Forza Horizon 4 (Xbox One)

Forza Horizon 4 (Xbox One)

Racen met de duurste wagens zonder grenzen in een levendige open wereld die zijn weerga niet kent, klinkt onmogelijk maar misschien moet je je horizon vergroten om het te geloven, tijd voor een ritje naar Groot Brittanie.

Racen doen wij al jaren op de consoles en PC. Door de stad, op het circuit, door het “platte” land. Weer en wind, sneeuw, regen, overdag en in de nacht, je koos je scenario en je ging aan de slag. Tot nu.

De Forza serie staat al een lange tijd garant voor een van de meest realistische race ervaringen op de consoles waarbij men niet alleen de mooiste race ervaring te bieden maar ook de meest realistische race ervaring. Echter Microsoft realiseerde zich al snel dat niet iedereen altijd op realisme zit te wachten. Er is ook een hele grote brede groep gamers die niet per se het meest realistische wilt maar gewoon behoefte heeft aan het rond racen in een grote open wereld met de snelste auto’s zonder stress van de politie voor overtredingen en beschadigingen te hebben.

10-10-2018_12-14-42_AM

Horizon Festival

Onder het mom van het opzetten van een festival voor liefhebbers van snelle auto’s zal je in het spel Horizon Festival op verschillende locaties gaan opstarten. Ieder festival geeft je de mogelijkheid om nieuwe races in verschillende gebieden vrij te spelen. Iedere locatie is ook weer upgradebaar wat weer nieuwe races voor je unlocked en zo zal je uiteindelijk door het hele gebied wel races en events tegenkomen om zo uiteindelijk het populairste festival ter wereld te hebben. Het is natuurlijk een slecht excuus in eerste instantie om een soort van verhaal/career modus te hebben maar het werkt verbazingwekkend goed, sterker nog, ieder deel wordt het beter. Ieder deel wordt je toch wel wat meer betrokken in het doel van het spel omdat het een leuke originele manier is van het vrij spelen van nieuwe races zonder dat het direct wordt gemeten met de moeilijkheidsgraad want deze kan je namelijk gewoon per race instellen.

Bij Forza Horizon draait het voornamelijk om het plezier dat je als speler hebt bij het racen en het probeert je dan ook zoveel mogelijk te helpen als je daar behoefte aan hebt bij het offline racen. En dit alles om zoveel mogelijk influence te verkrijgen om zo de beste racer van het festival te worden.

10-10-2018_12-14-38_AM

Arcade

Want Forza Horizon is een Arcade racer, vergis je hier niet in. Met alle details en diepgang waar je je auto namelijk in kan afstellen zal het spel uiteindelijk een arcade racer zijn. De besturing van het spel is relatief simpel, het heeft een hele lage drempel en is zelfs perfect speelbaar met een controller. Omdat het spel niet draait om realisme kan je namelijk soms met je auto de vreemdste kapriolen uithalen zonder dat het invloed heeft op de performance van de auto als je verkeerd terecht komt. Sterker nog, als je bijvoorbeeld onbedoeld de lucht in wordt gelanceerd of als je een inschattingsfout hebt gemaakt bij het insturen kan je heel simpel even terug spoelen in een offline race en vrolijk je bocht opnieuw inschatten bijvoorbeeld of die boom alsnog ontwijken.
Het spel is heel vergeeflijk hiermee en hoewel je misschien wel de behaalde skill points verloren gaan is het voor velen een offer wat zij maar al te graag maken.

Naar mate je de moeilijkheidsgraad hoger zet begint het spel langzaam maar zeker over te gaan van een arcade racer naar een beetje een combinatie van Arcade en Simulatie. Het spel zal dan steeds minder hulpmiddelen aanzetten maar eentje blijft vreemd genoeg constant aanwezig en dat is het rubberbanding effect. Bij rubberbanding zal de AI tegenstander van je weg rijden maar hij zal niet constant zo ver weg rijden dat je hem tot een bepaald moment niet meer kan inhalen. Het tegenovergestelde is overigens ook het geval. Tot een bepaalde mate hebben je tegenstanders de mogelijkheid om je weer in te halen. Soms zijn ze een paar seconden van je verwijderd maar soms komen ze opeens wel heel erg dichtbij terwijl je denkt van ze los te zijn. Het houdt je aan de ene kant natuurlijk gefocused op het winnen van de race en zorgt voor een bepaalde spanning hierbij maar niet iedereen is er misschien fan van. Vergeet echter dan niet dat een Arcade racer vooral gemaakt is om plezier te maken en dat is iets waar het spel zeker succesvol in is. En mocht je geen behoefte hebben aan pracht en praal en wil je vooral een zeer soepele racer spelen dan kan je als je een Xbox One X hebt er nog voor kiezen om iets mindere graphics te hebben en te gaan voor de Performance Mode waarbij je tot 60fps krijgt en daar een klein beetje pracht en praal voor moet op geven.

10-12-2018_8-38-21_PM

Fun

Want als er een ding is wat weer centraal staat in Forza Horizon is het wel dat het spel er voornamelijk voor wilt zorgen dat de spelers plezier hebben. En dat betekent dus dat naast het racen over bepaalde routes je natuurlijk ook weer wordt uitgedaagd om bepaalde bucket challenges uit te voeren om bijvoorbeeld je influence te vergroten. Al zijn er natuurlijk ook weer de drift challenges, de speed zones, de flitspalen maar natuurlijk ook weer de belangrijke showcases en deze keer zijn ze groter dan ooit. Maar dan ook letterlijk groter dan ooit want niet alleen race je dit keer tegen een ontzettend groot hovercraft (en je hierbij ook door de hovercraft van de weg af kan worden geduwd) maar er is ook een challenge tegen de Flying Scotsman (een van de snelste stoomtreinen), een Halo Special maar ook straaljagers en dirt bikes. De showcase challenges zijn een vorm van beloning maar ook een van de grootste uitdagingen die je gedurende het spel tegen kan komen. Het zijn juist door de tegenstanders de leukste races die je kan rijden omdat ze zo over the top zijn.

Het leuke van de Forza Horizon titels is altijd al de grote open wereld geweest en dat is nu groter dan ooit geworden. Bergen, water, open velden, een grote stad met historische elementen, het is werkelijk waar genieten om door Groot Brittanie/Schotland te racen en juist het feit dat de seizoenen een rol spelen maakt het soms wel een extra groot festijn.

Het extra grote festival gevoel wordt overigens versterkt door de manier hoe je hogerop komt in levels. Gedurende de races en het rondrijden verdien je namelijk Influence. Heb je genoeg influence verdiend en ga je een level omhoog dan krijg je weer een Wheelspin wat weer een heel groot rad van fortuin is, sterker nog, met een Super Wheelspin draai je drie raderen van fortuin rond waarbij je niet alleen auto’s kan winnen maar ook credits (om weer auto’s te kunnen kopen) maar ook outfits, toeters en gestures die je kan uitvoeren als je een race hebt gewonnen. Forza Horizon 4 probeert je de mogelijkheid te geven om je karakter zoveel mogelijk op jezelf te laten lijken of in ieder geval je eigen stijl te geven om zo je karakter een vertegenwoordiging van jezelf te maken in de speelwereld.

10-10-2018_12-14-36_AM

Seizoenen

Voor het eerst in de serie verandert namelijk niet alleen het weer in het spel maar veranderen ook de seizoenen en dat is wel heel erg interessant te noemen. Races die bijvoorbeeld in de zomer erg lastig zijn omdat de ondergrond erg droog is kan in de herfst door de regen een stuk glibberiger worden waardoor niet alleen jij er last van hebt maar ook je tegenstanders die je dan weer kan verslaan door slim te driften bijvoorbeeld door de plassen die ontstaan door de regen bijvoorbeeld want de plassen zullen je voortgang vertragen als je er doorheen rijdt maar dat geldt ook natuurlijk voor je tegenstanders die je er doorheen kan laten rijden. Echter als de winter begint kan je door het ijs weer gebieden verkennen die je anders niet zou kunnen ontdekken omdat je anders onder water zou belanden. Ook kan het zorgen voor leuke races door het ijs en de sneeuw die gebieden totaal op zijn kop kan zetten (en de kleine details van sneeuwschuivers, dat is gewoon briljant te noemen voor een racegame).

Wanneer je begint met het spel dan krijg je eigenlijk bij ieder seizoen een soort van introductie tot de situaties die je in dat seizoen kan verwachten tot je uiteindelijk het Horizon Roster behaalt. Wanneer je deze mijlpaal in het spel hebt behaald zal je uiteindelijk vast zitten aan een wekelijks schema van verwisselen van seizoen. Op deze manier kan je bijvoorbeeld best een week een pauze houden in het spel als een seizoen je niet ligt maar je kan aan de andere kant genieten van de afwisseling die het spel je biedt in dit geval met het veranderen van het weer en de races die je kan rijden die uniek zijn voor bijvoorbeeld dat seizoen natuurlijk.

Iedere week krijg je een ander seizoen en dat houdt het spel fris en avontuurlijk. Het zorgt er voor dat je eigenlijk iedere week weer de mogelijkheid hebt om een race te rijden die je anders niet zou hebben en dat zorgt er voor dat het spel natuurlijk je blijft uitdagen.

10-10-2018_12-13-35_AM

Blueprints

Echter als je uiteindelijk toch het gevoel hebt dat je niet veel verder kan bereiken en als de races je beginnen te vervelen dan is het misschien een idee om je eigen challenges te gaan ontwerpen en je eigen race te gaan vastleggen. Niet alleen verdien je op die manier meer influence maar zorgt het er ook voor dat jij maar ook anderen online manieren kunnen bedenken voor anderen om het spel langer houdbaar te houden zonder de officiele DLC die er vast en zeker naast voertuigen zal gaan komen met nieuwe tracks en omgevingen. Maar tot die tijd raad ik je toch aan om de uitdagingen die andere spelers hebben gemaakt te proberen. Het zorgt er voor dat het spel fris en ongeforceerd aan voelt terwijl je ondertussen misschien ook wel bezig bent om alle wegen te vinden in het spel.

10-10-2018_12-14-37_AM

Roarrrr, listen to the engines

Bij een racegame draait het naast gameplay en autoporno ook natuurlijk om het geluid van de motoren en zoals je van een Forza titel mag verwachten klinkt het natuurlijk als een geweldige ervaring. Sterker nog, je kan zeggen dat sommige motoren klinken als een spinnende kat. Het geluid van de auto’s is geweldig te noemen en dat wordt versterkt door de omgevingen die je daadwerkelijk het gevoel geven qua geluid alsof je daar aanwezig bent. De ondergrond waar je op dat moment over rijdt versterken dat geluid waardoor je ook qua geluid het gevoel hebt alsof de seizoenen veranderen. Het zijn de kleine details die je niet al te snel zou verwachten in een race titel maar dit is een Forza titel en eerlijk is eerlijk, de afgelopen tijd is Forza daadwerkelijk de Gran Turismo serie aan het inhalen.

Net als de voorgaande delen heb je ook nu weer diverse radiostations tot je beschikking om je te vermaken met muziek terwijl je aan het racen bent. Toch knaagt dit wel een beetje aan mij als ik eerlijk moet zijn. Het zijn namelijk niet alleen dezelfde radiostations als in voorgaande delen maar ik denk dat men eigenlijk qua muziek een gouden mogelijkheid heeft laten lopen. Men is dit keer in Groot Brittanie maar er is geen radio kanaal wat draait rond Brit-Pop en dat is toch wel iets wat ik had verwacht wanneer men zoveel aandacht besteedt aan ook maar de kleinste details.

10-10-2018_12-14-39_AM

Details

Waar de muziek mij dus een beetje tegen viel omdat ik net dat kleine beetje extra verwachte werd ik zeer positief verrast door de details die de wereld mij toonde. De winkels in de stad en de dorpjes waar je een beetje naar binnen kan kijken, de stoomtrein die zo gedetailleerd rijdt (al vielen de andere treinen bij het eindstation wel wat tegen), de straten van Edinburgh die zo een op een zijn opgenomen en dan het prachtige kasteel, helemaal wanneer het donker is en de lichten aan zijn in de stad zorgen er voor dat de wereld je weet te overdonderen met de pracht en praal om je het gevoel te geven alsof je in een echte stad aan het rondrijden bent.

Je kan ook uren rondrijden door de wereld waarbij je auto sporen achterlaat in de modder en de sneeuw en natuurlijk is dit niet nieuw te noemen maar het zijn wel net die details in een groten open wereld die je zelden ziet en niet op een vastgestelde route. En mocht je een 4K televisie hebben met HDR dan wordt de wereld eigenlijk nog mooier. Het licht dat door de bomen schijnt, de details die naar voren komen als je met je koplampen er op laat schijnen in het donker, het is soms wel overweldigend te noemen. En dit wordt nog erger wanneer je de verschillen intern in de auto’s ziet. Alle metertjes, alles lijkt mee te bewegen en hoewel je de auto’s niet zo diepgaand kan tunen als bijvoorbeeld in spellen als Forza Motorsport kan je zeker wel simpele aanpassingen maken. Sterker nog, je hoeft niet helemaal terug naar het festival maar voor iedere race kan je je auto tunen zodat hij optimaal is afgesteld voor het type race.

De omgevingen zien er prachtig uit, levendig zelfs, de auto’s zien er prachtig uit maar de kracht is uiteindelijk de ruimte in deze openwereld. Je kan heerlijk cruisen door het varierende landschap, kuddes schapen uit elkaar laten rennen om je auto te ontwijken, terrasjes binnenvallen omdat je de controle over je auto hebt verloren, soms een sprintje trekken met de drivatars die rondrijden of je vrienden uitnodigen en samen met ze de races rijden in co-op of ze uitdagen en tegen ze rijden of je kan met je vrienden cruisen. Het spel deed mij namelijk terugdenken naar Midtown Madness waar ik regelmatig tot diep in de nacht gewoon rond zat te rijden en te ouwehoeren met mensen over de hele wereld. Natuurlijk bedachten wij onze eigen races maar wij zaten ook gewoon door de wereld te rijden en tegenwoordig is dat zelfs iets wat door sommige groepen alleen maar wordt gedaan, het draait niet meer alleen om de races maar ook om de communities die hier in het spel ontstaan en in sommige gevallen zelfs al vriendschappen voor het leven.

10-10-2018_12-14-41_AM

Iets nieuws?

Hoewel er dit keer een track editor is ingebouwd waardoor je je eigen races kan maken moet echter gezegd worden dat er wel heel veel in zit wat je ook in de vorige Forza Horizons kreeg. Er zijn geen nieuwe categorieen qua events in het spel (wel zijn het er veel mee) waardoor niet iedereen er even tevreden mee zal zijn echter kan je aan de andere kant misschien wel gaan denken dat het wel heel veel meer events zijn mede omdat ieder seizoen een race of championship volledig om kan gooien. Een race die in eerste instantie makkelijk te halen is in de zomer met een snelle auto moet in de herfst of winter worden geraced met een voertuig met veel meer grip omdat de weersomstandigheden invloed blijven hebben op de omgeving waardoor je je strategie misschien wel totaal moet aanpassen maar het brengt je zo ontzettend veel plezier om het te ontdekken.

Waar je dus in eerste instantie een doorsnee arcade racer in handen denkt te hebben wordt na de eerste seizoenswissel al een totaal andere game en omdat je op een gegeven moment iedere week een ander seizoen krijgt met nieuwe unieke events kan wel gezegd worden dat het een zeer diepgaand pakket is voor de liefhebbers van race games maar ook gamers zal gaan aanspreken die gewoon even een lekkere go-to racer zoeken. Het spel biedt voor iedereen iets om van te genieten en weet een nieuwe standaard te zetten voor open wereld racers.

Microsoft heeft veel kritiek gehad over het gebrek aan exclusives en goede games maar met de release van Forza Horizon 4 laat Microsoft zien dat zij hun belofte om weer te gaan investeren in games waar hebben gemaakt. Het spel is een grote verbetering qua omvang en graphics in vergelijking met het derde deel. Het is jammer dat de diversiteit van verschillende soorten races een beetje tegen lijkt te vallen maar de hoeveelheid races is zo ontzettend groot in deze grote open wereld dat het heel erg lang duurt voor je alle races hebt voltooid en je misschien als liefhebber verzadigd zal zijn (en de kans is groot dat tegen die tijd het vervolg misschien zelfs alweer is aangekondigd).

Qua tuning mogelijkheden en realisme gaat Forza Horizon 4 misschien niet zo diepgaand als Forza Motorsport of een Project Cars maar voor de rest is het spel in alle vlakken qua race games ongeëvenaard.

10-10-2018_12-14-40_AM

Deze review is gebaseerd op de Xbox One X versie van het spel.

9.5Amazing