Review: Jurassic World: Evolution (Xbox One)

Een droom die werkelijkheid wordt voor heel veel fans? Of net zo een grote ramp als alle parken tot nu toe zijn geweest?

Ik weet nog toen ik als klein jochie net uit de bioscoopzaal kwam van Jurassic Park en ik gelijk alle Dinosaurussen wilde sparen van Jurassic Park om dan thuis samen met mijn Lego een eigen Jurassic Park te bouwen. Het was zo dichtbij mijn droom om een eigen park te hebben als wat mogelijk was.

Het duurde bijna 10 jaar eer er een spel daadwerkelijk uit kwam wat er een beetje in de buurt kwam namelijk Jurassic Park: Operation Genisis. Vreemd genoeg bleef het hierna jarenlang stil omtrent een mogelijke park simulator. Tot nu.

7-8-2018_12-38-17_PM

Welcome, to Jurassic Park

Tegenwoordig zijn de simulatie spellen weer helemaal hot. Op de PC kan je het zo gek niet bedenken of er is wel een spel van (ja, zelfs vuilnisman simulator bestaat, sterker nog, ik dacht ook een variant op putjesschepper te hebben gezien). Maar dit is misschien meer een spel Rollercoaster Tycoon (van dezelfde ontwikkelaar) en een theme park, een management sim kan je wel zeggen. En dit, is misschien wel een spel wat een droom is die uitkomt natuurlijk. Want de action figures en het lego is nu vervangen door de virtuele wereld waarin wij zelf ons ideale Jurassic Park kunnen gaan bouwen en beheren.

De basis van het spel is overigens wel interessant te noemen. We gaan namelijk niet naar Isla Nublar maar beginnen op een van de andere eilanden waar wij de basis langzaam maar zeker on de knie gaan krijgen in een tutorial begeleid door Dr. Ian Malcom (ingesproken door de magistrale Jeff Goldblum). Hierbij krijg je een variatie aan scenarios voorgeleid om je voor te bereiden op de andere eilanden die ieder een eigen setting hebben. Heb je echter het eerste eiland Isla Matanceros “uitgespeeld” dan speel je ook Isla Nublar vrij. Dit eiland bevat geen scenarios maar is je eigen sandbox waarin je alle technologie en dinosaurussen beschikbaar hebt die je tot nu toe hebt vrijgespeeld en waar jij je droompark kan bouwen zonder dat je je druk hoeft te maken om geld. Het is een fijne speeltuin waar je gewoon kan doen wat je wilt wat uiteindelijk natuurlijk hetgeen is wat je wilt van een spel als dit.

7-8-2018_12-40-11_PM

Niet zo makkelijk als je denkt

Wanneer je begint aan het spel krijg je een heleboel informatie voor je die je uitlegt waar je allemaal op moet letten. Niet alleen moet je namelijk letten op de bezoekers, je moet ook aandacht besteden aan je medewerkers die je tevreden moet houden want doe je dat niet dan krijg je sabotages van de medewerkers (Nedry events noem ik ze zelf). Zij kunnen bijvoorbeeld het voedsel gaan bevuilen waardoor je dinosaurussen ziek worden en zelfs de hekken gaan sabotteren waardoor het hek beschadigt raakt of erger nog, de stroom uit kan vallen waardoor je hals over kop achter de beesten aan moet gaan om zoveel mogelijk slachtoffers te voorkomen.

De sabotage acties kan je gelukkig voorkomen. In het spel heb je drie divisies die ieder een eigen doel hebben. Zij geven je regelmatig missies die bedoeld zijn om bijvoorbeeld je alertheid te verbeteren, het park leuker te houden voor je bezoekers en natuurlijk nieuwe dingen uitvinden voor de veiligheid, voor de gezondheid van je dinosaurussen maar ook natuurlijk nieuwe dinosaurussen te ontwikkelen. Deze missies zorgen er voor dat je punten scoort bij die divisie maar vind er wel een juiste balans in want waar de ene divisie er blij van wordt dat je een missie hebt gedaan wordt een ander daar misschien minder blij van.

Echter je moet niet alleen de medewerkers en bezoekers tevreden houden, je moet ook de dinosaurussen zeer tevreden houden en deze dames (want het zijn allemaal dames natuurlijk, wij kunnen niet voortplanten zonder overzicht toestaan) zijn best wel veeleisend. Ze willen natuurlijk eten en drinken hebben, ze willen gezelschap, ze willen aandacht, kortom, je hebt je handen vol aan ze en wat misschien wel het belangrijkste is, als de dinosaurussen niet tevreden zijn dan kan je misschien wel het beste je park al gelijk gaan sluiten (want anders zorgen zij er wel voor dat je daartoe wordt gedwongen).

Spellen als deze zijn vaak voornamelijk uitgebracht op de PC en af en toe wordt er ook een uitstapje gemaakt naar de consoles. Spellen als Zoo Tycoon (2013 editie) om een voorbeeld te noemen is er een van en het is dan ook niet zo vreemd dat de interface heel erg veel overeenkomsten heeft want dit komt van diezelfde developer af. En dat is belangrijker dan je misschien wel denkt want zij hadden op de Xbox One een zeer makkelijke en overzichtelijke manier om snel en efficient een park te runnen bedacht en dat hebben zij bij Jurassic World: Evolution verder ontwikkeld zodat je zonder al te veel problemen je park kan bouwen en onderhouden.

Om je park te bouwen en te onderhouden heeft men de menu structuur heel simpel gemaakt door het te verdelen in diverse simpele tabbladen die niet al te diepgaand gaan. Je hoeft je in dit spel inderdaad niet druk te maken om wat de dieren het liefste eten behalve planten of vlees gelukkig. Ook heeft men op de console versie twee shortcuts gemaakt zodat je razendsnel bij de ACU bent om de uitgebroken dinosaurussen de baas te kunnen zijn en bij de rangers om snel beschadigde gebouwen te repareren, dinosaurussen te genezen en de feeder units bij te vullen.

7-8-2018_12-43-36_PM

Hoewel je begint op een relatief kalm eiland waar je je ook niet al te druk hoeft te maken om te veel ontsnappingen als je het slim bouwt ga je al snel naar een tweede eiland. Het tweede eiland wordt al snel iets pittiger omdat er storms uit kunnen breken. Wanneer je geconfronteerd wordt met een storm moet je er natuurlijk voor zorgen dat je bezoekers zo snel mogelijk in veiligheid kunnen komen waardoor je weer schuilkelders kan bouwen. Deze schuilkelders zorgen er gelijk ook voor dat mochten er dinosaurussen uit breken dat zij gelijk dekking kunnen zoeken. Nu zijn de planteneters niet gelijk dodelijk maar de vleeseters wel en de velociraptors zijn natuurlijk je grootste nachtmerrie om uit te breken.

Wat bijzonder maar ook logisch is van het spel is dat je natuurlijk niet gelijk de beschikking hebt over alle dinosaurussen. Je moet in eerste instantie daarvoor op onderzoek uit en hoewel je ze genetisch kan manipuleren is natuurlijk het beste om de genomen van de dinosaurussen op 100% te hebben zodat je de beste versie van het dier hebt. Dit kost echter tijd en geld en tijdens het klonen van je dinosaurus bestaat vooral in het begin de kans (maar later ook) dat je dinosaurus niet levensvatbaar is wat dan uiteindelijk een kostbaar verlies is. Gelukkig kan je een dinosaurus pas laten ontwikkelen wanneer je 50% kans daar toe hebt zodat je in eerste instantie een grote kans hebt om de dinosaurus daadwerkelijk levend in je park te krijgen. Hierbij moet je wel rekening houden dat hij afwijkend gedrag kan hebben wat je dan door genetische modificatie kan aanpassen (soms moet je dat zelfs doen voor bepaalde challenges). Maar sommige dinosaurussen zullen altijd een hoofdpijn dossier blijven. Gelukkig kan je ook je research centra upgraden evenals de geboortecentra zodat de kans dat een dinosaurus levend geboren komt steeds groter wordt maar een 100% garantie krijg je overigens nooit (net als in het echte leven).

7-8-2018_12-42-53_PM

Micromanagement

Bij een tycoon staat management natuurlijk centraal en dat kan zo diep gaan als je zelf zou willen. Als je een ware perfectionist bent dan kan je van ieder winkeltje en ieder restaurant bepalen wat zij verkopen voor welke prijs en hoe het wordt gepresenteerd. Dit heeft uiteindelijk ook invloed op het humeur en koopgedrag van je bezoekers wat natuurlijk erg belangrijk is om zeker te zijn dat ze terug zullen komen. Want hoe hoger je rating hoe eerder je natuurlijk weer andere dingen vrijspeelt als opgraafpunten en andere eilanden maar ook aan andere gebouwen voor de bezoekers om gebruik van te maken om zo een nog hogere entertainmentwaarde te bereiken en uiteindelijk zo je park niet alleen de hoogste waardering te geven maar ook nog eens natuurlijk je park winstgevend te maken, de bezoekers tevreden maar boven alles natuurlijk je dinosaurussen gezond en blij.

En tevreden dinosaurussen is iets wat belangrijker is dan je denkt want wanneer ze ontevreden zijn dan worden ze boos en gaan ze proberen te ontsnappen. Nu is een dolle planteneter misschien nog niet de grootste ramp maar als je raptors of T-Rex ontsnappen dan kan je maar beter iedereen naar de schuilkelders sturen voor het te laat is want iedere bezoeker die dood gaat kost inkomsten maar zorgt ook er voor dat je een boete moet betalen. (en terecht)

7-8-2018_12-40-53_PM

Je moet dus tijdens het spel een beetje slim nadenken met hoe je de hekken plaatst zodat het kan gebeuren dat wanneer een dinosaurus niet op zijn/haar gemak is alsnog redelijk binnen kan blijven (uiteindelijk breekt ze er toch op een gegeven moment door maar het kan je wat tijd winnen).

Maar er is meer te micromanagen en dat is misschien wel iets wat op een bepaald moment een beetje eentonig wordt (en misschien zelfs wel vervelend) en dat is dat je eigenlijk constant de feeders van de dinosaurussen moet aanvullen met de rangers, ze constant moet inenten tegen ziektes en als ze dood gaan je met de ACU helicopter ze weg moet halen. Deze processen zijn gedeeltelijk geautomatiseerd maar je moet wel steeds zelf de opdracht geven, dit is niet iets wat zij uit zichzelf doen. Dit kan soms voor irritatie zorgen wanneer je net bijvoorbeeld je aandacht bij een ander onderdeel van het park hebt maar het is wel iets wat moet gebeuren want bij dode dinosaurussen kunnen ziektes uitbreken bij de andere beesten (en bezoekers vinden het aanblik natuurlijk niet fijn) en hongerige dinosaurussen kunnen uitbreken en je bezoekers te grazen nemen. Kortom, je kan niet zomaar even achteruit leunen wanneer je denkt dat alles prima bello in orde is want juist op dat moment zal je net zien dat er een Dinosaurus weet uit te breken of ziek wordt of misschien wel een storm uitbreekt. Het spel weet je in dat opzicht je wel op je hoede te houden.

7-8-2018_12-41-40_PM

Sfeer

Waar het spel voornamelijk punten op weet te scoren naast gameplay en graphics is hoe het de sfeer weet over te brengen. Dit doet men niet alleen door diverse weersomstandigheden te bieden maar ook door herkenbare dinosaurussen te gebruiken en natuurlijk Jeff Goldblum, Bryce Dallas Howard en John Wu voor de stemmen in het spel waardoor je ook op dat gebied flink in de watten wordt gelegd. (Chris Pratt is helaas afwezig en dat is ook duidelijk hoorbaar dat niet zijn stem is gebruikt)

Wat persoonlijk mij wist te raken was hoe het park er uit komt te zien in de avonden en het lichtjes regent, je de camera even laat zakken en je gewoon even stil staat. Luisterend naar de dinosaurussen die brullend in het park zitten en je heel even tot rust kan komen voor er weer een ontsnapt, ziek wordt of doodgaat. Een heerlijk spel wat je gewoon even de kern van de films laat herbeleven, het park zelf.

7-8-2018_12-44-01_PM

Conclusie

Jurassic World: Evolution is een zeer positieve verrassing te noemen voor een spel dat verbonden is aan een film. Het gebeurt niet vaak dat een spel dat gebaseerd is op een filmlicentie eigenlijk de essentie van een film zo goed weet neer te zetten.

Al jarenlang zijn de park simulatie spellen zeer populair te noemen al is het jammer dat er eigenlijk zo weinig van uitkomen de laatste tijd. Het is dan ook bijzonder te noemen dat er niet alleen een komt die de park simulatie titels nieuw leven in blaast maar ook nog eens een is die een droom van vele Jurassic Park fans doet uitkomen met hedendaagse graphics. Dat het spel ook nog eens een zeer geslaagd uitstapje doet naar de consoles is dan ook alleen maar een hele dikke bonus te noemen.

Het spel is aan de ene kant misschien een simpele versie van de tycoon games die Frontier Studios eerder heeft uitgebracht maar aan de andere kant is het een spel wat je beet pakt en je niet meer los laat tot je zelf opeens realiseert dat het vele uren later is en je eigenlijk ook nog wat anders moet doen.

7-8-2018_12-39-42_PM

Op de consoles weet het spel te verbazen dat ondanks je minder knoppen hebt nog steeds prima bestuurbaar is waarbij ook gelijk de rangers en de ACU onder zeer makkelijke shortcuts zijn geplaatst omdat je die absoluut vaak nodig gaat hebben. Toch kan de menu structuur verwarrend aan voelen en zal je af en toe het overzicht misschien een beetje kwijt raken.

Maar de magie van de dinosaurussen, de details en de liefde voor de franchise die men in het spel heeft gestoken kan uiteindelijk worden geconcludeerd dat het spel zeker een uitblinker is in dit genre voor de consoles al blijft het op de PC misschien wat achter in vergelijking met andere titels in dit genre.

 

The Verdict

8Great

The Good: Dinosaurussen | Eindelijk je eigen Jurassic Park | Jeff Goldblum | Eilanden zijn te klein, je wilt steeds verder uitbouwen.

The Bad: Soms wat eentonig | Dinosaurussen zijn soms iets te grote diva’s | Eilanden hadden groter gemogen