Omdat het zonde is om iets niet af te maken wat al grotendeels af is bij deze mijn Battlefront II review!

A long time ago in a galaxy far far away…

swlogo

Het is een zin die miljoenen fans wereldwijd kippenvel geeft wanneer zij die op het scherm zien staan. Woorden die zij als geen ander kennen en woorden waar een belangrijke reputatie aan vast hangt.

Welkom bij Star Wars, Star Wars Battlefront II om precies te zijn.

25440109_10156081051584695_5232440421919925887_o

Eindelijk een single player!

Een van de grootste kritiekpunten van het eerste deel was wel dat er geen single player campagne in het spel was verwerkt. Dit terwijl er juist heel veel potentie in het spel zat om juist een toffe single player te bevatten. Voor het tweede deel heeft Dice het gelukkig anders aangepakt en dit is absoluut een compliment te noemen. Voor het tweede deel heeft Dice het namelijk anders aangepakt en hebben zij een zeer uitgebreide single campaign gemaakt, een die anders is dan die wij tot nu toe van Star Wars games gewend zijn want je speelt namelijk aan de kant van The Empire. Gedurende twaalf uitgebreide missies speel je niet alleen met Iden Versio maar ook met diverse belangrijke helden uit de serie waarbij je flink wat verschillende speelstijlen onder de knie zal gaan krijgen. Hierbij krijg je overigens niet alleen boots on the ground om het zo te zeggen voorgeschoteld maar heb je ook een paar missies waarbij je door de ruimte in diverse dogfights terecht zal gaan komen die niet alleen zeer soepel spelen maar ook heel erg verslavend zijn. Het is dan ook heel erg goed om te horen dat Dice speciaal daarvoor Criterion Games heeft gevraagd om dit in elkaar te zetten die veel ervaring hebben met snelle voertuigen.

25488103_10156081052354695_1788305238496521729_o

Het verhaal van de single player campaign begint net voor de ontploffing van de tweede Death Star in Return of the Jedi en voert je onder andere naar de vorming van The First Order. Aan de hand van Iden Versio, dochter van een van de belangrijkste admiraals van wat er over is van The Empire en aanvoerdster van Inferno Squad, een elite team en berucht onder de rebellen, krijg je dan ook op de eerste rang mee wat er tussen The Return of the Jedi en The Force Awakens allemaal plaatsvindt en zonder spoilers wil ik eigenlijk alleen maar zeggen dat het een achtbaan rit van jewelste is.

21586999_10156081052679695_8212947089708189899_o

Multiplayer nog beter

Waar de single player je al flink doet ademhappen op bepaalde momenten vanwege de actievolle momenten en de prachtige omgevingen doet de multiplayer dat misschien nog wel meer. De maps van de multiplayer zijn namelijk zeer groots en naast de actie van het schietgeweld gebeurt er ook om je heen nog genoeg waar je af en toe moet opletten dat het je niet zomaar doodt. Je zal je geen moment gaan vervelen met de zeer uitgebreide modes in het spel al is Galactic Assault misschien wel de modus die je het meest zal gaan spelen want hier ga je met maximaal 20×20 spelers aan de slag en moet je bepaalde objectives zien te halen. Dit doe je overigens niet alleen met de verschillende klasses maar ook met de heroes die je kan vrijspelen in de single en multiplayer modes door middel van het verdienen van credits. Deze credits verdien je niet alleen hierbij bij het behalen van objectives maar je kan ook lootcrates aanschaffen en de lootcrates dat is nog steeds een beetje een controversieel onderwerp want diverse overheden zien het als gokken en veel mensen zien het ook als een vorm van pay2win wat voornamelijk de wat rijkere spelers de kans zal gaan geven om flink wat lootcrates aan te gaan schaffen om zo uiteindelijk meer van die crates te kopen en op die manier de beste equipment aan te schaffen.

25488284_10156081051579695_5659030187115108263_o

Gelukkig kan je veel van de betere equipment ook maken door scraps te gebruiken en zo de juiste kaart voor de juiste klasse te kunnen ontwikkelen die je toegang geeft tot de daarbij behorende equipment. Dit is echter een zeer langzaam proces en hoewel EA de benodigde credits voor zeer populaire karakters heeft verlaagd zal je nog steeds flink wat uren in het spel moeten doorbrengen om zo een karakter te kunnen vrijspelen. Dit systeem wordt op dit moment gelukkig nog door EA op basis van de al flink geleverde feedback aangepast en is gedeeltelijk al veranderd maar men zegt zelf al dat ze er nog niet mee klaar zijn. Op dit moment kan je de loot crates wel in het spel verdienen en met in het spel verdiende credits aanschaffen maar je kan ze niet met echt geld kopen en er zijn zelfs geruchten dat deze mogelijkheid helemaal niet meer terugkomt. Dit zal uiteindelijk het speelplezier hopelijk voor veel gamers terugbrengen en er zelfs voor zorgen dat het spel voor veel mensen de moeite meer waard maakt.

25487536_10156081051809695_3628442805055270522_o

Starfighter Assault

Wanneer je echter verder dan dit kijkt en je even moe wordt van boots on the ground dan kan je altijd nog Starfighter Assault doen, deze modus laat, zoals de titel al doet vermoeden je los in de ruimte waarbij je met diverse fighters in de ruimte aan de slag kan gaan afhankelijk van de zijde die je kiest. Zelfs de Millennium Falcon staat hierbij aan je beschikking en is een van de Heroes die je vrij kan spelen om het tij van een match mogelijk te keren. Het grootste gedeelte speel je echter met een variant van de Tie-Fighters of een X-Wing, Y-Wing, A-Wing, etc, er zijn kortgezegd drie klasses namelijk fighters, bombers en interceptors en afhankelijk van de map krijg je daarbij verschillende legendarische voertuigen tot je beschikking waarbij je regelmatig in het begin een kreetje van plezier zal gaan uiten.

25587067_10156081051839695_1850466186744165375_o

Het is misschien wel van de volledige multiplayer de leukste modus want wie heeft er niet van gedroomd als Star Wars fan om in een van die voertuigen weer te kunnen vliegen maar dit keer met hedendaagse graphics? Waar het voertuig echter in eerste instantie relatief simpel te besturen is zal je al snel merken dat je eigenlijk heel erg veel meer er mee kan doen dan je in eerste instantie denkt. Het is zeg maar easy to learn but difficult to master. De manoeuvres die je in de films hebt gezien kan je uiteindelijk zelf nadoen, na flink wat oefening, dat dan weer wel.

De gevechten duren niet heel erg lang maar dat is alleen maar een plus punt want je zal snel nog een keertje aan de slag willen gaan. Het is een waarbij iedereen een kans maakt en waar je niet alleen goed moet opletten op wat je vijanden doen maar ook op de brokstukken die rondzweven in de mappen. Het is een uitdagende modus maar waar je misschien zelfs niet mee wilt stoppen. En het spel heeft daar geen problemen mee natuurlijk, sterker nog, het motiveert je zelfs om gewoon te spelen wat je zelf het liefste wilt tenslotte. Je kan voor iedere klasse namelijk aparte trophies winnen maar wil je ze allemaal hebben dan kost het toch wel flink wat tijd.

25487516_10156081052374695_1817031615857221143_o

Grafisch van een mond open tot de grond naar een facepalm

Star Wars Battlefront II draait op Dice’s eigen Frostbite Engine en dat zij daar diepgaande kennis van hebben is overduidelijk te zien. Het spel ziet er fantastisch uit en als je daarbij de beschikking hebt over een PS4 Pro zal je resoluties tot 4K krijgen al is voornamelijk de HDR hetgeen die je regelmatig zal doen verbazen van hoe indrukwekkend de omgeving en al helemaal hoe mooi de ruimte er uit ziet wanneer je een ruimtemissie hebt in de single player. Toch is de single player al een van de plekken waar je al af en toe je zal gaan verbazen dat de graphics soms tegen lijken te vallen. Je ziet het eigenlijk al in de missie na de proloog waarbij je op beroemde maan op Endor landt rondt het moment dat de Death Star ontploft. Wat namelijk opvalt is dat hoewel er heel erg veel aandacht is besteedt aan de karakters waar je mee samenwerkt de rest eigenlijk grotendeels lijken te zijn genegeerd. Misschien verwacht men niet dat je zo dichtbij ze komt of had het niet een hoge prioriteit maar je hebt regelmatig het gevoel dat de vijanden gewoon te lage textures hebben gekregen. En dat is eigenlijk zonde want de omgevingen zien er wel indrukwekkend uit. Dat de cut scenes er dan wel weer heel erg goed uit zien bij de karakters zorgt eigenlijk voor nog meer ergernis waardoor je je misschien soms teleurgesteld zal worden in wat je voor je krijgt.

25488147_10156081052359695_5914566787029667175_o

In de multiplayer ben je dat misschien wel gewend dat de karakter modellen minder gedetailleerd zijn en dat is eigenlijk om een zo hoog mogelijke framerate te behalen en zo een vlotte gameplay te genereren. Toch is het heel erg jammer dat de singleplayer daar zoveel last van heeft want de actie daar hoeft niet per se 60fps te zijn, 30 kan meer dan genoeg zijn (ook al is hoger altijd beter).

Het is jammer dat de verschillen regelmatig tussen de karakters en de omgevingen zo groot zijn dat het storend wordt. Helaas is dat blijkbaar een keuze die men moest maken. De vraag is echter, moest er zoveel meer aandacht aan de omgevingen worden besteedt in de multiplayer? Het zorgt er namelijk nu ook voor dat het soms heel erg onoverzichtelijk wordt. Regelmatig zal je van ergens worden geraakt zonder dat je ook maar een vaag vermoeden krijgt van waar de vijand vandaan komt. En als je zelf door de jungle loopt is het soms bijna onmogelijk om te zien waar de vijand zich zelf bevindt indien je nog geen speciale add ons hebt voor je wapens. Dit zorgt er echter voor dat op bepaalde momenten de lootcrates bijna noodzakelijk zijn als je een beginnende speler bent in de hoop om toch een redelijke kill/death ratio te krijgen en dat kan eigenlijk alleen maar met bepaalde inhoud van de lootcrates op dit moment lijkt het wel.

25440304_10156081052114695_9184541524291476401_o

Gameplay is in veel opzichten divers

Van een normale soldaat tot het besturen van een AT-AT, de besturing in het spel kent een zeer grote diversiteit. De AT-AT is lekker lomp en traag terwijl de Tie-Fighter razendsnel is. Iden Versio heeft een zeer diverse speelstijl waarbij je als stealth liefhebber en als run and gun liefhebber aan je trekken komt waardoor je eigenlijk in de single player al een tutorial krijgt voor de multiplayer en je je daar na het behalen van de campagin al zeer op je plaats voelt. Sterker nog, je zal goed voorbereid zijn op alles wat komen gaat omdat ook de heroes een rol hebben in de single player. Het zou dus eigenlijk een eitje moeten zijn denk je maar waar een AI natuurlijk nog redelijk voorspelbaar kan zijn in games moet gezegd worden dat de multiplayer dat niet is. Natuurlijk zijn de tegenstanders wat sterker want de spelers hebben nu eenmaal meer gezondheid dan in de single player, het belangrijkste is dus ook om toch voorzichtig de kaarten te kiezen voor je mogelijkheden als speler zijnde zodat je toch als sterkste speler uit de strijd komt (waar helaas lootcrates bij helpen).

25487519_10156081052139695_3777602476074101727_o

Conclusie

Star Wars: Battlefront II is een spel dat absoluut om juist met zijn brede fanbase Call of Duty dit jaar van zijn troon af te stoten ware het niet dat die hele lootcrate debacle het spel eigenlijk grotendeels onderuit heeft gehaald. Het hele lootcrate principe heeft de potentie van de multiplayer eigenlijk grotendeels onderuit gehaald. Het heeft zo een grote invloed op het spel gekregen dat je eigenlijk op een gegeven moment het gevoel hebt dat je weinig invloed hebt op het geheel. Het is dan ook nog steeds op dit moment afwachten op wat de toekomst gaat brengen. Misschien is in dat opzicht de prijs van het spel wel redelijk prijzig te noemen ware het niet dat alle DLC voor het spel gratis is en op dit moment is de eerste DLC beschikbaar die het gat tussen The Force Awakens en The Last Jedi overbrugt in de single player die absoluut de moeite waard is en de map op Crait? Die is eigenlijk een van de betere maps die het spel bevat ondanks dat het grotendeels een open vlakte is maar na het bekijken van The Last Jedi zal je het een geweldige map vinden denk ik.

Deze review is misschien wat aan de late kant maar heeft dan ook grotendeels het lootcrate/play 2 win debacle gemist. Dit betekent dus dat ik relatief zonder problemen heb kunnen genieten van een fijne speelervaring in de multiplayer zonder last van de lootcrates en dat het niveau misschien wat eerlijker verdeeld is.

Blijven de lootcrates een probleem? Absoluut, ik betwijfel dat EA ooit het probleem er omheen weet op te lossen waardoor mensen die liever nieuwe karakter willen hebben voor de Heroes momenten worden achter gesteld op mensen die alles in lootcrates steken waarbij het niet eens zeker is dat je constant betere gear krijgt. En dat is eigenlijk jammer want Battlefront 2 is absoluut een geweldig spel. Het leek uitstekend in balans en als Dice de voortgang puur aan bepaalde skillpoints en ingame credits had gebonden was er weinig aan de hand geweest maar het tegendeel is waar, het is verbonden aan lootcrates en dat zorgt er voor dat het spel eigenlijk een redelijk groot gok probleem heeft waardoor het jammer is dat blijkbaar externe investeringen nodig zijn om alles te unlocken en dat doet eigenlijk afbreuk aan iedereens prestaties.

25439033_10156081051814695_2350803585532328072_oIs er dan geen hulp mogelijk? Natuurlijk wel, gewoon de voortgang niet meer koppelen aan lootcrates maar aan het spelen van het spel en wie je in het spel voornamelijk gebruikt, vanaf dat moment kan EA er voor zorgen dat het spel wat eerlijker wordt. Echter, ondertussen blijft het een punt dat de single player volledig de moeite waard is en wanneer de toekomstige DLC voor de single player campaign van hetzelfde niveau blijft dan is het absoluut de moeite waard, helemaal als je een Star Wars fan bent.

25440313_10156081052654695_4552839896038560340_o

7.5Good

The Good: Ademt Star Wars | IJzersterke multiplayer | Alle DLC is gratis | Interessante kijk op gebeurtenissen buiten de films