Preview: Star Wars: Battlefront

Iedere gamer heeft wel eens gehoord van Battlefield of Call of Duty, twee grote shooter franchises die door de jaren heen een steeds breder en breder publiek hebben aangesproken. Toch is er een franchise van shooters die heel erg veel weg heeft van Battlefield, die een grote groep fans heeft maar toch een stuk minder bekend is. Oorzaak hiervan is misschien wel dat het laatste deel 11 jaar geleden verscheen. Maar nu is de franchise terug en groter dan ooit. Ik heb het dan natuurlijk over Star Wars: Battlefront en eerlijk is eerlijk, men had geen beter jaar kunnen kiezen.

battlefront-splash-screen-640x480




20151009032634a0e7zl1hf9dyzwqm

Wat is het

Star Wars: Battlefront is eigenlijk een soort van Battlefield maar speelt zich dan af in het Star Wars universum. Nee, je kan geen Jedi spelen (al zou dat ontzettend tof zijn) maar wel een rebel of een Stormtrooper waarin je natuurlijk verschillende klasses hebt. Toch moet gezegd worden dat van wat ik tot nu toe heb kunnen  spelen uiteraard nog niet alles beschikbaar was en er dus nog altijd verschillende klasses er bij komen en de komende tijd zullen worden onthuld.

Waar je normaal gesproken bepaalde perks kan unlocken naar mate je het spel meer en meer speelt en daarbij ook steeds meer kills moet behalen ligt bij Battlefront dat anders. Natuurlijk krijg je naar mate je verder speelt betere wapens beschikbaar en speel je andere klasses vrij maar wil je bijvoorbeeld een turret verdienen of bijvoorbeeld vliegen in een Tie-fighter/X-Wing dan wel met Luc Skywalker of Darth Vader spelen dan liggen er door de speelwereld bepaalde power-ups, zo kan iedereen die ze vindt er mee spelen en is het niet alleen voor de beste spelers weggelegd, het houdt het speelveld bij ieder potje dus ook voor de beginnende spelers eerlijk al is het wel zo dat als je bijvoorbeeld een jetpack wilt dan moet je toch minimaal een ranking van 5 hebben behaald al is dat relatief snel behaald.

star-wars-battlefront-e3-hoth-140126-640x320

Kort maar krachtig

Bij de Beta gaf EA ons toegang tot twee multiplayer modes en een soort van survival mode die je alleen kan spelen maar ook met drie vrienden. Bij de multiplayer kon je Drop Zone proberen, een single objective multiplayer modus en had men de Walker Assault modus toegevoegd waarin misschien wel een van de meest legendarische gevechten uit de Star Wars films werd gebracht namelijk The Battle for Hoth in de sneeuwwereld van Hoth.

523230449_640

Drop Zone is een variant op King of the Hill waarbij je als teams van 8 tegen 8 speelt om zo op die manier zogeheten drop pods moet zien over te nemen en vast moet houden om zo uiteindelijk de tegenstander te verslaan. Kort maar zeker erg vermakelijk en een lekkere binnenkomer natuurlijk in het spel.

4c4213cca64ab72df7c1e9821b7fcc5e

Waar Drop Zone maar draaide om 1 objective draait het bij Walker Assault om meerderen waarbij de Rebellen natuurlijk moeten proberen om de AT-AT’s tegen te houden door middel van het activeren van Uplinks zodat de Y-Wings kunnen bombarderen. Ondertussen is het het doel van de Stormtroopers natuurlijk om die Uplinks uit te schakelen en te voorkomen dat de rebellen de AT-AT’s tegen houden en zo de rebellenbasis te vernietigen. Waar Drop Zone echter 8 tegen 8 is zal je bij Walker Assault met 20 tegen 20 aan de gang gaan en heb je hier ook de voertuigen voor zoals de AT-ST’’s, Tie-Fighters, de X-Wings en de A-Wings. Genoeg dus om je druk mee bezig te houden en om voor afwisseling te zorgen.

StarWarsBattlefrontMultipla

De Survival Mode voelt aan als een Horde modus die we al vaker hebben gezien in meerdere spellen waarbij je alleen dit keer een Star Wars jasje er overheen hebt. Het speelt leuk, biedt genoeg variatie en geeft je de mogelijkheid om het een beetje te oefenen voor je daadwerkelijk de multiplayer een kans geeft, het is echter ook de enige mogelijkheid om een soort van single player te spelen al kan je dit ook lokaal met een paar vrienden spelen.

20151009032615a0e7zl16l1xn8hn7

Soepel, herkenbaar maar ook een rommeltje

Het mag zeker gezegd worden dat DICE niet voor niets heer en meester is van de openwereld shooters met vehicle warfare want ook Star Wars: Battlefront laat zien dat DICE de ervaring die ze hebben opgedaan met Battlefield 4 hebben ingezet bij de ontwikkeling van Star Wars: Battlefront. Het spel draait op de krachtige Frostbite 3 engine die eigenlijk tegenwoordig voor de meeste spellen van EA wordt ingezet en zodra je de levels betreedt krijg je ook het gevoel dat DICE de engine tot het uiterste trekt want wat is de wereld die je krijgt groot. Bij (waarschijnlijk het huzarenstukje van het spel) Walker Assault heb je namelijk een zeer grote wereld voor je waar zelfs drie AT-AT’s rondlopen (1 is wel buiten je bereik maar hij loopt wel mee met de rest) en waar je naar hartelust kan rondvliegen met de Tie-Fighters en de X-Wings, je krijgt vrije toegang met de AT-ST’s maar de AT-AT’s zijn voornamelijk on-rails maar dat is eigenlijk ook wel begrijpelijk want ze zijn wel heel erg krachtig. Eigenlijk is het jammer dat de speler de besturing kan overnemen van de AT-AT’s want ze zijn bijna onkwetsbaar en ze kunnen ontzettend veel schade aanrichten zonder dat je er iets tegen kan doen.

ea-blog-star-wars-battlefront-3-640x360

De omgevingen zien er pico bello uit en geven ook echt het gevoel dat je op die bekende locaties uit de films bent en ook de karakters zien er goed uit al zijn er wel regelmatig wat glitches bij de karakters hoewel het natuurlijk nog steeds om een Beta gaat dus er zit nog ruimte voor verbetering in. DICE heeft dan ook toegegeven dat de Beta op de Xbox One slechts op 720p draait en op de PS4 op 900p, er is dus nog genoeg ruimte voor verbetering zou je kunnen zeggen.

Waar DICE absoluut aan moet werken zijn de spawn punten waar je soms midden in een groep vijanden wordt geplaatst en soms zijn er voor een paar ruimtes maar 1 of 2 uitgangen beschikbaar waar je eigenlijk door de vijand aan 1 stuk door kan worden neergemaaid wat niet al te doordacht is. Verder zijn sommige power-ups een beetje een vreemde eend in de bijt omdat je daarvoor wel iets meer moet hebben gespeeld om daadwerkelijk te weten hoe ze werken wat misschien niet altijd even handig is om ze in te zetten, helemaal omdat je nauwelijks uitleg over ze krijgt, verder worden de voertuigen voorafgegaan met een video wat een tiental seconden duurt wat soms net je voordeel weg kan blazen, erg jammer en irritant.

De wapens zijn trouw aan de franchise maar overduidelijk moet er nog veel aan gebeuren want sommige wapens zijn veel te sterk en kunnen veel te vaak gebruikt worden, het gebeurt maar al te vaak dat bijvoorbeeld bepaalde pistolen het winnen van een machinegeweer van dichtbij en dan bedoel ik niet door middel van een headshot want dat valt nog wel te begrijpen. Ook is het zogeheten jetpack wel iets te snel weer beschikbaar voor mensen om te gebruiken waardoor sommige mensen naar locaties toe springen waar je als beginner niet eens bij kan komen en ook dan weer gelijk vanuit wordt aangevallen zonder dat iemand er eigenlijk iets tegen kan doen.

Misschien wel het grootste probleem is dat het matchmaking systeem van het spel totaal lijkt te ontbreken, geen moment wordt je met mensen van gelijke ranking geplaatst en lijkt het totaal random met wie en tegen wie je komt te spelen, je krijgt ook geen overzicht van mogelijke servers om op te spelen, het spel plaatst gewoon mensen bij elkaar en wenst je haast vooral gewoon veel geluk. Jammer want dit kan voor beginners er voor zorgen dat ze niet eens het gaan proberen om te spelen of dat ze al opgeven voor ze überhaupt zijn begonnen en dan te bedenken dat DICE het bij Battlefield ondanks de vele bugs in het spel het op dat gebied wel een stuk beter voor elkaar had.

Star-Wars-Battlefront11-640x360

Potentie maar voegt weinig toe

Hoewel het spel ontzettend leuk speelt zoals het er nu naar uit ziet en de voertuigen ontzettend veel toevoegen aan het speelplezier moet ik wel heel eerlijk zeggen dat als het inderdaad zo zal blijven in het uiteindelijke spel het niet de topscores zal halen naar mijn mening die EA misschien wel verwacht.

Ja, het spel ziet er ontzettend goed uit en ja, het Star Wars sausje voegt veel toe aan de sfeer van het spel. De power-ups geven ook de nieuwelingen een kans maar eerlijk is eerlijk, het spel heeft ook zijn minpunten. Men moet hard aan de spawnpunten werken, ook lijkt het wel alsof de ontwikkelaar overduidelijk een voorkeur heeft voor The Empire waardoor die bij Walker Assault overduidelijk de overhand hebben vanaf het begin tot aan het eind. 1 Walker is al pittig om neer te halen maar 2 is meestal voor de rebellen onmogelijk te noemen, helemaal omdat de spawnpunten niet te besturen zijn en je dus niet tactisch daar mee kan omgaan om je eigen voordeel te bepalen.

Haal het Star Wars laagje weg en je hebt eigenlijk een Battlefield 2142 maar dan met power-ups en dat geeft me een beetje een nare nasmaak aan beta die ik wel met veel plezier heb gespeeld ondanks dat hij niet bijster origineel is.

star-wars-battlefront-3-coop-gameplay

Star Wars: Battlefront is op dit moment een leuke shooter en een leuk alternatief voor mensen die liever niet Call of Duty of Halo spelen dit najaar maar is zeker niet het spel waar fans van Star Wars op hebben zitten wachten, er ontbrak iets te veel “Force” zou ik zeggen. Laten we hopen dat er snel meer wordt onthuld van de definitieve versie van het spel en dat er een paar aanpassingen komen want op dit moment voelt het spel meer aan als een Battlefield met een Star Wars skin in een Arcade stijl gameplay. Ik ben geen fan van het perks systeem door middel van progressie maar op deze manier werkt het ook niet helemaal.

Wat ook misschien wel erg jammer is in het spel is dat de Destructible Environments waar de Frostbite Engine juist zo bekend om staat hier zo goed als ontbreken, kijk naar de hangar bijvoorbeeld in Walker Assault met diverse vliegtuigen die gewoon blijven staan ondanks de explosies, of kijk naar bijvoorbeeld de omgevingen die nauwelijks iets laten zien van de gevechten. Ik snap best dat je offers moet maken op de huidige console generatie omdat ze niet zo krachtig zijn als we misschien hoopten dat ze zouden zijn maar dit is wel heel erg karig, de enige wrakken die we tegen komen zijn er namelijk al neergelegd.

522819743_640

Voorlopige Conclusie

Je zou bijna kunnen zeggen dat Disney inspraak heeft gehad met hoe het spel zou moeten worden want het is overduidelijk dat het spel zich richt op een jonger publiek dan de Battlefield en Call of Duty titels, de keuring staat dan ook al vast op Teen. De power-ups hebben dat al laten zien en ook het feit dat er eigenlijk weinig verschil is tussen de wapens en dat eigenlijk elk wapen even krachtig is behalve een van de wapens die je vrij kan spelen als special ability bevestigt dat nog meer. De arcade gameplay stijl bevestigt dat eigenlijk nog meer en dus moet men zich af gaan vragen of dit wel de Battlefront titel is waar wij zo lang op hebben gewacht… Tot nu toe zeg ik Nee! En start ik liever nog een keer Knights of The Old Republic op waar ik ook zelf een Jedi kan zijn in plaats van dat ik nu dit half bakken schietspel moet spelen waar ik wel van geniet maar steeds het gevoel heb dat er iets in mist, alsof ze veel potentie laten liggen en dan heb ik het nog niet eens over het niet werkende matchsysteem wat er voor zorgt dat er dus mensen bij elkaar worden gestopt die heel erg ver van elkaar verwijderd zijn qua niveau en ranking.

Voeg daar de zure nasmaak aan toe dat de space battles worden toegevoegd door middel van betaalde DLC en je weet dat het spel eigenlijk niet compleet wordt geleverd. Bij Hitman is men zo eerlijk om dat toe te geven maar wordt het gratis aan het spel toegevoegd naar mate de tijd strijkt, bij Battlefront knaagt het eigenlijk het vertrouwen een beetje af wat EA de afgelopen jaren weer had opgebouwd. 

Overigens heeft in de dagen sinds ik dit stuk heb geschreven al een bericht door DICE naar buiten gestuurd dat het spel op bepaalde gebieden unbalanced was en dat dat nog wordt aangepast. Wel zal de onderlinge communicatie uit blijven, er zal geen intern chat gedeelte komen waardoor je dus niet met de rest van je squad kan communiceren iets wat het samenspelen natuurlijk niet ten goede komt.

391667934