Review: Halo 5: Guardians

Eindelijk!!! Eindelijk is het dan zover, na het pijnlijke afscheid in Halo 4 weten wij eindelijk hoe het zal gaan aflopen met de Master Chief in een nieuwe Halo titel en eerlijk is eerlijk, 343 Industries heeft er met Halo 4 een beetje bij de fans een rommeltje van gemaakt wat ze met de Master Chief Collection helaas niet hebben weten te corrigeren. Iets dat jammer is doordat juist het toevoegen van de portals in de spellen juist de potentie had om wat meer duidelijkheid te scheppen.

Na bijna 3 jaar gaat 343 Industries eindelijk verder met de Reclaimer trilogie waar zij met Halo 4 aan waren begonnen. Na een relatief matige lancering van de Master Chief Collection die gepaard ging met flink wat problemen moest 343 Industries flink aan de bak om Halo weer terug te laten komen en dus moest Halo 5 waardig zijn aan de serie. De vraag is nu natuurlijk, is 343 Industries er in geslaagd om een volwaardig vervolg te maken?

halo-5-guardians-featured-640x360

 

Ja de geruchten kloppen

Laat ik maar binnenvallen met misschien wel het grootste probleem van het spel volgens velen… Ja, het klopt. Gedurende de single player speel je welgeteld 3 missies met Blue Team oftewel de Master Chief, 3 van de 15 missies nog wel. Dit klinkt misschien heel erg weinig maar van die 12 missies die je met Fireteam Osiris speelt zitten er ook flink wat missies tussen waarbij je niet eens hoeft te schieten en het merendeel eigenlijk bestaat uit praten en wat lopen. Als je je dan ook nog eens bedenkt dat de missies van Team Blue (waarbij je met de Master Chief speelt) langer duren dan die van Fireteam Osiris dat uiteindelijk de verdeling van speelduur redelijk gelijk ligt hoewel nog steeds Fireteam Osiris  helaas het merendeel van de speeltijd krijgt.

Fireteam Osiris bestaat uit Spartans IV Locke, Tanaka, Vale en Buck en hun taak is om de Master Chief op te sporen en uiteindelijk hem terug te brengen naar de UNSC waar hij terecht zal staan voor muiterij.

Team Blue aan de andere kant bestaat naast de Master Chief uit Spartan II’s Kelly, Linda, Frederic, zij volgen John (de Master Chief) in zijn zoektocht naar Cortana om haar te redden en terug te brengen. Ondertussen zijn zij de UNSC een doorn in het oog want de missie is niet toegestaan omdat Cortana officieel verloren is maar John weigert om haar op te geven. Waar Team Osiris bestaat uit een squad wat samen is gesteld door de UNSC en strict orders volgt is Team Blue aan de andere kant een stuk hechter, ze zijn samen opgegroeid en voelen zich dan ook een familie, iets wat in de gesprekken onderling ook naar buiten wordt gebracht, dit zorgt er voor dat je ook dichterbij zal voelen tot Team Blue dan tot Fireteam Osiris wat het dan ook extra jammer maakt dat we zo weinig met Team Blue aan de gang mogen, helemaal omdat er zo een rijke achtergrond bestaat rond dat team.

Halo-5-Hello-Evil-Cortana

Daarentegen weet 343 Industries wel de canon van de boeken van de afgelopen paar jaar duidelijk toe te voegen aan de games en wanneer je ook de Hunt the Truth blogs hebt gevolgd je de strategie van de ontwikkelaar eigenlijk wel begint te begrijpen en daarbij gaat er een nog grootser universum voor je open waarbij dit spel veel dieper gaat dan het in eerste instantie lijkt te gaan.

Nu weet ik dat Halo voor de meeste gamers niet altijd lijkt te gaan om het verhaal, veel gamers snappen niet wat men er precies mee wilt bereiken maar dat komt ook omdat de meeste gamers niet de boeken, de comics, de terminals en met Hunt The Truth ook de podcast niet willen volgen waardoor dus het verhaal een beetje vaag lijkt. Niet zo gek natuurlijk omdat Microsoft en Bungie jarenlang de multiplayer hebben verkocht aan iedereen, misschien ook wel dat daarom de split screen is verwijderd om zo meer te kunnen verdienen aan Xbox Live maar eigenlijk is het verhaal en de achterliggende informatie wel degelijk van belang waardoor het luisteren naar de Hunt The Truth podcast en het lezen van de boeken juist nu heel erg belangrijk is, iets wat misschien wel gedeeltelijk wordt opgelost door de animatie serie “The Fall of Reach” maar die vertelt eigenlijk grotendeels de geschiedenis van John (de Master Chief) en wat er voor en tijdens de eerste Halo titel gebeurde.

Ja, Halo gaat best diep en dat begon eigenlijk al ten tijde van de eerste Marathon titel van Bungie. Hiervoor moet je eigenlijk al sinds de eerste Macintosh de spellen van Bungie spelen en zelfs hun spelletjes hebben meegespeeld. Maar dit ga ik je niet uitleggen, je moet namelijk Halo 5: Guardians hebben gespeeld en de informatie hebben gelezen om te begrijpen wat ik bedoel.

Gelukkig heeft qua spellen 343 Industries de Master Chief Collection uitgebracht zodat alle gamers op de Xbox One de eerdere spellen (op Halo: Reach na maar dat is met de animatie serie The Fall of Reach gedeeltelijk opgelost) hebben kunnen spelen zodat je alsnog het verhaal voor een groot gedeelte hebt kunnen volgen mocht je nog nooit een Halo titel hebben gespeeld want begrijp me niet verkeerd maar Halo is niet een simpele FPS zoals Call of Duty. Er is een heel universum omheen gebouwd en als het verhaal je niet boeit dan speel je eigenlijk het verkeerde spel want hoewel Halo een FPS is moet wel gezegd worden dat er een heel universum omheen is dat het verhaal van het spel verder uitlegt en verdiept. Dat het verhaal niet volledig in het spel wordt uitgediept en dat ook de rondliggende audiofragmenten het niet echt uitlegt is slordig maar Halo fans weten al langer dat de comics, de podcasts en de boeken bijna net zo belangrijk zijn voor de serie wil je daadwerkelijk het verhaal gaan begrijpen.

maxresdefault-7

What have you done?

Het is misschien wel te bizar voor woorden maar voor Halo 5: Guardians heeft 343 Industries voor een groot gedeelte de besturing van Call of Duty overgenomen, dit betekent dus dat de linker trigger bijvoorbeeld staat voor het inzoomen van het wapen waardoor eigenlijk juist de geharde spelers van Halo wat problemen krijgen bij het besturen van het spel. Nu kan men daar wel redelijk snel aan wennen maar moet dat nu daadwerkelijk de primaire besturing worden van het spel? Gelukkig kan je het altijd nog gedeeltelijk aanpassen en als je zo diep in je buidel hebt getast om een Elite controller te hebben aangeschaft dan kan je gelukkig altijd in de speciale app de knoppen aanpassen en hoewel bepaalde aspecten binnenkort ook voor de gewone controllers aangepast kunnen worden is het wel degelijk iets wat sommige mensen flink kan gaan storen. Laat dit je echter niet gaan tegenhouden want hoewel misschien je in eerste instantie met de knoppen in de knoop kan raken zorgt dit er misschien ook wel voor dat omdat je misschien wel de knoppen combinaties kent van andere spellen je daardoor ook wel sneller kan reageren omdat je bewegingen bijna natuurlijk gaan (muscle memory zegt men ook wel eens) al is het grootste verschil natuurlijk dat het tempo bij Halo (en dus ook de mappen) een stuk groter zijn bij Call of Duty waardoor je dus niet zoveel last krijgt van campers.

Halo-5-Guardians-Multiplayer-Beta-Empire-Mechanized.0-w800-h600-640x360-2

Haal hierbij natuurlijk het feit dat er geen perks te verdienen zijn tijdens het spelen zorgt dat er natuurlijk voor dat iedereen eigenlijk gelijk is. Nu heeft Halo 5: Guardians dit keer voor het eerst een bepaald systeem waarbij je wel degelijk bepaalde wapens en opties eerder krijgt maar het heeft niet zoveel invloed waardoor het spel daadwerkelijk meer kans heeft om als eSports te ontwikkelen.

Toch moet gezegd worden dat de besturing wel zeer prettig voelt. Ja je moet even wennen maar Halo is overduidelijk zeer geschikt om op deze manier te besturen waardoor je je bijna af gaat vragen waarom ze niet eerder op deze stijl zijn overgestapt.

Qua overige besturing heeft men verder veel hetzelfde gehouden al zijn de speciale Spartan moves in de single player een fijne toevoeging. We kunnen nu namelijk bepaalde afzettingen en deuren in rammen, we kunnen hoger gelegen routes bereiken doordat er een vorm van double jump is toegevoegd hoewel het eigenlijk afzetten tegen de muur is zodat je nog ietsje hoger kan komen wat vooral in de (soms chaotische) gevechten met de Prometheans wat extra voordeel op kan leveren.

Doordat de gevechten soms een beetje chaotisch zijn let je niet altijd op je schilden en je healthbar waardoor je misschien iets vaker neergaat dan voorheen. Gelukkig betekent dat nu niet meer altijd een game over omdat je squad mates je kunnen reviven en ik moet zeggen dat dat heerlijk werkt. 343 Industries heeft met de jump-in/jump-out co-op mogelijkheid en hoewel de splitscreen mogelijkheid is verdwenen moet ik eerlijk zeggen dat ik hem qua co-op niet zo heel erg mis. In tegendeel, dankzij de drop-in/drop-out co-op is het spel zelfs vele malen beter geworden, de campaign wordt namelijk zoveel beter wanneer je die met vrienden samen speelt. Wel moet gezegd worden dat de Blue-Team missies een stuk gecoördineerder aanvoelen dan die van Team Osiris maar dat is misschien wel omdat Blue Team al vele jaren langer samenwerkt en misschien dat daarom hun missies een stuk fijner samen spelen en meer lijken gericht op multiplayer.

Halo-5-Guardians-Warzone-screens-08-640x360-2

Multiplayer

Gaan we echter kijken naar de multiplayer dan is het natuurlijk een heel ander verhaal. Wie heeft er als Halo fan niet genoten van de vierspeler split screen mogelijkheid die die multiplayer aanbood op de originele Xbox en wie heeft er niet genoten van lan parties waar je met 4 Xboxen tot 16 man tegen elkaar kon gamen via de System Link optie. Wat een zonde nu dat die mogelijkheid er volledig uit is gehaald want de volledige multiplayer van Halo 5: Guardians gaat via Xbox Live en hoewel de meeste gamers wel Xbox Live hebben heeft natuurlijk bijna niemand meerdere Xbox Ones in een huis en is het natuurlijk veel leuker om met zijn vieren op de bank te zitten en tegen elkaar te spelen. Het maakt het geheel iets afstandelijker en is dan ook 343 Industries erg aan te merken, absoluut het grootste minpunt van het spel want hoewel veel ontwikkelaars roepen dat gamers nauwelijks gebruik maken van de split screen mogelijkheid is dat natuurlijk niet helemaal eerlijk als het nauwelijks wordt ingebouwd, op die manier kan je er namelijk geen gebruik van maken natuurlijk dus het is een beetje dubbel op.

512375623_640

 

In de multiplayer van Halo 5: Guardians heb je naast de co-op mogelijkheid (waarin je het volledige spel online tot 4 spelers samen kan spelen) uiteraard ook een normale multiplayer. Deze is onderverdeeld in twee versies. Allereerst heb je de normale multiplayer genaamd Arena, hierin zal je de bekende traditionele multiplayer modus tegenkomen zoals Capture the Flag, Breakout, Team Slayer en Strongholds, hierbij zullen overigens later nog nieuwe modus aan worden toegevoegd al is nog niet bekend wanneer. Uiteraard de varianten hiervan zoals bijvoorbeeld Swat zullen in de playlists worden geplaatst zodat je deze niet hoeft te missen. Hierbij komt overigens wel een heel erg groot pluspunt naar voren namelijk het feit dat alle maps die worden toegevoegd aan Halo 5 gratis zullen zijn. 343 Industries vindt niet dat gamers bepaalde matches moeten mislopen omdat zij die maps niet in bezit zullen hebben. Wat opvalt van de Arena is dat het niet alleen aanvoelt als de multiplayer van de door Bungie gemaakte Halo titels maar ook nog eens echt aanvoelt alsof het speciaal voor e-sports is ontwikkeld. Het is vooral heel erg back to basic waarbij je het daadwerkelijk van je skills moet hebben en niet van gadgets en perks en eerlijk is eerlijk, het speelt als vanouds waarbij je wel kan zeggen dat de kiddies van de pro’s worden onderscheiden (waarbij voornamelijk de jongeren de pro’s zijn en de wat oudere gamers onder de kiddies vallen).

halo5_7-1415688727194

Volledig nieuw is de Warzone modus, deze lijkt misschien wel een beetje op Big Team Battle maar is nu nog groter. Je speelt nu namelijk met 12 tegen 12. In Warzone heb je twee verschillende varianten. De eerste is Fight for the Core waarbij de twee teams naast tegen elkaar ook tegen hordes van vijanden moeten vechten. Om de speler hierbij te helpen kunnen ze zogeheten Requisition Packs aanschaffen waarin ze bijvoorbeeld wapens en voertuigen kunnen krijgen om zo de gevechten makkelijker te maken en zo misschien wel het tij te keren voor je team en zo de drie basissen te veroveren om uiteindelijk de core van de tegenpartij te vernietigen. Hierbij bestaat de kans dat je het volledig gaat lukken, daarom worden er ook Victory Points bijgehouden. Het eerste team dat de 1000 Victory Points heeft behaald zal de match gaan winnen maar dat moet dan wel binnen de tijdslimiet, anders heeft het team met de meeste punten de match gewonnen.

Het is niet het onderdeel wat we terug zullen gaan vinden in de officiele esports wedstrijden maar absoluut het onderdeel wat het meeste gespeeld zal worden juist omdat dit het grootst schalige onderdeel is en misschien wel het leukste is. Het is een erg populair onderdeel en er worden veel matches in gespeeld en omdat het draait om samenwerking kunnen er soms verassende resultaten worden behaald mede door die REQ packs. Nu is het zo dat met iedere match we REQ punten behalen om zo van die packs te kunnen aanschaffen maar je kan ze ook aanschaffen in de store door middel van micro-transacties al zal het aantal mensen die dat doen denk ik wel relatief meevallen omdat uiteindelijk de verkregen wapens en voertuigen maar voor 1 match zijn wat natuurlijk relatief kort is en sommige mensen het misschien wel een beetje zonde van het geld zullen vinden al zal je altijd van die die-hards hebben die er geen genoeg van kunnen krijgen.

Halo-5-concept-art-1-640x360

Perst alles uit de Xbox One

Vanaf het moment dat je de opening hebt gezien op je console en je de eerste missie begint zie je eigenlijk pas hoe mooi Halo 5 is geworden, een zeer grote wereld (natuurlijk niet helemaal open) zoals wij gewend zijn van Halo is nog nooit zo groots geweest. Niet alleen heb je flink wat ruimte in de levels maar ook op de achtergrond is er flink wat bezig in de omgevingen, denk hierbij aan luchtgevechten of een rijzende Guardian die aan het huishouden is.

Wanneer je kijkt naar de karakter modellen en de voertuigen dan kan je overduidelijk de verbetering zien tussen Halo 4 (Master Chief Collection versie) en Halo 5, niet alleen zie je dat overigens qua details in de modellen en de omgevingen maar je hoort het ook. De wapens hebben weer een nieuw geluid gekregen waar niet iedereen overigens tevreden over is maar voor het grootste gedeelte zijn de geluiden daadwerkelijk een verbetering te noemen, helemaal wanneer je in de Scorpion rijdt hoor je het gigantische verschil en heb je voor het eerst het gevoel dat je echt een tank bestuurt wanneer je luistert naar het geratel van de rupsbanden. Qua karakter modellen zal je overigens de grootste verschillen naast de voertuigen zien in de Hunters die een gigantische update hebben gekregen en er een stuk dreigender uit zien (en ook een stuk pittiger zijn om te verslaan trouwens).

640x359-2

Hoewel 343 Industries zich heeft gericht op 60fps zal je dit eigenlijk voornamelijk behalen in de multiplayer die dan ook een flinke boost heeft gekregen. Dit wordt grotendeels mogelijk gemaakt doordat er op de achtergrond minder zal gebeuren terwijl in de single player de 60fps voornamelijk wordt behaald door een beetje in te leveren op de resolutie al zal je dit als gamer nauwelijks merken, mede natuurlijk omdat je druk bezig bent om te overleven in het spel en wel wat anders aan je hoofd hebt.

Maar dan heb je de cut scenes en dat zijn natuurlijk de momenten dat men voluit kan gaan qua graphics en daar zal regelmatig je mond bij openvallen. Bij vlagen doet het je zelfs denken aan de life action serie Forward Until Dawn bij de Covenant. Nu draait het natuurlijk niet om de cut scenes qua graphics maar het is zo een opmerkelijk grote verbetering ten opzicht van Halo 4 dat het daadwerkelijk noemenswaardig is, alleen Halo 2 Anniversary komt hier van in de buurt qua Halo titels.

halo-5-legendary-1443613649599-2

Halo is terug!

Ondanks het ontbreken van de split screen mogelijkheid moet ik eerlijk zijn, Halo is namelijk weer helemaal terug (overigens zijn er geruchten dat Halo 6 naar aanleiding van Fan feedback wel weer split screen gaat krijgen aldus een recentelijk interview met Frank O’ Connor met GamesRadar – GamesRadar). De franchise gaat verder met het epische verhaal waar ze al jaren eigenlijk mee bezig zijn en weet de fans van de franchise weer tevreden te stemmen op het gebied van de multiplayer qua gameplay waarbij het spel zich ook daadwerkelijk goed heeft voorbereid om interessant te worden voor de professionele esport competities, mede door de aangepakte besturing en het back to basic principe wat ze hebben gebruikt wat juist de kracht was van de multiplayer in Halo 1 & 2.

Grafisch heeft men weer een zeer grote stap voorwaarts gemaakt maar dit heeft wel degelijk invloed gehad op bepaalde stukken waarbij je misschien zou gaan denken dat men iets te ambitieus is geweest maar veel zal je daar niet van merken want het spel ziet er eigenlijk constant ontzettend goed uit.

Toch moet gezegd worden dat het verhaal in het spel zelf wat duidelijker had mogen worden gemaakt, niet iedereen leest namelijk de boeken, luistert naar de podcast van Hunt The Truth en kijkt naar de series die men heeft gemaakt. Het is begrijpelijk dat niet alles in het spel kan worden uitgelegd maar waar men voorheen wel terminals had gemaakt wordt dat nu gedeeltelijk opgelost met audio logs die helaas niet al te veel duidelijkheid bieden dus het is best te begrijpen dat mensen die misschien voor het eerst een Halo titel spelen wat moeite hebben met het verhaal en zelfs mensen die alleen de spellen hebben gespeeld en de terminals hebben overgeslagen er wat moeite mee hebben maar kan je een ontwikkelaar daar op aan rekenen omdat mensen zich niet verdiepen in het volledige universum? Ik denk zelf van niet, bij Metal Gear Solid hoor je mij tenminste ook niet klagen dat ik het volledige verhaal niet begrijp omdat ik niet alle spellen heb gespeeld.

Halo 5: Guardians is een uitstekende stap van 343 Industries in de juiste richting, het is hun beste Halo titel tot nu toe en laat zien dat ze potentie hebben om daadwerkelijk Bungie op te volgen als Halo ontwikkelaar want ze luisteren overduidelijk naar de community met wat ze willen zien in de toekomst en dat werkt steeds beter en beter, het is overduidelijk dat 343 Industries toewerkt evenals Bungie naar een climax voor het einde van de trilogie waardoor het wachten op een vervolg wel heel erg lang wordt want Halo 5 doet precies wat Halo 2 deed namelijk smaken naar meer op een zeer pijnlijke verlangende manier! Je kan zeggen dat het weer een fout is van de ontwikkelaar maar eerlijk is eerlijk, stiekem is het best briljant om het op die manier te doen want de fans kunnen niet meer wachten.

Conclusie:

Halo 5 biedt je op het gebied van verhaal weer een geweldige first person shooter waarbij je misschien wel grotendeels het verhaal van een andere zijde speelt maar zeker niet een onbelangrijke rol. Wel is het erg jammer dat de Master Chief qua speeltijd een relatief kleine rol heeft terwijl zijn rol in het verhaal ontzettend belangrijk is. Mede daarom is het erg jammer dat wil je het verhaal van Halo 5 volledig begrijpen je naast de vorige games ook een beetje de strips, de boeken maar ook de podcast Hunt The Truth moet hebben gevolgd wil je de volledige situatie begrijpen. Qua gameplay zit het prima in elkaar al moet opgemerkt worden dat de standaard besturing nu overeenkomt met die van Call of Duty dus de die hard spelers moeten even het controller schema gaan aanpassen.

De Campaign speelt prettig maar is overduidelijk ingericht voor een co-op moment. Toch moet ik zeggen dat het idee erg bevalt, helemaal wanneer je denkt dat je het niet meer gaat halen en neer gaat is het fijn dat je squad mates je kunnen reviven. Helaas haalt dit ook een beetje de moeilijkheidsgraad omlaag waardoor het solo uitspelen van de Legendary moeilijkheidsgraad een beetje minder euforisch aanvoelt dan bij de vorige titels.

Men heeft een nieuwe kant geprobeerd te laten zien van de Halo titels waarbij men heeft geprobeerd om nieuwe speel elementen er aan toe te voegen.

Het valt dan ook wel heel erg op dat bepaalde situaties sterk aan voelen als een RPG door de missies waarbij je moet zoeken naar aanwijzingen en met anderen moet praten en dat is niet bij Halo de bedoeling lijkt mij. Ze halen je een beetje uit het speltempo wat niet de bedoeling lijkt.

De multiplayer daarentegen staat als een huis waarbij vooral Warzone een zeer vermakelijke modus biedt voor mensen die groots willen knallen, het voelt aan als een volledige missie in het spel waarbij de chaos dit keer niet helemaal voorspelbaar is en de strijd tegen elkaar door blijft gaan tot het eind, er is geen rustpauze, je kan niet even op adem komen, het is een geweldige ervaring.

Wil je genieten van de reguliere multiplayer dan is er nog altijd de Arena modus die aanvoelt als een mix van het beste van de voorgaande Halo titels. Het speelt als een speer en het lijkt ook daadwerkelijk er op alsof Microsoft terug wilt keren naar de top van de esports waar Halo ooit heeft gestaan.

Halo 5 is een beloning voor het harde werken van 343 Industries, het spel geeft het gevoel dat Halo weer terug is, qua campaign en qua multiplayer. Hoewel het erg jammer is dat we weinig met de Master Chief hebben kunnen spelen moet eerlijk gezegd worden dat het spel daadwerkelijk je een andere kant wil laten zien van het verhaal, dat er meer in het universum gebeurt dan alleen de Master Chief. Het is alleen erg jammer dat voor niet fans het verhaal zo vaag is en dat er niet veel wordt uitgelegd, men zou dan ook eigenlijk verplicht de Master Chief collection er bij aan bieden om het zo wat duidelijker te maken voor de nieuwe spelers.

Zeker een van de must-haves van deze console generatie en misschien wel DE reden om een Xbox One aan te schaffen.

Cijfer: 8.5

halo-5-unique-weapons-locations-guide-640x325