OplichterCentre

iCentre

We kennen het allemaal wel, we hebben een duur product gekocht en het raakt buiten de garantie defect. Meestal hebben we dan pech en blijven we over met een hele hoge rekening die we betalen omdat het product duur was.
Soms is er echter een productiefout waardoor er een recall wordt gedaan zodat de fabrikant bij de mensen die last hebben van het probleem het probleem gratis alsnog kan oplossen.

Mijn Macbook Pro uit 2012 (eind 2011 model) had zo een probleem. De Macbook Pro’s uit die generatie hadden namelijk last van grafische kaarten die uitvielen. Dit gebeurde te pas en te onpas. Dit hoefde niet eens te gebeuren wanneer er zware grafische taken werden uitgevoerd, het kon ten alle tijde gebeuren en na de dreiging van een rechtzaak in Amerika besloot Apple te doen wat een bedrijf met een goede reputatie op dat gebied hoort te doen, de mensen die problemen hebben met hun Macbook Pro uit de hieronder staande serie krijgen een gratis reparatie en als de zie al hadden laten uitvoeren dan kreeg men het geld daarvan terug.
Modellen waarbij dit probleem kan optreden
MacBook Pro (15-inch, begin 2011)
MacBook Pro (15-inch, eind 2011)
MacBook Pro (Retina, 15-inch, medio 2012)
MacBook Pro (17-inch, begin 2011)
MacBook Pro (17-inch, eind 2011)
MacBook Pro (Retina, 15 inch, begin 2013)
Affijn, ik kwam bij iCentre en vertelde het probleem aan de medewerkster die de Macbook Pro in nam. Geen woord over een aankoopbon, iets wat ook niet hoefde want het serienummer en een test die moet worden uitgevoerd is alles wat volgens Apple ook aan gaf wat nodig was om in aanmerking te komen voor die verlengde garantie.
Een dag later kreeg ik te horen dat ik mijn aankoopbon moest insturen want anders zou men het niet onder garantie kunnen repareren (als het daar al onder zou vallen). De kosten hiervoor zouden dan ruim 800 euro bedragen (inclusief arbeid en onderzoekskosten).
Het vereiste van de aankoopbon was niet vermeld, het was ook geen probleem dat ik de aankoopbon niet meer had toen ik de Macbook inleverde, ik had dit namelijk nog expliciet aangegeven. Geen probleem zei de medewerkster, het gaat tenslotte via serienummer om te zien wanneer het systeem was aangekocht om te zien of het ook uit die periode komt om zo in aanmerking te komen om uberhaupt dat onderzoek uit te voeren.
Ik liet de Macbook terug komen naar de winkel en nam contact op met iCentre met betrekking tot de onderzoekskosten. Hier vertelde een medewerker eerst dat het systeem een ander probleem had dan het specifieke videokaart probleem en dat men daarom de aankoopbon nodig zou hebben. Verder moesten de onderzoekskosten worden betaald omdat men wel intensief (volgens de mail) er aan heeft gewerkt. Uiteraard liet ik het niet hierbij zitten want het vereiste van een aankoopbon was nooit vermeld en was duidelijk aangegeven dat die niet beschikbaar was. Als dit in de winkel was aangegeven zou ik hem namelijk nooit hebben ingeleverd.
Dit geheel resulteerde in een flinke (heftige discussie) waarna uiteindelijk ik de onderzoekskosten “uit coullance” niet meer hoefde te betalen.
Goed, ik had mijn Macbookje terug maar helaas werkte ze nog steeds niet en ik had het eigenlijk al naast me neergelegd dat ze niet meer zou gaan werken. Tot eigenlijk afgelopen maandag mijn vader kwam met een bericht in de Telegraaf waarin ze het hadden over Apple’s verlengde garantie voor dit probleem. Gelijk ging ik op zoek naar de informatie (denkend dat het ging om een nieuwe maar bleek nog steeds dezelfde actie te zijn).
Mij viel op dat de verlengde garantie echter eind februari zou gaan aflopen waardoor het eigenlijk haast begon te hebben om mijn Macbookje ooit nog tot leven te brengen. Mijn moeder was zo vriendelijk om het nogmaals aan te bieden om mijn Macbookje naar de Apple Store te brengen in Amsterdam en hem daar ter reparatie aan te bieden.
Zo gezegd zo gedaan, op woensdag bracht ze het systeem weg en kreeg die middag al een mail van wat de kosten zouden zijn als het probleem niet binnen de verlengde garantie zou vallen. Echter vrijdag kwam het verlossende woord van Apple binnen, ruim binnen de 3-5 werkdagen termijn, mijn Macbook was gerepareerd binnen de verlengde garantie en kon worden opgehaald. Helaas kan alleen mijn moeder hem ophalen omdat zij hem ook heeft weggebracht maar geweldig dat Apple dit soort service biedt en geen woord over de aankoopbon, geen gezeur daar over maar gewoon service zoals je zou verwachten.
Geen wonder dat iCentre om de haverklap failliet gaat met dat soort service dus!

Nee, ik zal niet snel meer naar iCentre gaan. Niet alleen hebben ze nauwelijks producten op voorraad maar ook de service is dus belabberd. Tijd dus voor Apple om nog maar eens goed te gaan kijken naar de Premium Resellers.