Review: Uncharted 4 (PS4)

unchartedbanner

Het is eindelijk zover, het vierde deel van de Uncharted serie en volgens Naughty Dog helaas daadwerkelijk het allerlaatste deel van Uncharted met Nathan Drake in de hoofdrol, mits het tenminste aan hun ligt. (dit laat natuurlijk de deur open voor een andere studio die verder gaat met het spel en voor een andere hoofdrolspeler)
Na een paar keer te zijn uitgesteld heeft Naughty Dog ons in iedergeval eindelijk Nathan Drake zijn zwanenzang gebracht, de vraag is echter, gaat hij er ook uit met een knal of is het een droeftoeter?
Unch411

Zeer persoonlijk
Nog niet eerder voelde een Uncharted zo persoonlijk aan voor Nathan Drake als dit deel, we zien hem niet alleen namelijk in diverse omgevingen waar hij moet springen en klauteren maar we zien ook voor het eerst zijn eigen leefomgeving, we kunnen zelfs op zijn eigen Playstation spelen, een leuke easter egg die zo ontzettend veel plezier op het gezicht brengt bij de oudere gamers dat het eerlijk gezegd menig hart sneller doet kloppen.

Unch413

Maar er is meer, het spel ziet er qua modelling zo ontzettend goed uit dat je daadwerkelijk je dichterbij voelt tot Drake dan ooit tevoren. Dit komt natuurlijk mede doordat er geen pre-rendered cut-scenes in zitten. Op een paar momenten na is alles gewoon lokaal gerendered door de engine en krijg je gewoon het te zien zoals het er ook in het spel uit ziet waardoor je gewoon nauwelijks wordt onderbroken wat de werkelijkheid is en dat is eerlijk waar fenomenaal wanneer je je bedenkt dat het spel er zo ontzettend goed uit ziet dat je nauwelijks verschil kan zien.

Unch48

Maar over de graphics ga ik het later hebben, de reden waarom ik het over het meest persoonlijke Nathan Drake avontuur ooit heb komt natuurlijk mede omdat we dit keer samen spelen met zijn broer Sam die tot aan dit deel eigenlijk leek te zijn verdwenen en nu gelukkig je bijna de hele reis zal vergezellen waardoor we ook veel over de twee krijgen te horen. Ook krijgen we flink wat van de bekende karakters terug te zien die weer een grote rol spelen in het spel en dat is absoluut een groot pluspunt te noemen want wat het spel nog leuker maakt is de zo natuurlijke interactie die de karakters onderling hebben. Niet alleen tijdens de cut scenes maar ook tijdens het rondlopen door de wereld worden we keer op keer herinnerd dat het meer zijn dan karakters, ze voelen menselijk aan en praten niet alleen over oude avonturen maar ook als mensen onderling, soms met een grap, soms halen ze herinneringen op en dat is natuurlijk grotendeels ten goede van de uitstekende casting voor de stemmen van de karakters, niet alleen geldt dat voor de Engelstalige versie maar ook voor de Nederlandse versie die ook dezelfde stemmen is blijven gebruiken.
We worden door die uitmuntende interactie qua cut scenes en qua voice overs weer helemaal terug in het avontuur gegooid zoals wij dat gewend zijn van de serie en dat geeft daarbij ook een gevoel wat we sinds het derde deel een beetje hebben gemist, een fris avontuur met Nathan Drake. Natuurlijk hebben we de Nathan Drake Collection gehad maar het was niet fris, we hadden het al een keer gespeeld.

Unch414

Adembenemend
Laat ik maar met de deur in huis vallen, het spel ziet er geweldig uit, er zijn maar weinig spellen deze generatie waarvan ik denk dat die Uncharted 4 overtreffen of zullen gaan overtreffen. Het spel ziet er geweldig uit, de animaties zijn bijna onovertroffen, ik zou zelfs willen zeggen dat er maar een paar spellen zijn die er gelijk aan zijn of overheen kunnen gaan (Detroit en Horizon zie ik er mogelijk nog overheen gaan maar dat is toekomst muziek).
Toch moet ik zeggen dat bij sommige gedeeltes ik het gevoel heb alsof het last minute werk is geweest, niet dat het er niet goed uit ziet maar dat het lijkt alsof het er aan toe is gevoegd omdat bijvoorbeeld Rise of the Tomb Raider dat ook had, de reacties op het weer bijvoorbeeld. Begrijp me niet verkeerd, het ziet er geweldig uit maar op sommige momenten lijkt het wel alsof het aan het spel is toegevoegd omdat andere spellen dat ook hebben. Nu hoeft dat niet per se een slecht ding te zijn want het voegt ontzettend veel sfeer toe aan het spel maar heeft weinig invloegd aan de gameplay, ik had bijvoorbeeld niet het gevoel dat de duisternis iets deed aan het zichtsveld van je tegenstanders maar dat is misschien een beetje zeuren.
Daarentegen heb ik meerdere malen mijn adem in moeten houden omdat er weer een duizelingwekkende sprong aan kwam en ik maar moest hopen dat Nathan Drake dat zou gaan halen omdat het er zo diep en zo ver leek te zijn dat ik hoopte dat het goed zou komen en ik verder zou kunnen spelen en meerdere momenten heb ik even stil gestaan om te genieten van de omgeving want die zien er geweldig uit.

Unch47
De interactie met de omgevingen is dan ook uitstekend, de manier hoe het gras mij weet te verstoppen is perfect om het stealthy aan te pakken (al vraag ik mij af hoe de tegenstander mij niet kan zien want je drukt toch best wel wat gras weg). En wat ik persoonlijk wel weer een tof detail vond is dat hoe gaandeweg je meer sluipt bijvoorbeeld door vieze omgevingen dat ook Nate’s zijn kleding viezer en viezer wordt.

Unch410

Onvoorstelbaar soepel
Bij The Last of Us liet Naughty Dog zien dat het combineren van action gameplay met stealth prima mogelijk is om zelfs de mensen die een hekel hebben aan stealthy gameplay te laten genieten van een spel en met Uncharted 4 heeft Naughty Dog dat verder uitgewerkt. Uncharted 4 geeft ons gelukkig de mogelijkheid om ook gewoon de shoot-outs op de oude manier te spelen maar als je liever stealthy take-downs uitvoert dan biedt Uncharted 4 je ook die mogelijkheid.
Uncharted 4 biedt qua action adventure game misschien wel een van de meest complete ervaringen. Naast shoot-outs beklimmen we nu bergen, slingeren we met een grapling hook en rijden we roond in jeeps, varen we in boten wanneer we niet door prachtige omgevingen aan het lopen of zwemmen zijn. De diversiteit is gigantisch en alles werkt als een tierelier. Er zijn weinig spellen die dit niveau daadwerkelijk weten te behalen en het constant vast weten te halen. Wat het extra bijzonder maakt is hoe soepel het spel aanvoelt, geen moment word je door haperingen bijvoorbeeld uit de ervaring gehaald en het is duidelijk dat dat kleine beetje extra tijd dat Naughty Dog heeft genomen voor het spel goed heeft uitgepakt.
Wat mij persoonlijk erg blij maakte op het gebied van de combat is dat men het een beetje omlaag heeft geschaald in vergelijking met de vorige delen. Het is nog steeds een belangrijk onderdeel van de ervaring maar je hebt niet meer het gevoel dat je tegen een eindeloze stroom vijanden aan het vechten bent waardoor je eerder het gevoel hebt dat je acties daadwerkelijk nut hebben, alsof je eindelijk meer dan een deuk in een pakje boter aan het slaan bent. Je hoeft ook niet altijd meer alle vijanden zelf te verslaan want je broer Sam en Sully helpen je nu daadwerkelijk op bepaalde momenten, je hebt niet langer meer het gevoel alsof je er alleen voor staat en dat schept extra vertrouwen in zelfs de moeilijkste situaties waar je niet zal worden tegengehouden door een daling in de framerate of je eigen onkunde, je vrienden hebben je rug.

Unch46

Toch weer een multiplayer
Hoewel het niet nodig is bij een spel als Uncharted heeft men toch weer besloten om er een multiplayer aan het spel toe te voegen en hoewel de meeste mensen het spel voornamelijk om de singleplayer hebben gekocht zal de multiplayer waarschijnlijk flink worden gespeeld door de liefhebbers van die modus in de voorgaande delen. Persoonlijk had het van mij niet gehoeven maar de paar matches die ik heb gespeeld waren wel leuk, het speelt soepel, het is niet moeilijk om in te komen en je zal niet snel het gevoel hebben dat het zinloos is om er in te springen omdat anderen het spel bijvoorbeeld al veel langer spelen. De matchmaking werkt prima en je zal je niet snel gaan vervelen. Toch moet ik zeggen dat als het niet bij het spel had gezeten ik het niet zou hebben gemist want uiteindelijk draait Uncharted om de single player en het verhaal. Net als bij The Last of Us is het leuk dat het er bij zit maar voegt weinig toe aan het spel en wordt daarom ook niet mee genomen in de beoordeling.

Unch42

Niet perfect
Het spel heeft een douche van 10en gekregen de afgelopen week, het spel verdient dan ook terecht een hoog cijfer maar ik zou het spel zeker niet perfect noemen. Zo viel mij op dat bepaalde gevechtscenes wel heel erg gescript zijn. Om niet teveel in spoilers te duiken noem ik bijvoorbeeld een stuk uit het begin. In de gevangenis is er op een gegeven moment een uitbraak. Je wordt flink op je hielen gezeten, ze zitten achter je aan maar op een gegeven moment wacht het spel tot je omhoog klimt. De vijanden doen helemaal niets tot jij iets doet terwijl ze zodra je omhoog klimt op je beginnen te schieten. Dit haalt je heel even uit de spanning en laat het lijken alsof het gevaar alweer geweken is. Maar er is meer, zo gebeurde het wel eens dat ik omhoog wilde klimmen en halverwege besloot om terug te gaan om dan even later Sam omlaag te zien “vallen” die blijkbaar al boven op mij stond te wachten terwijl hij eerst nog beneden stond. En dan misschien wel het meest bizarre en iets wat je het minste zou verwachten, de invisible walls. Ook Uncharted 4 maakt nog gebruik van het beruchte Invisible Walls fenomeen waarvan je eigenlijk had gehoopt dat wij die in de vorige generatie al achter ons zouden hebben laten liggen.
De besturing raakt overigens heel soms het pad een beetje kwijt wanneer je ergens “rondhangt”. Je moet dan op een onlogische wijze verder bewegen omdat de camera niet helemaal mee werkt maar dit is overigens zeldzaam.

Unch44

Het is is verder heel erg gescript niet alleen in interactieve cut scenes maar ook in bepaalde actiescenes gaat het geweld pas verder als je een bepaalde richting bijvoorbeeld op bent gelopen, tot die tijd wacht men met schieten, heel erg vreemd. Verder is het spel ook heel erg voorspelbaar, er is eigenlijk nauwelijks een moment dat je echt iets hebt van “wow, dat zag ik echt niet aankomen”.

Verder moet ik zeggen dat ik soms niet snap waarom op bepaalde momenten wanneer je aan het sluipen bent met bijvoorbeeld Sam dat Nathan dan naar hem toe gaat schreeuwen dat hij moet komen, niet alleen zou je denken dat je dan je cover zou verpesten maar ook staat hij bijna naast hem, waarom dan schreeuwen? Schoonheidsfoutjes kan je ze noemen maar soms zo lomp dat je even uit het moment wordt gehaald wat men juist heel voorzichtig heeft willen opbouwen.

Unch45

Must-have!
Er zijn maar weinig titels waarvan de kwaliteit onovertroffen is. Er zijn ook per console generatie maar een paar spellen waarvan je daadwerkelijk kan zeggen dat je die daadwerkelijk in bezit moet hebben maar het is extra frappant dat twee van de must-haves voor de PS4 bij Naughty Dog vandaan komen. Goed het is een first-party studio maar wat zij keer op keer neer weten te zetten is ongelooflijk.
Uncharted 4 is alles wat gamers wensten voor een Uncharted titel echter dat is misschien wel het grootste probleem van het spel, het voldoet ruimschoots aan de verwachtingen maar verrast niet. Het combineert al het goede van de voorgaande delen en zet dat ook voor ons neer. Het is een van de mooiste spellen van deze generatie tot nu toe en biedt ruimschoots speelplezier en een emotioneel verhaal voor de doorgewinterde Uncharted gamers waardoor je je ook gegarandeerd niet zal vervelen en het spel ook niet snel meer zal vergeten.
Je zou bijna kunnen zeggen dat het spel perfectie weet te benaderen mede omdat het spel zo naadloos weet om te gaan van de cut scenes naar de gameplay en de voice acting daadwerkelijk aanvoelt alsof de karakters het zelf hebben ingesproken (complimenten overigens voor de uitmuntende Nederlandse dubbing die zeker de moeite waard is).

Unch412
Toch zijn die eerder genoemde schoonheidsfoutjes en het feit dat het eigenlijk zelden verrassend of moeilijk te noemen is de reden waarom er toch een half puntje vanaf wordt getrokken. Naughty Dog heeft dan wel een aantal nieuwe gameplay elementen aan Uncharted weten toe te voegen maar die zijn we eigenlijk al gewend van titels als The Last of Us waardoor het spel ook grotendeels gezien kan worden als een evolutie van de serie maar zonder een revolutie. De gameplay is versoepeld maar er is eigenlijk weinig aan veranderd en hoewel ik dat absoluut als een plus punt zie dat het versoepeld is moet ik zeggen dat ik eigenlijk precies kreeg wat ik had verwacht. Misschien de volgende keer minder trailers maken? Een paar dingen overlaten om gamers zelf te laten ontdekken?

Toch is een 9 absoluut niet slecht te noemen. Het is een cijfer waar Naughty Dog trots op mag zijn.

Unch43