Review: Horizon Zero Dawn (PS4)

Guerilla is al sinds de eerste Killzone titel de trots van de Nederlandse gamesindustrie te noemen. Als First Party studio van Sony weten zij keer op keer het uiterste te persen met Sony’s antwoord op Halo. Echter bij Killzone Shadow Fall maakte Guerilla Games duidelijk dat dit (voorlopig) de laatste Killzone titel zou zijn en dat hun nieuwste IP iets totaal anders zou zijn dan dat wij van de studio gewend waren.

En met dat hebben zij met Horizon: Zero Dawn al volledig gelijk gekregen. Want ook nu weer laat Guerilla Games zien waarom Sony ze heeft binnengehaald.
horizonbanner

In den beginne, de toekomst.

In de verre toekomst is de mensheid nog maar een fractie van wat het ooit was. Door oorlog en tja, de mensheid zelf dus is er van wat het menselijk ras ooit was nog maar weinig over. Je zou zelfs kunnen zeggen dat we weer terug zijn bij af. De mensheid is verdeeld over stammen die in hutten leven. Qua technologie is er nog maar heel weinig over en het eten groeien wij zelf en jagen wij zelf bij elkaar.

Wat ooit een trots(?) ras was is eigenlijk niets meer van over en dat is misschien ook maar goed ook want wat er ook gebeurd is, de mensheid heeft het veroorzaakt. Want de wezens die de wereld grotendeels bevolken zijn grote robot machines (in de vorm van beesten) die het gedrag van dieren nadoen.

Jij bent Aloy, een verstotene, verbannen van je stam, en je wordt opgevangen door Rost, hij traint je en bereid je voor op de reis die voor je ligt want hij weet dat jij de enige bent die het mysterie van de mensheid kan oplossen, wat er is gebeurd, waarom de wereld zo is en of de verhalen waar zijn. Het lot van de mensheid ligt in jouw handen, in jouw pijlen. Zijn doel is je voor te bereiden op dat wat komen gaat. Hij is bezig om je klaar te stomen voor het op te lossen voor het mysterie met wat er met de mensheid is gebeurd, om je voor te bereiden op de gevaren die je tegen zal gaan komen op je reis.

horizon8

Het verhaal klinkt hier een beetje algemeen en dat komt omdat als ik het verhaal daadwerkelijk neer zal zetten ik helaas het spel zal spoilen. Gedurende je reis zal je namelijk langzaam maar zeker ontdekken wat er is gebeurd en wat jouw lot uiteindelijk is, wat Rost zijn rol is en waar jouw reis je uiteindelijk naar toe zal leiden. Het gaf mij in ieder geval voor een gedeelte een flashback naar de film The Time Machine uit 2002 waar het voor een gedeelte wel wat vergelijkingsmateriaal mee heeft, hiermee bedoel ik dan voornamelijk het gevoel, niet de gebeurtenissen. Het was niet een erg goede film maar wel op veel momenten redelijk memorabel en dat mooie gevoel dat hangt hier ook een beetje rond.

En wanneer een spel mij doet terugdenken aan dit soort films dan voel ik alsof ik volledig in mijn element ben. Als dit spel een film was geweest dan was het verhaal technisch gezien absoluut een cult klassieker geworden, op de goede manier overigens.

 horizon10

Wow!

Wanneer je de videos bekijkt die tot nu toe ter promotie zijn verschenen moet je rekening houden met het feit dat vooral de meer recentere videos gemaakt zijn met de PS4 Pro versie maar ziet er nog steeds adembenemend uit. En adembenemend is het absoluut. De wereld is groots, heel erg groot. Misschien niet Skyrim groot maar wel een van de grootste speelwerelden die wij tot nu toe hebben gezien op de PS4. De wereld is zeer afwisselend met diverse karakters en beesten die in ieder geval het gevoel geven dat je in een zeer grote open wereld loopt die je zelfs het gevoel geeft dat er geen einde aan lijkt te komen. Het is dan ook aan te raden dat je voor het reizen van de wereld af en toe op een Tallneck (grote robot) springt, al is het maar om de gevaren in dat gebied te ontwijken. De wereld is namelijk net zo groot als dat hij gevaarlijk is.

De nieuwe engine die Guerilla heeft ontwikkeld voor Horizon Zero Dawn laat overduidelijk zien dat het een evolutie is van de Killzone Shadow Fall engine is en daar is absoluut niets mis mee. Killzone Shadow Fall was een van de eerste PS4 spellen waarbij al regelmatig de speler even stil stond om te genieten van de details en dat is nu iets wat je niet alleen doet om op adem te komen maar ook gewoon omdat de wereld je constant weet te verbazen. Je gaat van kale bergtoppen naar dichte jungles tot woestijn gebieden, ieder gebied met zijn eigen bijzondere beesten die eigenlijk stuk voor stuk je weer even doen verbazen van de hoeveelheid aan details die zij bevatten, je kan bijna de schroefjes zien. En dan hebben wij het nog niet eens over de andere mensen die je tegenkomt.

De sfeer van het spel weet je volledig op te slokken in de wereld waardoor je misschien soms wel even overweldigd wordt door wat er eigenlijk allemaal te zien is. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de uitgebreide dag en nacht cyclus gecombineerd met een dynamisch weer systeem wat de omgevingen keer op keer weer een volledig andere sfeer weet te geven. Het geeft het spel net wat extra’s wat net het geheel sfeervoller maakt. Guerilla had in eerste instantie het weer dodelijk gemaakt als het onweerde maar dat maakte het spel naar hun mening nog moeilijker.
Voor een grafisch indrukwekkend spel moet wel gezegd worden dat grafische glitches helaas onoverkoombaar. Het gebeurt regelmatig dat bijvoorbeeld beesten door objecten heenlopen waar jij als speler niet doorheen kan. Ook heeft de engine relatief veel moeite met reflecties in het water maar is dat erg? Niet echt, het is wel vaker geweest dat engines daar moeite mee hebben omdat het gewoon ontzettend veel moet reflecteren en op reageren dat het misschien nog wel heel lang gaat duren voor wij uberhaupt in een spel het zo realistisch als in het echt gaan krijgen, in een spel dan.

horizon2

Nee, op dit moment is het niet echt mogelijk om een mooier spel te vinden op de PS4, het spel ziet er keer op keer indrukwekkend uit waardoor je regelmatig even naar de lucht staat te staren of naar de omgevingen. Hoe de bomen en het gras bewegen in de wind, hoe de bladeren door de lucht bewegen, de wolken bewegen, het is adembenemend. Alles lijkt eigenlijk wel te kloppen aan het spel op een paar kleine grafische glitches na.

horizon9

Ik wil de OST

De trailer gaf al een indruk van de hemelse soundtrack en die stelt in het spel ook absoluut niet teleur. Echter er is meer aan de hand met de soundtrack want hij is niet constant aanwezig. Op sommige momenten is het puur een drum en op andere momenten is hij bombastisch je ondersteuning aan het geven tijdens een zogeheten boss fight (mag ik dat zo noemen? Misschien wel, misschien moet het groter worden gezien).

De soundtrack is in iedergeval een waar ik persoonlijk geen genoeg van krijg en keer op keer naar wil luisteren. Het is overduidelijk dat Guerilla is gegroeid door de jaren heen en door heeft gekregen dat een groots spel een grootse soundtrack nodig heeft. Het is dan ook wachten op een release op Vinyl denk ik maar gelukkig is hij wel al op Spotify te streamen en wow, wanneer je de soundtrack afspeelt dan zie je gewoon die momenten weer voor je, word je weer terug gestuurd naar het spel en die prachtige wereld en emotionele momenten.

Ook de voice acting is zoals wij gewend zijn bij Guerilla prima in orde wanneer het aankomt op de cast. Diverse bekende sterren uit de games industrie en uit de filmwereld zijn gebruikt voor de Engelstalige cast van het spel. Hier komt overigens wel een probleempje bij kijken wanneer je je PS4 op het Nederlands hebt ingesteld want waar de Uncharted serie een ijzersterke en overtuigende stemmencast had moet ik zeggen dat bij Horizon Zero Dawn de cast een beetje tegenvalt. Ook zijn sommige woorden eigenlijk een beetje knullig dan wel ongemakkelijk gekozen waardoor je niet helemaal in het spel wordt getrokken. Gewoon even je console op het Engels zetten dus.

Maar er zijn nog een paar kleine problemen met de audio. Niet zozeer met de kwaliteit van het geluid maar meer met het taalgebruik. Het taalgebruik is namelijk gebaseerd op modern Engels. Niets mis mee natuurlijk maar taal evolueert, verandert, kijk bijvoorbeeld naar de TV serie The 100 die zich in onze toekomst afspeelt en waar de mensen op Aarde een andere taal spreken die wel lijkt op het Engels, ze begrijpen ook Engels maar dat is het niet. Bij Horizon Zero Dawn is er ondanks de lange tijd (honderden jaren) sinds de ondergang van de mensheid eigenlijk niets aan de taal veranderd wat een beetje onlogisch klinkt. Al waren het maar een aantal woorden dan was het misschien wat logischer geweest maar helaas, dit soort kleine details kunnen een klein beetje afbreuk doen aan de ervaring en ja, het letten op dit soort details geeft inderdaad aan hoe weinig er mis is met het spel op dit gebied.

Wat wel irriteert is dat de animatie van de karakters bij de gesprekken niet altijd synchroon loopt met het geluid waardoor je soms een beetje het gevoel krijgt van lag. Misschien is dat gedaan vanwege de lokalisatie in andere landen om zo een beetje het gevoel van synchroon lopen te geven (want eerlijk is eerlijk, dat krijg je nooit echt 100% naast het origineel) of is het gewoon een klein foutje wat met de Day One patch wordt opgelost. Helaas is die nog niet beschikbaar op het moment van schrijven. Maar nogmaals, het zijn slechts kleine foutjes waar je eigenlijk geen last van hebt.

080d1bdd_o

Wat overblijft uiteindelijk is een prachtige diepgaande ervaring die je diep in de wereld weet te brengen en het dichterbij je brengt. Helemaal voor een Action RPG is er heel erg veel aandacht besteed aan de diverse karakters die je tegen komt en je zal heel veel moeite moeten doen om ook maar te denken dat je een voice actor vaker bent tegen gekomen. Subliem werk en zeker bewonderingswaardig te noemen.

horizon1

Gameplay

Al jarenlang ben ik een grote liefhebber van RPG’s, een RPG kan mij niet diepgaand genoeg gaan en ook Action RPG’s behoren dan ook tot dat lijstje. Het gaat tenslotte niet alleen om de actie maar ook om het achterliggende verhaal. Wanneer een studio voornamelijk shooters heeft gemaakt en dan opeens een totaal andere kant op gaat doet mij dan vaak even achter mijn oor krabben met de vraag van waarom en weet je het zeker. Helemaal wanneer die studio pas bij het meest recente shooter deel naar mijn mening het pas echt goed voor elkaar had. Ik bedoel waarom wil je je expertise achter laten en iets totaal anders doen toch?

En wow, zat ik er even naast. Voor een studio die een serie shooters heeft gemaakt die mij flink wist te frustreren met de lompe bestuurbaarheid moet ik toegeven dat Horizon Zero Dawn mij keer op keer weet te verbazen met hoe soepel het spel eigenlijk speelt. Aloy duikt, rent en rijdt paardachtige mechanische beesten als geen ander waarbij je geen moment stil staat bij het feit dat dit spel van de makers van Killzone is want de besturing is heel erg soepel.

Hoewel ik zelf geen fan ben van het spelen met een pijl en boog in spellen is dat bij Horizon eigenlijk verplicht. Het verbaasde mij dan ook hoe toegankelijk het was en makkelijk onder de knie te krijgen was. Het was een zeer afwisselende ervaring voor mij waar ik flink van heb genoten en mij hopelijk ook helpt met andere spellen om daar mee te spelen.

4f54662e_o

Om je te helpen bij het schieten heeft Aloy een speciale focus modus waar ze niet alleen de tijd vertraagt maar ook de zwakke plekken te zien krijgt. Combineer dit met de speciale pijlen die je kan maken en je kan een vijand relatief snel neerkrijgen mits je uiteraard de aanvallen wel weet te ontwijken want Guerilla heeft goed gekeken naar andere action rpg’s. Sterker nog, het heeft soms een beetje een bruut gevoel dat wij eerder hebben gezien in de Souls games wat eigenlijk net zo onvergeeflijk kan zijn.

horizon5

Hoewel het spel zeer soepel speelt is de camera soms een beetje de kluts kwijt, tenminste zo lijkt het er op. Het gebeurt regelmatig dat de camera een beetje linksachter Aloy lijkt te hangen waardoor de besturing af en toe wat precisie mist. Dit is overigens niet ten tijde van gevechten maar voornamelijk tijdens het rondlopen. Bij gevechten krijg je namelijk aardig wat hulp met het richten van de pijl en boog. Overigens hoef je het niet zo openlijk met pijl en boog te spelen want niet alleen kan je diverse andere wapens vinden (en soms ook wapens van de tegenstanders die je er af schiet tegen ze gebruiken) maar ook kan je je wapens upgraden, de pijlen bijvoorbeeld aanpassen. Verder heeft Aloy ook een speer die ze kan gebruiken en vallen waarbij je voornamelijk de vallen samen met je boog zal gaan gebruiken die je op slinkse wijze kan toepassen om zo uiteindelijk de tegenstander lang genoeg tegen te houden zodat jij ze kan uitschakelen. Het is een principe dat we al langer kennen natuurlijk van andere spellen maar wat verbazingwekkend goed werkt.

Gedurende het spel kan je uiteraard ook je armor aanpassen, iets dat resulteert in een andere outfit wat helaas niet altijd even spectaculair er uit ziet, sterker nog, het aanpassen van je armor is iets wat je niet al te vaak doet tenzij je kiest voor een stealth gameplay waarbij je af en toe gedeeltelijk onzichtbaar kan worden.

Het aanpassen van je armor en je munitie kan je overigens makkelijk doen door het uitgebreide crafting systeem. Je kan soms zelfs ter plekke razendsnel je munitie aanpassen voor het juiste type monster. Toch is er een nadeel aan het inventory systeem en dat is dat het heel erg onoverzichtelijk is. Het staat niet echt gesorteerd op wat het is en dat de naam is maar juist meer op de volgorde dat je het hebt opgepakt wat o.a. bij ruilposten soms voor irritatie kan zorgen of als je net een bepaald ingredient nodig hebt voor het aanpassen van je pijlen voor bepaalde tegenstanders.

horizon7

En, helaas, ook Horizon Zero Dawn heeft last van invisible walls. Bepaalde stenen kan je bijvoorbeeld niet overheen klimmen. Heel vreemd als een steen zo laag lijkt te zijn maar Aloy daar niet overheen kan komen en een paar meter verder dat wel zonder moeite kan. Ik snap best dat een open wereld zijn beperkingen moet kennen maar juist Horizon Zero Dawn wist deze open wereld ook zo een geweldig open wereld gevoel te geven zonder geforceerde barrieres, het is dan ook jammer dat er in deze open wereld zelf nog steeds invisible walls zitten die soms tot irritatie kunnen zorgen omdat het gewoon niet logisch is. Het zijn die kleine details waar je je soms aan kan irriteren maar gelukkig is de wereld zo groot en afwisselend dat je er niet al te lang bij blijft stil staan.

horizon3 

Reden waarom je een PS4 Pro in huis haalt

Het spel is op de originele PS4 al een plaatje te noemen maar wanneer je het spel opstart op de PS4 Pro begint het spel pas echt te stralen. Het beeld oogt gelijk een stuk scherper, je ziet veel meer details en zelfs in 4K heb je niet door dat het spel gebruik maakt van upscaling (al is het maar in lichte mate). Wanneer je echter de PS4 Pro aansluit op een Full HD scherm ziet het spel er nog steeds geweldig uit al merk je verder geen echte verbetering qua framerate, deze is vastgezet op 30fps wat er voor zorgt dat je een zeer prettige speelervaring krijgt zonder haperingen maar is op beide consoles gelijkgezet.

horizon4

Maar de PS4 Pro hebben we natuurlijk in huis gehaald voor 4K gaming en daarin krijg je een van de mooiste spellen op dit moment voor de PS4 voorgeschoteld. Het is moeilijk voor te stellen dat de ontwikkelaar nog geen ervaring had met openwereld spellen want tot aan de kleinste details heeft men rekening gehouden. Denk aan schaduwwerk op het lichaam van Alloy van haar wapens of zelfs mieren die je kan zien lopen over de bomen.

Je zou kunnen zeggen dat de PS4 Pro is gemaakt voor Horizon Zero Dawn want er is nog geen spel dat zo goed gebruik maakt van de kracht van de console (al had ik eigenlijk ook niet minder verwacht van een first party studio). horizon6

Conclusie

Ik volg Guerilla Games sinds de eerste Killzone titel, het spel werd gepresenteerd als een ware Halo Killer (wat het niet was) maar verkocht blijkbaar goed genoeg om toch een vervolg te krijgen. De aankondiging was natuurlijk iets wat eigenlijk onmogelijk leek waardoor het spel ook jarenlang werd vertraagd. Het derde deel was een van de eerste 3D FPS titels op de PS3 wat best aardig werkte maar met Killzone Shadow Fall ging men een stapje verder. Voor de eerste keer bracht Guerilla eindelijk een verbredend verhaal maar ook bracht het wat meer verdieping tot de Killzone franchise.

Echter met Horizon Zero Dawn heeft Guerilla Games een flinke stap uit hun eigen comfort zone gedaan en was het een lange tijd afwachten of het daadwerkelijk kon leveren wat men beloofde want veel gamers hebben nog steeds de blamage rond Killzone 2 in hun achterhoofd. Dus de verwachtingen waren in eerste instantie een beetje getemperd en eerlijk is eerlijk, dat heeft het spel eigenlijk alleen maar goed gedaan. Want men is heel voorzichtig geweest met gameplay sessies zodat mensen een beetje er aan konden wennen echter, de verwachtingen zijn meer dan waar gemaakt. Het spel is niet alleen een van de mooiste spellen van deze generatie geworden maar ook nog eens een van de meest toegankelijke titels in dit genre. Het is niet een die-hard RPG zoals bijvoorbeeld Dragon Age, het is niet zo moeilijk als de Bloodborn en Souls titels en het is zeker meer een RPG dan een shooter te noemen in vergelijking met Killzone. Het is misschien wel het perfecte spel voor mensen die zitten te wachten op Mass Effect Andromeda op dit moment en met een speelduur van 42 uur heb je nog even lekker de tijd.

G094dJO

Het is afwachten op wat Mass Effect Andromeda gaat doen maar zoals het er nu naar uitziet is de kans dat Horizon Zero Dawn een Game of the Year gaat worden heel hoog. Goed er komt misschien geen verhalende DLC meer voor uit, je kan het in theorie in 1 playthrough op Platinum halen maar wat een ervaring haal je uit dit spel. Er zijn maar weinig spellen die zo memorabel zijn qua verhaallijn als Horizon Zero Dawn en dat is in deze tijd erg indrukwekkend te noemen.

Sinds ik voor de eerste keer The Last of Us heb gespeeld heb ik niet meer een spel gespeeld dat mij zo aan het hart kwam te liggen als Horizon Zero Dawn. Het spel weet je diep in Aloy’s avontuur te gooien door je van jongs af aan bij haar te brengen en haar te volgen tot ze een volwassen vrouw is. Men neemt je mee op een memorabele reis en dat is dan ook te voelen. Niet voor niets zal je meerdere keren misschien wel spijt krijgen van een van je keuzes maar uiteindelijk blijft het jouw avontuur. Het spel ken t een goed en een slecht einde maar het geheel staat de reis wel al vast. Toch denk ik dat er in een vervolg uiteindelijk meer met je keuzes wordt gedaan en dat Guerilla flink wat heeft afgekeken bij andere studios en dat is niet erg, in tegendeel, Guerilla heeft flink afgekeken bij andere studios en er een eigen draai aan gegeven en dat is in dit geval iets heel erg goeds te noemen.

Veel studios proberen na te doen wat andere studios produceren. Soms loopt dat goed af, meestal niet. Guerilla Games heeft na jarenlang FPS titels te hebben geproduceerd een poging gedaan om iets anders te doen en hebben daarbij hun ervaring gecombineerd met iets nieuws wat overigens uitstekend heeft uitgepakt. De Killzone games voelden altijd wat lomp aan omdat mensen in armor nu eenmaal wat lomp aan voelen. Aloy draagt verhoudingsgewijs relatief weinig armor en dat merk je ook aan haar bewegingen waardoor je een zeer soepele speelervaring krijgt.
De wereld is groots, er is genoeg te doen (ondanks de cliche missies die wij in eigenlijk alle RPG’s tegenkomt) maar het verveelt eigenlijk geen moment omdat deze wereld zo groot en afwisselend te noemen is dat je eigenlijk constant wordt afgeleid. Geen moment dus om je te vervelen. En dat is best knap in de 42 uur die je gemiddeld nodig zal gaan hebben om hem met alle side-quests uit te spelen. Misschien niet lang in vergelijking met spellen als The Witcher 3 en Dragon Age: Inquisition maar ach, al het begin is moeilijk zegt men ;-).

7f410250_o

Een potentiele Game of the Year maar nu al een van de Must Haves voor de PS4, sterker nog, op dit moment zijn er slechts 2 titels waar ik op dit moment van vind dat jij ze moet hebben als je een PS4 hebt, The Last of Us Remastered Edition en Horizon Zero Dawn. Dus, klaar met lezen en nu rennen naar de winkel.

Cijfer: 9.5