Redbad

Na een knotsgekke marketing campagne waarbij men het onderste uit de kast heeft willen halen om deze film op de meest bizarre manieren heeft willen promoten en de film alsnog is geflopt denk ik dat als buitenstaander ik na de vele theorieën te hebben gelezen ook maar even mijn zegje wil doen. (met meer dan 2000 woorden :O)

De nieuwssites staan er vandaag vol mee, de film Redbad is de grootste Nederlandse flop ooit, blijkbaar zelfs groter dan de film Het Wapen van Geldrop (want dat zou ook een miljoenen publiek gaan trekken aldus de regisseur van dat vehikel). Maar laten we een paar punten op een rij gaan zetten van deze film die ik uiteindelijk na veel twijfel alsnog ben gaan bekijken.

Marketing
Laten we beginnen met de marketing. In tegenstelling wat sommige mensen denken is deze film flink in de bioscopen gepromoot. De trailer zag je vaak voorbij komen echter het eerste wat men tegen het borst stuit is toch wel dat het een Nederlandse film is. Op een of andere manier hebben wij in Nederland een hekel aan de Nederlandse film. Een verklaring daarvoor is misschien wel omdat het vaak dezelfde acteurs zijn die negen van de tien keer een zelfde rol spelen in een romantisch niemendalletje. De meeste mensen zijn er gewoon geen liefhebber van (wat mede komt door de maandelijkse Nederlandse romkom waar je dan op televisie mee wordt doodgegooid). Het zijn het soort films die misschien wel er voor hebben gezorgd dat je bepaalde acteurs ook niet in een film als Redbad meer serieus neemt omdat je toch steeds die verschrikkelijke romantische komedie weer op je netvlies krijgt waar je je zo verschrikkelijk aan die acteur gaat irriteren (ik ken het gevoel, ik heb het bijvoorbeeld met Paul Rudd).

Maar ik zou het over de marketing hebben. De marketing was in principe eigenlijk redelijk op orde, veel posters en trailers in de bioscopen en ook flink wat banners bij theaters die er ruimte voor hadden. Hier lag het probleem dan ook niet echt, wat mij persoonlijk stoorde waren de verhalen over dat de trailer te gewelddadig zou zijn voor Youtube en dat die trailer van Facebook en Youtube zou worden verwijderd terwijl het enige wat er aan de hand was dat hij uit het verdien programma zou worden gezet van Youtube waardoor ze dus geen geld aan de reclames zouden gaan verdienen. Klein detail, veel publiciteit want dan later als een natte flats weer werd ingetrokken. Geen slechte publiciteit zou je denken maar het tegendeel is waar, het zorgde er voor dat het een beetje een lachertje werd die trailer.

Kijkwijzer
Zoals bij veel Nederlandse films waarbij geweld niet geschuwd wordt is ook de Kijkwijzer weer in het nieuws gekomen. En ook nu weer werd geroepen dat het belachelijk is dat de film Kijkwijzer 16 kreeg (let wel, filmmaatschappij doet de keuring zelf, zij vullen een lijst in en er komt een bepaalde score uit die de keuring bepaalt). Let wel, het is een historisch epos wat draait om grote veldslagen en dan ben je verbaasd dat omdat je zo ontzettend veel geweld en ook naakt in de film hebt verwerkt je als keuring 16 krijgt? Misschien de volgende keer iets meer terughoudend zijn of zoals je bij Michiel de Ruyter hebt gedaan bepaalde gewelddadige scenes ook van een andere kant belichten en het naakt er uit halen zodat je ook een 12 jaar versie kan maken van dit “historisch belangrijke verhaal waar niemand tot de film van heeft gehoord”. De Kijkwijzer is een strenge keuring maar niet veel strenger dan in andere landen en hoewel ik het er regelmatig niet mee eens ben en ook ik van mening ben dat ouders prima zelf kunnen bepalen wat kinderen zien snap ik best dat de keuring zelf er moet zijn om in ieder geval te waarschuwen. Dat er een wet aan is verbonden vind ik misschien wel wat te streng maar dan moet men het proberen te veranderen in plaats van alleen maar er over te mopperen. Ik weet zeker dat als er genoeg animo voor is bij bioscopen en distributeurs dat er dan een mogelijkheid is dat het kan worden besproken om met een versoepeling te komen.

WK Voetbal
Tja, we kunnen het WK voetbal wel de schuld geven maar we moeten wel een paar dingen op een rij zetten, allereerst zijn de meeste voetballiefhebbers niet de doelgroep van deze film. De meeste wedstrijden werden niet eens zo goed bekeken dat je daadwerkelijk het gevoel kan hebben dat het invloed zou mogen hebben (kijk naar de andere films die het wel goed deden in vergelijking met Redbad in diezelfde periode). Ook kwam Redbad uit toen de groepsfase ten einde was en je niet meer iedere dag wedstrijden had. Het is een beetje een slap excuus vind ik persoonlijk.

Het lekkere weer
Ook hier kan je weer stellen dat de doelgroep van Redbad niet zo snel naar het strand gaat. Maar laat ik de film het voordeel van de twijfel geven al was het rond 28 juni met maar twee uitschieters naar 25 graden eigenlijk gewoon prima weer buiten, rond de 20 graden en dat is een temperatuurtje dat mensen ook gewoon lekker naar de bioscoop gaan om te genieten van een filmpje. Ook gebruiken veel mensen de bioscoop om even te ontsnappen aan de warmte omdat je lekker in de airco zit voor een paar uurtjes. Dus het lekkere weer zal denk ik rond de premiere week heel weinig invloed hebben gehad. Ook draaide de film in veel bioscopen meerdere keren op de dag dus genoeg mogelijkheden om de film te kijken maar zoals ik al zei, voordeel van de twijfel met dit argument.

Timing van release algemeen
Het is heel erg vreemd om te roepen dat een release in de zomer slecht is voor grote films want juist in de zomer heb je het blockbuster seizoen (evenals november en december in Nederland). Alle grote films komen dan redelijk gespreid van elkaar uit en zorgen er voor dat veel films volle zalen weten te trekken. Er komt voor iedereen dan wat uit en jong en oud zit te genieten van grote films als Jurassic World, Incredibles 2, Mamma Mia, het zijn altijd mooie tijden voor de bioscopen en de grote films doen het altijd erg goed deze tijd van het jaar. Misschien is het niet het beste moment voor een grote Nederlandse film al vraag ik mij altijd dan af wat dan wel het juiste moment is. Voor een film als deze kan je namelijk niet de release data gebruiken van de grote Nederlandse Romantische Komedies aan het einde van het jaar en in februari bijvoorbeeld, op een of andere manier gaat dat niet altijd goed maar misschien dat het voor Redbad wel beter was echter daar heb je natuurlijk een goede marketing afdeling voor die daar uitgebreid onderzoek naar heeft gedaan wanneer je deze film dan in de release wilt gooien. Tenslotte als je naar buiten brengt dat deze film het vooral op de langere termijn het goed zal gaan doen dan had een latere release ook weinig uitgemaakt denk ik dan.

“Historisch epische” film
Met grote woorden werd de film omschreven als een zeer groot episch drama van Game of Thrones proporties (serieus? Je vergelijkt je film met een serie die per aflevering van een uur een hoger budget heeft dan je film). Als je jezelf zo hoog neer zet dan moet je wel even achter de oren krabben. Helemaal omdat het misschien wereldwijd een zeer populaire serie is en je er wel veel mensen over hoort praten maar veel mensen kijken er even naar en stoppen er weer mee. Veel mensen vinden het al genoeg om even een Game of Thrones te kijken of een Vikings en daarna weer verder te gaan met hun leven, ze hoeven niet per se een film te kijken over een Friese koning die met de vikingen tegen de Franken gaat strijden om het Christendom uit Friesland te houden. Doordat er heel weinig over Radboud (misschien had je de film zo moeten noemen om zo wat meer herkenbaarheid te creëren bij de mensen) te vinden is boeit het weinig mensen denk ik  of tenminste, ik denk dat de bezoekers aantallen dat ook wel hebben laten zien, het boeit niet veel mensen. Michiel de Ruyter krijgt iedereen les over op school en kent iedereen wel. Van Radboud had ik tot de film nog nooit gehoord waardoor ik eerst mijn boeken in moest duiken om er überhaupt iets over te weten te komen. Hierdoor kwam in eerste instantie het verhaal ook een beetje ongeloofwaardig over. Kies dan Grutte Pier, daar heeft de rest van Nederland wel nog wat over geleerd.

Kwaliteit
En laten wij het dan maar even hebben over de kwaliteit van de film. Grote bron van irritatie voor mij was allereerst het overacting van Jack Wouterse die met zijn overacting mij weer deed terugdenken aan zijn rol in de film Vet Hard. Man man man, wat een niveau was dit weer, het was gewoon hondsirritant. Sommige mensen leken een beetje op de automatische piloot bezig te zijn, het boeide ze niet echt lijkt het wel.

Eerlijk is eerlijk, ik moet wel zeggen dat de gevechten er heerlijk episch uitzagen, goed de slow motion effecten mochten wel wat minder (een collega van mij zei zelf dat als ze al die effecten er uit zouden hebben gehaald de film vast 40 minuten korter zou hebben geduurd wat de film dan weer ten goede zou komen) maar de gevechten zagen er tof uit, lekker bruut, ik houd daar wel van. Maar je merkt wel dat je heel erg lang in de film zit, ik bedoel 2 uur en 40 minuten, dat is echt een hele lange zit, helemaal als er geen pauze in zit. Gelukkig had ik meerdere keren tijdens de film het gevoel alsof ik het wel even kon missen want het leek wel een eeuwigheid te duren soms (helaas).

En dan komen we eigenlijk bij het technische verhaal waar ik mij over verbaasde wat er allemaal bij kwam kijken. Allereerst werd er door de marketing geroepen dat het de eerste Nederlandse film met Dolby Atmos is (wat niet correct is want dat was Prooi) maar ik vraag mij af waarom je een film in Dolby Atmos wilt produceren als het aantal zalen met die installaties nog relatief beperkt is en gaat het ook daadwerkelijk wat toevoegen aan de film denk ik dan, want het is nu niet echt iets waarvan ik denk “dat was even tof om dat zo over mijn hoofd te horen gaan”. Evenals de toevoeging van 4DX, was dat nu nodig? Voor mij was Redbad overigens de eerste keer dat ik een 4DX film voor volwassenen oversloeg (Pieter Konijn hoefde ik ook niet in dat formaat te zien). Maar dan investeer je zoveel geld in het geluid en wat blijkt, het klinkt gewoon voor geen meter, de dialogen klonken flets, alsof ik bijna naar een film in mono stond te luisteren en let wel, ik heb de film in een zaal gezien met 7.1 (want ook nu weer de hele discussie rond 5.1 zalen die dus twee kanalen missen omdat de DCP alleen in 7.1 beschikbaar was). Ik vond het geluid belabberd slecht al is dat iets wat wel vaker met Nederlandse films het geval is maar dit leek bijna niveautje romantische komedie op bepaalde momenten als er dialogen waren.

Maar dan kies je voor een Dolby Atmos mix, je kiest er voor om groots uit te pakken qua geluid en dan produceer je de film qua beeldkwaliteit in 2K. Waar zelfs kleine films voor kinderen heel mooi in 4K worden uitgebracht kies je er voor om dit grote historische drama in een 2K resolutie uit te brengen. Blijkbaar mogen de kijkers nog blij zijn dat de film in Scope is en niet in Flat want anders had je hem net zo goed gelijk uit kunnen brengen voor de televisie.

Teleurgesteld
Het moge duidelijk zijn, ik ben heel erg teleurgesteld in wat deze film is geworden want na Michiel de Ruyter had ik wel weer zin in een groot episch drama over een van Nederlandse grote beroemde meesters van de zee, leiders van het land maar in plaats daarvan kreeg ik een drama over een koning waar ik eigenlijk nog nooit van had gehoord. Het sprak mij niet aan, het spreekt bijna niemand want aan. Jammer, misschien te weinig onderzoek naar gedaan maar het is niet anders, het is een dure pijnlijke flop geworden waarbij het ook maar moeilijk gaat worden om er een winstgevende productie van te maken. Nu kan je wel gaan roepen dat het een film is die het op de lange termijn goed zal blijven doen maar als het niemand wat interesseert zal je uiteindelijk alsnog te kort gaan komen en dat is zonde, helemaal met zo een groot budget, had je toch weer 4 romantische komedies kunnen maken die ook geen hond trekken maar misschien wel een volle Ladies Night kan gaan trekken om daarna als een plumpudding in te kakken en zelfs dan nog Redbad in haalt.

Deze blog is gebaseerd op mijn persoonlijke mening en niet die van mijn werkgever. Ik vind het daadwerkelijk erg spijtig dat Redbad op zoveel vlakken teleur heeft gesteld maar er waren meerdere signalen ruim van te voren dat de film het niet zo goed zou gaan doen en dat heeft niets met het weer of het WK voetbal te maken gehad noch de timing van release van de film. Ik denk daadwerkelijk dat de meeste mensen in Nederland nog nooit van Radboud had gehoord bij de geschiedenis over Nederland en dat het verhaal te weinig daardoor tot de verbeelding weet te spreken.


Tagged: ,