Destiny 2, rise of the phoenix!

Het wordt denk ik tijd om even wat aandacht te besteden aan Destiny 2 want hoe je het ook went of keert, op een of andere manier blijft het een online shooter die op een of andere manier ondanks de op het oog lijkende dalende interesse langzaam maar zeker steeds meer zieltjes voor zich lijkt te winnen na een problematische launch.

En dat is misschien wel de laatste tijd een trend te worden. Het begon namelijk een paar jaar terug al met Rainbow Six Siege, een tactische shooter uitgebracht door Ubisoft met een unieke manier van het leveren van content. Je kocht namelijk het basisspel en kon door middel van veel grinden er voor kiezen om de DLC bij elkaar te gaan sparen of je kon er voor kiezen om de DLC aan te schaffen. Echter door vele bugs lieten veel gamers het spel al snel links liggen en de spelersaantallen daalden al snel op een grote groep liefhebbers na. Echter Ubisoft deed iets wat eigenlijk wel heel erg bewonderenswaardig is. In plaats van dat men besloot om de stekker uit het spel te trekken besloot men om het spel te blijven ondersteunen. De bugs werden er uit gehaald, de servers werden verbeterd en er bleef DLC komen. Maar dat niet alleen, er werden competities georganiseerd die langzaam maar zeker aan populariteit wonnen en de spelers kwamen zowaar terug. Sterker nog, het spel groeide in populariteit en is op dit moment zelfs populairder dan ooit, een strategie die absoluut loonde.

En deze strategie gebruikte Ubisoft ook bij een andere zeer grote titel namelijk The Division. Ook dit spel werd bij de release geplaagd door vele bugs en in dit geval ook aan een zeer groot gebrek aan content. Ubisoft besloot om weer in het spel te gaan investeren, updates er voor uit te brengen om de bugs op te lossen en DLC er voor uit te brengen, sterker nog, het kreeg zelfs een grafische overhaul voor de PS4 Pro en de Xbox One X. Het resultaat was dan ook dat de spelers terug kwamen en het weer massaal begonnen te spelen. Het betaalde zich dubbel en dwars uiteindelijk uit al hebben daar flink wat problemen natuurlijk eerst er voor gezorgd dat het spel zwaar negatief in het nieuws kwam.

Destiny 2 is echter een ander verhaal want vreemd genoeg herhaalde Bungie niet alleen voor een groot gedeelte de fouten uit Destiny 1 (namelijk gebrek aan content) maar had men onder druk van Activision ook nog eens het spel een stuk toegankelijker gemaakt waardoor de hardcore fans van deel 1 al snel afhaakten. Het duurde dan ook niet lang totdat Bungie een zeer duidelijke wakeup call kreeg toen de kritiek over de eerste DLC niet mals was, sterker nog, men riep al dat Bungie stiekem aan Destiny 3 aan het werk was om zo zo snel mogelijk Destiny 2 achter zich te laten. Ook gaf men Activision de schuld dat het spel veel te makkelijk was en dat het aanvoelde als uitmelkerij. Echter Bungie zou Bungie niet zijn als zij de kritiek van de community niet ter harte namen en kwamen na de eerste matige DLC met de al veel sterkere Warmind DLC die je al een paar uur in de campagin alleen al wist te vermaken (echter hier moet wel een kanttekening worden geplaatst en dat is dat deze DLC in eerste instantie in ontwikkeling schijnt te zijn geweest voor Destiny 1). Het spel kreeg wat extra content, nieuwe maximum lichtlevel en zorgde er voor dat spelers weer even terug kwamen. Echter de onvrede bleef hangen bij de spelers want beide DLC pakketten waren wel €20,- wat toch wel erg fors is voor de summiere hoeveelheid die je kreeg als je het bijvoorbeeld vergelijkt met de hoeveelheid content de vergelijkbaar geprijsde content kostte bij The Witcher 3.

Nog geen maand na de release van de Warmind DLC kondigde Bungie echter Forsaken aan en de nieuwe richting die Destiny 2 op zou gaan. De hoeveelheid content die Forsaken zou gaan bieden zou bijna verdubbeld worden in vergelijking met het originele spel en ook de ondersteuning zou voor mensen die niet willen betalen voor extra content vergroot worden en uiteraard zou er ook het komende jaar maandelijks betaalde content er bij komen. Hierbij moet je niet alleen denken aan extra story content maar ook aan extra wapens e.d. maar bovenal, het lichtlevel wordt met Forsaken bijna verdubbeld naar 600.

In de aanloop naar de Forsaken DLC was al te merken dat het spel weer aan populariteit omhoog ging. De servers werden weer wat drukken en bovenal, Bungie besloot een speciaal event te gaan houden om zo spelers al de kans te geven bepaalde armor te krijgen waardoor ze uiteindelijk al met lichtlevel 400 aan de Forsaken DLC kon gaan beginnen.

Forsaken

En nu zitten wij een week na de release van Forsaken. De die hard spelers zullen nu alweer bijna aan de level cap zitten maar de reacties tot nu toe zijn uitermate positief. Het nieuwe wapensysteem werkt eigenlijk veel beter dan verwacht en hoewel er veel werd geroepen over drie shotguns als voorbeeld moet eigenlijk gezegd worden dat de spelers die het spel vanaf het begin al spelen eigenlijk grotendeels het bij hetzelfde houden. Ja het is handig dat je nu twee primary weapons kan dragen maar veel gamers houden het toch gescheiden om zo op deze manier toch de strijd aan kunnen gaan zoals zij gewend zijn zonder dat zij bijvoorbeeld zonder kogels komen te zitten omdat ze maar een type wapens bij zich hebben. De scheiding tussen primary en special ammo is blijkbaar toch iets waar vele spelers toch op blijven vertrouwen.

Zelf ben ik de afgelopen maanden ook weer teruggekeerd naar Destiny 2 met dank aan de Warmind DLC en eerlijk is eerlijk, ik ben niet alleen niet zo heel erg goed maar ik kwam er ook achter dat hoewel Destiny 2 makkelijk solo te spelen is toch wel een stuk leuker is als je met anderen samen speelt.

Toch heb ik besloten om sinds de Forsaken DLC de overstap te maken naar de PC en ik moet hier heel eerlijk over zijn, het spel speelt namelijk een stuk fijner dan op de consoles. De besturing door middel van de muis en toetsenbord gaat een stuk soepeler dan met de controller (al is dat natuurlijk al een tijdje bekend) maar in tegenstelling tot de consoles heb je ook een hogere framerate (wat natuurlijk meespeelt bij de soepelere speelwijze). Doordat je met de muis een stuk beter kan richten zal je ook door bepaalde stukken een stuk sneller er doorheen gaan lopen en dat was iets wat ik persoonlijk niet had verwacht. Voor mij was het namelijk al flink wat jaren geleden sinds ik voor het laatst een spel op de PC had gespeeld op een competitief niveau en dat smaakte eerlijk gezegd ook naar meer. Waar ik op de console versie door het spel heen rende en mij ook niet echt druk maakte om de light levels tot het eigenlijk te laat was ben ik nu meer mijn tijd aan het nemen, ik ben mij iets meer in de adventures om het verhaal heen aan het verdiepen om zo meer te gaan genieten van de speelwereld (die er op de PC indrukwekkend er uit ziet).

Nu ik wat meer tijd neem om te genieten van het spel valt mij ook op hoe het verhaal eigenlijk in elkaar steekt, ik leer meer over de verschillende facties en de onderliggende strijd waardoor het spel ook qua diepgang is gegroeid. Het gevoel dat ik met een hogere snelheid door de wereld heen beweeg zorgt er voor dat ik eigenlijk meer de tijd neem voor de kleinere details. ik verdiep me meer in de verschillende wapens en mogelijkheden in plaats van dat ik steeds er voor kies om standaard het meest krachtige wapen te gebruiken. Het zorgt er dan ook voor dat ik misschien niet altijd erg makkelijk door de campaign heen kwam, een stuk lastiger dan nu ik een stuk meer nadenk over welk wapen ik voor welke situatie het beste kan gebruiken.

Wat extra bijzonder is van de Forsaken DLC is niet alleen de nieuwe verhalende content en nieuwe gebieden maar ook een totaal nieuwe game mode genaamd Gambit. Deze mode is een soort van PVE gecombineerd met PVP waarbij je als gamer tegen diverse vijanden moet vechten. Deze vijanden zijn niet alleen het team waar je tegen vecht maar ondertussen speelt ook de omgeving tegen je. Het doel is om zoveel mogelijk motes te banken om zo de aanval van de tegenstander te verzwakken. Wanneer de balk vol zit kan je een Primeval oproepen die je als team zo snel mogelijk moet doden. Ondertussen kan de vijand naar jouw kant sluipen en iedere speler die diegene vermoordt zorgt er weer voor dat de Primeval health er bij krijgt zodat de vijand meer tijd heeft om hun eigen Primeval te verslaan. Je kan dus zeggen dat het een uitdagende mode is maar ook een die voor heel veel plezier kan zorgen en de multiplayer een extra dimensie geeft.

Terug en beter dan ooit

En dus kunnen wij eigenlijk stellen dat Destiny 2 eindelijk het spel is geworden dat Bungie oorspronkelijk voor ogen had. De spelers komen weer in grote getallen terug, men is razend enthousiast over de extra campaign missies en over de nieuwe Gambit mode en de spelersaantallen laten een grote stijging zien. Sterker nog, de verkoopcijfers van de basis editie zijn ook omhoog gegaan (al heeft daar de gratis PS Plus versie misschien ook bij geholpen).

Voor de oude spelers van Destiny 2 ziet de toekomst er dus eindelijk rooskleurig uit en voor de nieuwe spelers ziet het er gelijk al een stuk beter uit dan de spelers die er vanaf het begin in stapten. Is echter alles nu opgelost? Dat helaas niet, het spel heeft nog steeds last van relatief lange wachttijden. Ook is het jammer dat de diversiteit van vijanden nog niet veel beter als wat het eerst was. Toch is Destiny 2 uit het diepe dal gekropen en kan men nu echt aan de slag om het spel de potentie te doen waarmaken waar de gamers al zo lang op zitten te wachten. De vraag is echter, is het niet te laat?

Want er zijn diverse kapers op de kust gekomen. Sea of Thieves wat je misschien wel kan zien als piraatje spelen is echter in bepaalde opzichten vergelijkbaar te noemen met Destiny 2. Ook de komende Halo belooft een vergelijkbaar concept aan te bieden aan de spelers (een franchise overigens die een stuk meer spelers aan het hart gaat dan Destiny). Bungie moet dus hard aan de slag om deze stijgende lijn vast te houden.

We gaan het dus zien maar een ding staat voor de fans al vast, Bungie is terug, Destiny is terug en wat missen wij Cayde-6!