De afgelopen tijd hoor je het in de games industrie steeds vaker uit de hoek komen van Microsoft, ze hebben het bij de spellen uit hun eigen studios niet langer meer over verkoopcijfers maar juist over ‘unieke spelers’. Dit komt natuurlijk omdat de spellen van Xbox Games Studios gelijk beschikbaar komen in Game Pass waardoor verkoopcijfers voor ze in ondergeschikt belang zijn gekomen voor ze. Echter de vraag is dan natuurlijk geworden, kan je 10 miljoen unieke spelers een grotere prestatie noemen dan bijvoorbeeld 8 miljoen verkochte exemplaren?
Ja en nee.
En als je even alles bij elkaar optelt dan kan je eigenlijk zeggen dat als je het heel simpel bekijkt dat het antwoord nog steeds een nee is. De reden hiervoor is namelijk simpel, de verkochte exemplaren geven een verzekerd bedrag aan inkomsten aan. Bekijk je dit namelijk naar behaalde inkomsten dan is dat (bijvoorbeeld) 8 miljoen keer 60 euro (om het simpel te houden). En kijk je dan naar de unieke spelers dan denk je misschien wel dat het qua inkomsten 0 is maar dat die 10 miljoen spelers wel 10 euro per maand betalen voor de toegang tot een bepaalde dienst (vaak wel goedkoper vanwege de vele acties omtrent de dienst). Waar haalt dan namelijk de uitgever/ontwikkelaar de inkomsten uit. En daar ligt misschien wel het bijzondere er van. Voor iedere speelsessie krijgt de uitgever een bepaald bedrag wat dan weer kan worden uitgekeerd aan de ontwikkelaar. En hoewel dit niet een heel hoog bedrag is kan dit uiteindelijk wel zo vallen dat op een gegeven moment een spel zo vaak gespeeld is dat men daadwerkelijk er winst op begint te maken. Maar dit is niet een proces van dagen of weken of zelfs maanden. Dit is een proces wat jaren kan gaan duren. Echter, als het gaat om spellen uit eigen studios (zoals bij Microsoft het geval zal zijn voor een groot gedeelte) dan is het niet zo heel erg, zij hebben tenslotte de tijd maar omdat het een traag terug verdien proces is zal het misschien wel andere uitgevers aan het twijfelen brengen (al moet ik zeggen dat Square Enix blijkbaar wel al om is na een paar maanden als we kijken naar Shadow of the Tomb Raider).
Maar hoe maakt Microsoft dan winst op deze dienst? En heel simpel gezegd is dat net zoals bijvoorbeeld de sportscholen dat doen, namelijk omdat mensen vergeten hun abonnement op te zeggen bijvoorbeeld en maar door blijven gaan met betalen. Wanneer je je abonnement namelijk afsluit wordt het automatisch verlengd en heel veel mensen vinden het wel best. En waarom ook niet, je kan op ieder moment even kijken of er een leuk spelletje tussen zit, klikt het aan, downloadt het en gaat het spelen om daarna het weer links te laten liggen.
Nee en ja
Je zou uiteindelijk kunnen gaan zeggen dat op dit moment unieke spelers minder belangrijk is dan verkochte exemplaren maar op dit moment zitten diensten als Game Pass nog in hun kinderschoenen. Naar mate er meer diensten als Game Pass er bij zullen komen zal je uiteindelijk ook steeds meer van dit soort uitspraken gaan horen. Op dit moment kan je dan ook wel stellen dat de industrie langzaam maar zeker naar een overgangsfase aan het bewegen is. Hierbij zal de focus langzaam maar zeker meer gaan naar diensten als Game Pass en de hoeveelheid unieke spelers die een spel trekt dan naar de verkochte exemplaren die er van een spel zijn. Ja, de speler met een fysiek exemplaar voelt zich meer een eigenaar van het spel en kan hem ook na het stopzetten van de dienst nog gaan spelen maar de toekomstige gamers zullen meer en meer van dit soort diensten gebruik gaan maken en zich minder snel verbonden voelen aan het fysieke exemplaar van het spel maar meer aan de dienst waar zij net als bij Netflix gewoon kunnen kiezen wat zij willen gaan spelen. En nu Retail langzaam maar zeker lijkt te verdwijnen ga je uiteindelijk zien dat de focus steeds meer en meer op dit soort diensten gaat liggen. Sterker nog, ik denk dat met Crackdown 3 dit al is gebeurd aangezien alle promotie werd gekoppeld aan Game Pass. Het spel is in sommige landen niet eens meer te vinden in de retail winkels voor een fysiek exemplaar.
Ik riep het al bij de aankondiging van Game Pass dat Microsoft gewoon de Netflix van games had opgestart en dat het de toekomst zou zijn en je ziet ook Sony nu langzaam maar zeker met Playstation Now die kant op gaat. Het is misschien een kwestie van tijd eer First Party titels via dit soort diensten voornamelijk worden uitgebracht en hoewel het misschien niet ideaal is voor de kleinere ontwikkelaars zal het voor de gamers voornamelijk een win win situatie worden (met het risico dat je misschien uiteindelijk aan nog meer abonnementen per maand vast zal komen te zitten).
Persoonlijk geef ik nog altijd de voorkeur aan een fysiek exemplaar maar waar Netflix mij liet leren om ook naar de meer artistiekere films te kijken heeft Game Pass mij al geleerd om meer van de indie titels te genieten. En eerlijk is eerlijk, ook ik heb al een paar van die titels via Game Pass aangeschaft omdat ik niet het risico wil lopen dat een paar van die spellen straks niet meer speelbaar zijn omdat het aanbod altijd blijft wisselen.
Als dit de toekomst is van gaming dan wordt het heel erg interessant, kijkend naar de streamingdienst van games die Microsoft aan het ontwikkelen en de geruchten over Game Pass naar andere consoles zal straks een platform alleen nog maar een keuze zijn waar je gewoon zonder problemen alle content kan gaan spelen maar meer daarover in een volgende blog.