Treinbaan (deel 2)

Goed, de beslissing was dus al relatief snel genomen dat ik het op mij zou gaan nemen om een treinbaan te gaan ontwerpen en te gaan bouwen. Er was een prachtig voorbeeld namelijk die van mijn opa maar die baan kan allereerst niet intact het huis uit worden gehaald en ten tweede heb ik daar in mijn appartement geen ruimte voor tenzij ik mijn woonkamer ga opofferen en dat is gewoon niet de bedoeling. Dus de studeerkamer is de plek waar het gaat komen en hoewel het kamertje niet super groot is heb ik het gevoel dat de baan die uiteindelijk er kan komen te staan misschien zelfs wel qua hoeveelheid rails net zo veel is als dat bij Opa lag. Sterker nog, misschien zelfs wel nog meer rails omdat ik zelf ook aardig wat rails bezit.

Maar waar begin je dan met zo een spoorbaan? Ga je eerst de baan tekenen of ga je eerst kijken hoe groot je hem wilt hebben? Of ga je eerst kijken hoeveel ruimte je eigenlijk beschikbaar hebt?
Ik moet eerlijk toegeven dat ik eerst begon met tekenen. Ik had al een soort van tekening gemaakt die ik in eerste instantie met mijn opa wilde gaan bouwen maar helaas overleed hij voor ik met mijn plannen ├╝berhaupt naar hem toe kon stappen. Maar het basis idee had ik dus al liggen. Tijd dus om te gaan meten in de kamer.

Het eerste wat mij opviel in de kamer was dat hij eigenlijk best groot was. Een van de wanden was 3,5 meter lang en dat zou betekenen dus dat het qua opzet best groot zou kunnen worden. Omdat dat gedeelte ook best diep was besloot ik dan ook om gelijk maar te besluiten die diepte te gebruiken. De basis zou dus maximaal 3,5 meter bij 85 centimeter gaan worden (want dan kom ik er ook nog goed bij). Omdat echter bij de wand met het raam er ook een verwarming staat besloot ik daar ook rekening mee te gaan houden. 3 meter bij 85 centimeter. Verder komt er links nog een klein stukje van 65 centimeter bij 85 centimeter al kan die 85 centimater ook wel een stukje minder worden. Maar dat is allemaal toekomst muziek natuurlijk.

Nu wij de grootte weten (zonder het extra stukje van 65cm bij 85cm) begint het tijd te worden om te gaan kijken hoe de baan er uit komt te zien en wat er precies gedaan moet worden. In mijn gedachten had ik als basis de ABCD baan van Fleischmann in gedachten. Hiervoor had ik bijna alle rails al in huis dus besloot ik om de laatste stukjes er bij te bestellen en ondertussen te gaan tekenen.

Omdat opa’s oude locomotiefjes erg oud zijn moest ik op gaan zoeken of het mogelijk was om ze zonder al te veel problemen te gaan digitaliseren maar helaas. Ze zijn dusdanig oud dat er niet alleen gesoldeerd moet worden voor de decoders maar dat er ook in ze gefreesd moet worden en hoewel ik de laatste jaren wel een beetje met een soldeerbout heb leren omgaan moet ik toegeven dat even in zulke kleine locomotiefjes te gaan frezen mij dat erg zenuwachtig maakte. Helemaal omdat er meerdere keren wordt geschreven online dat als je op de verkeerde plek dat doet er mogelijk net een draadje wordt doorgesneden en ze dan nooit meer zou kunnen rijden. Dat gaat hem dus niet worden en dus besloot ik dat er omheen een analoog baantje moest gaan komen. Met twee verdubbelde stukken voor bij de stations en een aftakking voor dat toekomstige stukje van 65cm bij 85cm. Zo zou er genoeg afwisseling komen naast een beetje een rondje om de kerk maar blijft het ook overzichtelijk genoeg om de aandacht er op te blijven houden.

Duidelijk is nu in ieder geval dat ik een goed plan moet gaan maken voor de tafel waar alles op komt te staan en een duidelijk spoortraject moet gaan maken met wat er allemaal moet gaan rijden en hoe het er uit komt te zien. Daarvoor is weer een volgende blog.


Tagged: , ,