Treinbaan (deel 4)

Goed, het ontwerp van de baan laat ik heel even liggen. De rails is sowieso nog niet allemaal bij mij thuis dus kan nog niet echt iets neerleggen om uit te meten en zelfs dan moeten eigenlijk eerst de tafels er staan voor ik ook maar iets kan gaan neerleggen toch? Dus wordt het eerst tijd voor het ontwerp van de tafels.

Voor de tafels ga ik drie tafels maken van 100 centimeter bij 85 centimeter. Op deze manier is het relatief makkelijk in elkaar te zetten en indien nodig ook aan te passen.

Als materiaal ga ik gebruik maken van 12mm multiplex. Dit is niet zo zwaar als MDF maar ook nog eens minder gevoelig voor vocht. Onder de tafel komen ook plankjes van multiplex voor steun. Deze plankjes zullen 100cm bij 10cm zijn en 83cm bij 10cm worden. Aan de voorzijde zullen de tafels een beetje uitsteken maar ook dat is weer bewust gedaan, hier komt namelijk aan de voorzijde een soort van buffer om te voorkomen dat de treinen over de rand kunnen schieten. Aan de achterkant is dat niet nodig want ze zullen tegen de muur aan komen te staan.
Als staanders komen er per tafel vier poten (klinkt logisch) van 1 meter hoog. Hierdoor komt de tafel niet al te hoog te staan zodat ik er zittend bij de treintjes naar kan kijken hoe zij voortbewegen maar kan ik ook nog relatief makkelijk onder de tafel doorkruipen om de digitalisering bijvoorbeeld aan te pakken.

Veel treinbanen maken gebruik van een zogeheten schaduwstation. Dit station bevindt zich onder de baan en heeft alle treintjes op de rails al gereed staan, klaar voor vertrek naar het spoor door middel van een zogeheten helix om zich dan te mengen in het verkeer. In mijn baan is dat voorlopig nog niet opgenomen. Allereerst is dat niet opgenomen vanwege het feit dat ik een analoog baantje om de baan heen laat lopen. Er zijn systemen waar analoog en digitaal kunnen worden gecombineerd maar dat is op dit moment voor mij gewoon onbetaalbaar. Verder heb ik niet zo heel erg veel treintjes die op het spoor gaan rijden dus is het misschien nog makkelijker om het voorlopig even op de huidige manier te doen zoals ik mijn visie heb. Want vergeet niet, het moet ook leuk zijn voor Kai om met de treintjes te spelen. Ja met de Multimaus kunnen de treinen direct worden bestuurd zoals het ook met de transformator werkt bij de analoge baan maar het is eigenlijk de bedoeling dat er zeer snel al een centrale komt die de communicatie met de PC mogelijk gaat maken zodat er eigenlijk geen menselijke tussenkomst meer zal zijn. Hiervoor ga ik zoals het er nu naar uitziet een programma gaan gebruiken dat Koploper heet (want gratis) of iTrain wat wat meer kost maar misschien wel een stuk makkelijker werkt. Helaas kan ik daar pas mee gaan spelen wanneer de baan daadwerkelijk staat omdat de gratis versie maar twee maanden werkt en ik denk eigenlijk dat pas eind dit jaar de baan er dusdanig staat dat de eerste treintjes een rondje gaan maken. Maar er is geen haast.


Tagged: , ,