Treinbaan (deel 5)

Ik blog vandaag aardig wat af maar dat komt gedeeltelijk omdat de afgelopen paar dagen eigenlijk aardig wat dingen in een spoorversnelling zijn gegaan. Zo hebben wij deze week aardig wat spulletjes opgeruimd en opgehaald uit opa zijn oude huis en heb ik dan ook de treintjes alvast meegenomen naar Almere toe. Gelijk uit de doos gehaald en in een andere doos helaas weer geplaatst zodat zij in ieder geval weer in het zicht zeg maar zullen zijn. Veel treintjes had ik jaren niet meer gezien, een ander zelfs nog nooit. Het is bijzonder hoeveel Opa door de jaren heen heeft verzameld en dat er zelfs nog nooit te zien is geweest voor mensen in de familie. Opa had een gigantische collectie blijkbaar maar ook een collectie die zich niet vast heeft gehouden aan een specifiek tijdperk. Veel liefhebbers van modeltreinen houden namelijk specifiek vast aan een bepaald tijdperk en een bepaald gebied waar zij de treinen van verzamelen en laten rijden. Opa was niet zo, hij vroeg gewoon wat voor de treinbaan en kreeg dan bijvoorbeeld een locje of een wagonnetje en daar was hij altijd blij mee. En zo zal deze baan ook worden. Wij doen niet aan tijdperken of aan gebieden, de NS heeft altijd materieeltekort en dat wordt op mijn baan op die manier opgelost.

Want wat is de baan eigenlijk qua locatie. En die is heel erg dichtbij namelijk gewoon Almere. Het draait voornamelijk rond Almere Centraal en Almere Muziekwijk en een beetje Poort. Na jaren zeuren bij de overheid heeft Almere eindelijk de IJ-lijn gekregen echter niet helemaal op de manier zoals men had verwacht. De gehoopte verbreding van het spoor heeft namelijk iets anders uitgepakt. In plaats van extra treinen in het reguliere forensen vervoer heeft men namelijk besloten om de extra sporen tot aan Lelystad te gebruiken voor een HSL verbinding die daar de Hanzelijn pakt. De Hanzelijn krijgt twee sporen er naast voor het reguliere stop en intercity vervoer waardoor je dus een snellere verbinding krijgt naar het noorden van het land maar ook naar het Oosten waar er vanaf Zwolle de lijn wordt doorgetrokken richting Duitsland.

En dus krijg je een mengelmoes van vervoer op de lijn. Zo zal je regelmatig de ICE voorbij zien rijden. Er zal op de baan ook een Intercity Direct zijn weg gaan vinden maar ook af en toe een Hondekop die zijn gezicht laat zien. Die Hondekop heeft als naam in de Multimaus Opa gekregen en is een eerbetoon aan mijn grootvader die ooit als droom had een grote baan te hebben met treinen die onafhankelijk van elkaar konden rijden.
Op de analoge baan zal overigens regelmatig een Intercity rondrijden. Vaak getrokken door de ijzersterke 1201 maar ook soms een vrachttrein getrokken door een 1100 of 1300 loc. De 1600 locomotiefjes zullen de internationale treinen voor hun rekening gaan nemen.

Op de baan zal het voorste station een nieuwe versie van Almere Centrum worden (simpelweg omdat ik het nooit zou kunnen nabouwen, stom dak). Het zal twee analoge sporen gaan krijgen en vier digitale sporen. Twee sporen (1 digitaal en 1 analoog) zullen worden gebruikt als sporen waar treinen ook het station voorbij kunnen rijden zonder een verplichte stop al is dat bij de digitale baan niet de bedoeling. Bij de analoge baan zal dat natuurlijk voor de vrachttrein het geval zijn. Misschien dat er ooit ook nog een digitale loc komt die ik specifiek ga gebruiken voor vracht maar dat is nu nog toekomst muziek.

Aan de achterkant van de baan komt een klein Almere Muziekwijk stationnetje. Hier komt een spoor van de analoge baan langs en een van de digitale waar bijvoorbeeld de Hondekop zal gaan stoppen. Het wordt niet een groot stationnetje overigens. In het middenterrein komt er ook een Almere Poort stationnetje. Hier zal de Hondekop ook voorbij gaan komen en als er later ook een vracht treintje gaat rijden dan zal die hier ook wat rangeerwerk gaan doen denk ik. Het is dus totaal niet gebaseerd op de werkelijkheid maar ik wilde gewoon graag in de buurt houden en omdat Almere altijd al internationale ambities heeft graag van Almere Centrum een internationaal station maken waar de internationale treinen kunnen stoppen, ik heb tenslotte niet voor niets een ICE (opa had er ook een, een hele korte maar die krijgt dan twee wagonnetjes van mijn setje zodat er twee redelijke ICE treintjes rond gaan rijden zodra ik een chipje heb geplaatst in die van opa).

Ik ben nog een beetje aan het nadenken of ik ook een Eurostar zal gaan aanschaffen. Ik vind het hele mooie treinen maar ik moet weten of ik er ruimte voor heb en of ik er budget voor ga hebben. Dat is dus nog even afwachten. In de volgende blog, waarschijnlijk morgen al zal ik even twee filmpjes plaatsen van het testrijden van vandaag op de ABCD baan. Het zijn simpele filmpjes met een analoog treintje maar ook met twee digitale treintjes.


Tagged: , ,