Treinbaan (deel 12)

Alweer update nummer 12 en dat in relatief korte tijd. Je zou zelfs bijna denken dat ik weer een actieve blogger ben geworden. Maar het gaat lekker eigenlijk met voorbereidingen voor de baan en met de idee├źn die ik heb voor de bouw en dus gaan wij lekker door.

Eerder schreef ik dat ik dankzij opa mijn laatste aanvullingen heb kunnen aanschaffen voor de bouw van de baan zodat alles daadwerkelijk kan gaan rijden en vandaag zijn dan ook voor een groot gedeelte de laatste loodjes binnengekomen.

Allereerst is eerder deze maand de digitale centrale binnengekomen die uiteindelijk alles vanuit de computer gaat aansturen. Wat erg bijzonder is is dat het een lokaal product is, gemaakt in mijn stad. De centrale zal het spoor voorzien van de juiste impulsen en krijgt van het spoor door middel van bezetmelders weer feedback terug. Een heel ingewikkeld verhaal maar ik zal ten tijde van het definitieve bouwen het langzaam maar zeker uitleggen wanneer ik het zelf ook begin te snappen.

Maar afgelopen maand is ook het hout binnen gekomen en dat betekent dus dat ik voor het gevoel de baan kan neerleggen. Sterker nog, ik heb een soort van de baan neergelegd met een concept van hoe het er allemaal uit komt te zien. Hier heb ik o.a. diverse treintjes neergezet om een impressie te geven van hoe het er uit zou kunnen zien. Houd er rekening mee dat het een impressie is en dat bij de buitenste baan het er niet zo uit kan zien omdat daar maar 1 treintje tegelijkertijd kan rijden, die baan is er puur en alleen om gewoon zelf de mogelijkheid te hebben van het besturen van de treintjes daar.

Let niet op de rommel zou ik zeggen maar zie hier dus een indruk. Die bruine vlek in het midden is gewoon puur het hout zelf, is dus niet iets wat ik kon voorkomen ;-).

Zoals je bij de buitenste baan kan zien vorkt hij af naar een rangeerterreintje aan de bovenkant. Het spoor hiervoor ligt er nog niet maar de wissel is weel al geplaatst. Ook zie je dat een gedeelte van dat terreintje al is geplaatst. Deze foto is overigens van voordat het flexrails binnen kwam. Over een tijdje ga ik met mijn oom om de tafel zitten met plannen te maken met hoe wij de tafel in elkaar gaan zetten maar ondertussen ga ik binnenkort met de flexrails aan de gang om het analoge spoor verder aan te leggen en het weer omhoog te stuwen. Ook gaat het flexspoor gebruikt worden om het rangeerterrein te verbinden aan de baan. Verder gaat het digitale baantje een stukje langer worden. Ongeveer 20 centimeter minimaal. Bij de rechte stukken Fleischmann rails wordt het stuk rails van 70cm vervangen door de flexrails die ruim 20 cm langer is.

Misschien morgen dus een nieuwe blog met een update over dat stuk spoor, misschien zelfs een filmpje met een rijdende trein over het spoor.


Tagged: