PostNL Deel 2!

Na mijn rant over mijn pakketje wat iedereen op Twitter en Facebook heeft kunnen meelezen is het dan nu tijd om even te ranten over de verschrikkelijke voorwaarden en service die PostNL eigenlijk biedt en laat ik wel voorop stellen, dit is niet volledig de schuld van de medewerkers natuurlijk maar hebben wij gedeeltelijk samen met de regering ook de verantwoordelijkheid voor.

Want PostNL is eigenlijk een beetje een vreemde postbezorger. Hoe dat komt? Heel simpel. PostNL is de reguliere postbezorger van Nederland maar zij zijn ook een van de grootste pakketbezorgers in het land.

Wanneer je post verstuurt kan je er eigenlijk altijd vanuit gaan dat het correct op het adres aankomt in de brievenbus want daar is 99 van de 100 keer wel ruimte voor. Het gebeurt zelden dat er brievenbuspost kwijtraakt (al gebeurt het wel eens natuurlijk). Maar PostNL bezorgt ook pakketjes en hoewel de post vaak wel goed gaat moet gezegd worden dat met de pakketjes het niet altijd even goed gaat.

PostNL geeft je namelijk geen garantie dat je pakketje aankomt op de plaats van bestemming. Hoewel je zou denken dat het aflezen van een adres wel makkelijk is heeft men niet altijd zin om de pakketjes weer mee terug te nemen dus geeft men het soms als stukje “service” het pakketje af aan de buren (ook al heb je daar niet om gevraagd). Wil je namelijk dat het niet op een ander adres wordt bezorgd dan moet je daar extra voor betalen. En hoewel men zegt dat het altijd in de straat zelf wordt bezorgd zijn er genoeg verhalen dat het ook wel eens een straat erachter wordt bezorgd.

En dan al die verhalen dat het in een vuilcontainer wordt gedumpt op het erf? Of wat ik laatst had, een bezorger bood wel even aan om het op mijn balkon te gooien zodat ik niet naar beneden hoefde te komen, ja, het pakketje was verzekerd maar je gaat toch niet met iemand zijn pakketje omhoog gooien? En tekenen voor ontvangst, nee joh, dat had hij al voor mij gedaan. Top hoor, wat een service, ik bedoel je wordt betaald om iets te bezorgen wat een handtekening vereist om levering te garanderen maar feitelijk kan het je dus geen ene moer schelen en schend je daarmee het vertrouwen dat de mensen in je hebben gestoken dat je een pakketje veilig en wel stuurt.

Maar ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat naast het feit dat een pakketje versturen redelijk wat geld kost (wat ik nog wel kan begrijpen) dat je extra moet betalen als je wilt dat het alleen op jouw adres wordt bezorgd en dat je extra moet betalen als het alleen door jou kan worden ontvangen. Het lijkt wel alsof er meerdere toeslagen moeten worden betaald voor een simpele dienst. En als het dan is vertraagd is er niet eens een compensatie. Raakt het tijdens de verzending beschadigd dan is het je eigen verantwoording want wil je het vergoed hebben dan moet je ook daar weer extra voor bij betalen. Ik vind het persoonlijk absurd dat de NS voor het minste geringste op het matje wordt geroepen door de consumentenbond en dat PostNL met duizenden wanprestaties per jaar er mee wegkomt! Wordt het niet eens tijd dat deze organisatie ter verantwoording wordt geroepen? Dat ze in plaats van steeds schreeuwen om de kosten te verhogen en te miepen dat ze het zo druk hebben nu eens eindelijk gaan investeren om hun diensten en kwaliteit er van te verbeteren?

Het is dat er eigenlijk geen alternatief is nu ze ook hun concurrent hebben opgekocht want anders wist ik het wel!