Cyberpunk 2077, kan het de hype waarmaken?

Op 19 november moet het dan eindelijk zover zijn, Cyberpunk 2077 moet na diverse vertragingen eindelijk uit gaan komen naar de consoles en PC. Maar de vraag of het spel de hype wel waard kan gaan maken begint steeds meer naar voren te komen. Kan een spel ten onder gaan aan zijn eigen hype voor de release date?

Het antwoord hierop is helaas dat dat inderdaad mogelijk is.

Al sinds de aankondiging net na de release van The Witcher 3 is Cyberpunk altijd al een beetje mysterieus geweest. De eerste teaser die we kregen was eigenlijk niets meer en minder dan een klein beetje interactieve concept art waarbij alleen een soort van stijl werd getoond van wat wij konden verwachten als volgende titel van de makers van The Witcher wat ook iets totaal anders zou zijn dan wat wij tot nu toe van de studio hebben gekregen.

Hierna werd het een paar jaar stil. CD Projekt Red maakte namelijk bekend dat zij zich eerst nog volledig zouden richten op het ondersteunen van The Witcher 3 met patches en DLC alvorens zij verder zouden gaan werken aan Cyberpunk.
Het werd dan ook stil rond Cyberpunk, het raakte een beetje in de vergetelheid tot de E3 van 2018 waar het spel een verassende onthulling kreeg bij de presentatie van Microsoft en de journalisten op afspraak een presentatie met gameplay konden bijwonen bij de ontwikkelaar die op de beurs een ruimte had.

De eerste reacties waren heel erg positief al werd gelijk verteld dat het een hele beperkte demo was van het spel waarbij eigenlijk alleen het gebied dat vertoond werd echt functioneel was en de rest van het spel nog heel vroeg in ontwikkeling was. Een jaar later echter was men al een stuk verder met de ontwikkeling van het spel en werd het spel samen met Keanu Reeves weer getoond bij de presentatie van Microsoft waar men meer kon vertellen over het spel en er een release datum werd onthuld, april 2020. Een release datum die echter al relatief snel werd vertraagd waardoor het verlangen al heel erg snel groter werd bij de mensen die niet konden wachten op het spel.

Toen het spel echter weer werd vertraagd naar september 2020 werd er bekend gemaakt dat het spel af was maar dat zij bezig waren om de laatste bugs er uit te halen. Om uiteindelijk gevolgd te worden met weer een vertraging. omdat men nog steeds niet klaar was met het spel vanwege de coronacrisis maar dat het spel nu gegarandeerd in november 2020 uit zal gaan komen.
Deze datum staat nu al een tijdje maar vlak na de tweede Cyberpunk 2077 City Night Wire (soort van community update) kwamen er eigenlijk ook alweer berichten naar buiten dat CD Projekt Red niet helemaal tevreden was over de Melee gameplay en dat men er nog steeds een beetje mee worstelde.
Normaal gesproken zou je je daar misschien niet druk om maken als een spel nog in vroege ontwikkeling was maar we moeten niet vergeten dat de eerste release datum eigenlijk al een tijdje achter ons lag.

En hoewel bij iedere vertraging CD Projekt Red steeds zegt dat de ontwikkeling goed gaat en het spel bijna af is begint men langzaam maar zeker toch een beetje te vrezen dat het spel bij lange na niet de torenhoge ambitie waar kan maken die de studio voor zich heeft en dat het ook niet qua immersie in de buurt zal gaan komen die The Witcher 3 heeft geboden maar dat het een spel zal zijn waarbij men misschien iets te veel compromissen heeft moeten maken om het uiteindelijk product af te leveren.

Naar mate het spel steeds meer wordt uitgesteld begin ik ook steeds meer te vrezen dat het spel niet meer kan voldoen aan de hype. Hoe meer men onthuld van het spel, hoe meer men laat zien van het spel worden de verwachtingen groter en zal je misschien zelfs wel uiteindelijk het moment krijgen dat ze het spel misschien zelfs wel gaan opsplitsen of dat er dingen gaan afvallen om het spel uiteindelijk maar af te krijgen wat dan misschien wel niet meer in de buurt komt van de visie van de ontwikkelaar.
Het grote probleem is op dit moment wel dat wij door The Witcher 3 ook heel erg veel verwachten. The Witcher 3 bevatte tenslotte voor honderden uren aan sidequests die indirect allemaal wel verbonden waren aan het verhaal die je stuk voor stuk kleine details over het verhaal gaven.
Hoewel CD Projekt Red er alles aan doet om die verwachtingen te temperen door te roepen dat de spelwereld een stuk kleiner zal zijn dan The Witcher 3 was zal je uiteindelijk het spel daar constant mee vergelijken en zal men ook daar de lat bij leggen.

En dus is misschien wel het spel uiteindelijk gedoemd om te gaan teleurstellen, dat mensen er misschien wel zo veel van verwachten na al die beelden, al die verhalen dat het misschien wel nooit kan gaan voldoen aan de verwachtingen terwijl die ondertussen met ieder uitstel en iedere Night Wire blijven groeien.
Ik ben ondertussen gestopt met het kijken naar de Night Wire videos na de eerste aflevering. Ik heb al geaccepteerd dat ik misschien niet krijg wat ik er van heb verwacht en zal geduldig wachten tot het spel uit komt later dit jaar, hopende dat het spel dit jaar nog gaat halen. Kan het spel echter voor my de hype nog waarmaken? Dat denk ik niet, met de berichten die CD Projekt Red steeds naar buiten stuurt om de verwachtingen te temperen denk ik zelf dat ook zij inzien dat de community wel heel erg veel verwacht van het spel en dat het misschien niet helemaal waar valt te maken.