Treinbaan deel 17

En zo zit je eigenlijk na twee jaar alweer op deeltje nummer 17 en in die tijd is er gigantisch veel veranderd maar gaat er ook nog veel meer veranderen. Ik heb hiervoor een relatief kort lijstje opgesteld van wat er gaat gebeuren.

  1. Allereerst wordt de baan een stuk groter. Wat nu de hele baan is (zonder het rangeerterreintje met het dorpje) wordt ietsje compacter, de rechte stukken in de bochten gaan er uit. Ook worden de rechte stukken iets minder lang maar dat is afhankelijk van hoe ik uit ga komen.
  2. De baan verschuift een klein stukje naar het midden. Iets naar rechts dus en een stukje omhoog (wat kan nu de baan zonder de rechte stukken in de bochten zal zitten.
  3. Het museum aan de rechterkant verplaatst naar het gebied van het rangeerterrein en Urk gaat naar de rechterkant van de baan.
  4. Er komt bij de onderste stuk rails een afsplitsing en die maakt een wijde bocht om de grote baan heen, hier uiteraard door de berg (die blijft) en dan uiteindelijk richting het rangeerterrein. Er komt twee keer een afsplitsing naar de hoofdbaan. Er kunnen dus meerdere variaties worden gereden op het spoor en zelfs de binnenbaan zou uiteindelijk op de buitenbaan kunnen komen. Blijft natuurlijk wel een rondje om de kerk maar iets meer variatie.
  5. Bij het grote station wordt dat binnenspoor meer betrokken bij het doodlopende spoor, mogelijk wordt dat vaker het eindpunt van de Hondenkop, op die manier kan er ook meer worden gereden met de TRAXX en 1200 loc. Maar, door de grotere buitenbaan kan de ICE ook wat vaker haar gezicht laten zien.
  6. In de loop van het jaar wil ik iets meer bergjes maken om zo iets meer van het spoor te verstoppen, zo blijft het soms een verrassing hoe het baantje exact loopt.
  7. Hoewel de buitenbaan kan worden gezien als een verkapte HSL is het meer de bedoeling dat het als een soort museumlijn wordt beschouwd om treinen naar het Spoorwegmuseum te brengen bij het rangeerterreintje. Hiervoor zullen twee stoomtreinen gaan rijden die afwisselen op de baan zullen verschijnen. Er komt ook bij Urk na de bocht een station met twee zijspoortjes waar de stoomlocs in ruste zullen. Bij het spoorwegmuseum zal namelijk een omloopspoortje komen zodat de stoomloc langs de wagonnetjes kan gaan rijden. Hoe exact moet ik trouwens nog gaan uitzoeken.

Genoeg werk dus voor de boeg.
Ondertussen heb ik de afgelopen dagen een nieuw locje binnen gekregen (de opper cliche loc de DB V200 maar wat rijdt dat locje als een zonnetje, zo stil en soepel), flink wat wagonnetjes voor het juiste tijdperk van de stoomtrein en heb ik wat lichtjes geïnstalleerd om de baan heen zodat er wat meer sfeer kan worden gecreëerd.

Geniet van misschien wel de laatste foto’s van de baan in deze vorm. Vanaf 20 mei ongeveer begint de grote verbouwing en ik heb er heel erg veel zin in!