Fleischmann NS 1601

Vandaag is dan een lang gekoesterde wens uitgekomen. Van alle locjes die ik heb was dit het locje wat ik het liefste een nieuw leven zou willen geven op de baan en dat is mijn opa’s oude Fleischmann locje de 1601 van de NS.

Dit locje heeft heel veel sentimentele herinneringen aan de uren dat ik bij mijn opa en oma met ze met de treintjes heb gespeeld. De uren die dat locje voor de treintjes heeft gereden terwijl zij er rustig naast zaten en mee speelden.

Echter mijn opa’s locje is erg oud, komt nog uit de jaren 80 en heeft niet zo een makkelijke schacht voor de decoderchip en dus moest er een andere oplossing worden gezocht.

De eerste oplossing zou zijn dat ik zou gaan solderen en hierbij dan ook de loc mogelijk zou gaan beschadigen als ik een foutje zou maken want behalve dat er wat draadjes moeten worden gesoldeerd moet er ook wat worden gefreesd in het motortje om ruimte te maken voor de decoder en dat is eigenlijk iets wat ik liever niet doe, slopen zou namelijk betekenen dat ik een volledig nieuw motortje zou moeten kopen met nieuwe decoder en dat zou bij elkaar al bijna net zoveel kosten als een volledig nieuw locje. (nu komt er toevallig later dit jaar een nieuw model uit maar goed, je wilt natuurlijk wat nostalgie bewaren).

Dan optie twee, het laten doen door iemand. Sommige winkels bieden namelijk deze ombouw service aan. Deze dienst is inclusief decoder maar als het motortje niet meer goed is moet je er gelijk een grote beurt voor het locje afnemen wat dan ook zou betekenen dat de kosten worden verdubbeld.
Goed, je hebt dan wel de garantie dat zij weer goed gaat rijden maar als het motortje te verouderd is dan bestaat de kans dat het hele motortje moet worden vervangen waardoor het nog vele malen duurder gaat worden. En hoewel het vakantiegeld er allemaal aankomt zijn het weer uitgaven die je liever niet maakt natuurlijk.

En dan is er de derde optie en dat is de optie waar ik gebruik van heb gemaakt, een pluklokje. Toevallig stond er eerder deze week bij mijn favoriete winkeltje een digitaal locje te koop van hetzelfde type, de 1654, de Rotterdam. Van dit locje is de motor omgewisseld met de 1601 (toevallig heeft die als naam Amsterdam) en hierdoor rijdt de 1601 nu weer rond op de baan (ja, zelfs met de juiste wagons).

Het bijzondere van dit locje is overigens dat dit al haar tweede nieuwe motor is. De eerste keer dat ze een nieuwe motor kreeg was in 2012. Toen ik klein was namelijk, in de jaren 90 alweer, was het locje een keer van de baan gevallen. Soms bleef een locje namelijk even haperen als er een tijdje niet op de baan was gereden, soms gaf je dan wat extra gas en schoot ze soms los. Dit liep niet goed af voor haar en ze reageerde niet meer, vertikte om te werken. Mijn opa probeerde nog haar te repareren maar het mocht niet baten. In 2012 zag ik echter het locje te koop staan op Marktplaats en zo konden wij alsnog het motortje wisselen. Helaas was de baan bij mijn opa toen al in het verval geraakt want Opa was toen al 85 en er werd niet meer gereden, het naar beneden brengen van de baan was zelfs voor mijn opa te zwaar geworden en de jongere kleinkinderen hadden geen interesse in de baan en ik zag opa al regelmatig bij mijn ouders dus de noodzaak om naar Amsterdam te gaan was er eigenlijk niet.

Maar nu, met de nieuwe baan, die digitaal is, kan ik zeggen dat het tijdperk voor de 1601 weer is aangebroken en kan zij weer vol trots langs de stationnetjes rijden en zijn Opa en Oma toch weer een stukje bij mij.

Na het vele gepraat hierover is het natuurlijk vooral de vraag, rijdt zij ook een beetje? Ik zou zeggen, kijk mee naar de video.


Tagged: