Digitale content

Tijdens mijn streams op Twitch heb ik het de afgelopen twee streams al een paar keer over gehad. Het nadeel van digitale content.

Digitale content is namelijk afhankelijk van de licenties die de verkopende partij heeft en bereid is om deze te onderhouden. Op het gebied van games is het dan zelfs de bereidheid van de verkopende partij om de servers online te houden zodat jij je games kan blijven downloaden.

Het is iets van de afgelopen jaren, sinds eigenlijk de streamingdiensten main stream zijn geworden. Mensen zijn er namelijk achter gekomen dat digitale content erg makkelijk is. Je kan namelijk heel rustig vanaf de bank de content kiezen die je wilt zien zonder dat je je schuldig hoeft te voelen of je wel of niet de rechten hebt voor de content.

Maar, ongeveer een maand geleden besloot Sony opeens om de rechten van gekochte films van CanalDigital via de Playstation store niet meer te verlengen en zonder enige compensatie de klanten met lege handen achter te laten.

Echter, wat denk je bijvoorbeeld van de klanten van HBO MAX wereldwijd die misschien wel een fan zijn van de film The Witches. Op dit moment is Warner Brothers Discovery bezig met een zogeheten purge van de content ter voorbereiding op een groot media event morgen waar de slechte cijfers worden besproken van de Streaming afdeling waarbij hoogstwaarschijnlijk HBO MAX gaat verdwijnen. Hoewel je hier niet eigenaar bent van de content hebben veel mensen misschien wel afgezien van de aanschaf van een film omdat die op de streamingdiensten staan.

Laat duidelijk zijn, de digitale content zal nooit jouw eigendom zijn, je kan er ook niet op rekenen dat je er altijd toegang tot hebt en helaas is het zelfs met fysieke content niet altijd te garanderen want als je bijvoorbeeld Halo Infinite hebt gekocht voor de Xbox dan moet het volledige spel worden gedownload voordat je het kan spelen (nu is het officieel ook een game die vereist dat je altijd online bent maar het is krom voor een game met een single player mode).

Veel providers zijn op dit moment dan ook anti-consumer bezig met hun digitale en fysieke content want kijk bijvoorbeeld ook naar digitale games die je hebt gekocht en wilt afspelen op je primaire console. Zonder een internet verbinding kan je je content dus ook niet spelen. Sterker nog, als de servers plat liggen kan je niet eens een single player game spelen die je online hebt gekocht omdat in tegenstelling tot de vorige generatie je eigenlijk bij iedere speelsessie je licentie wordt gecontroleerd (zelfs op je primaire console dus!!!).

De vraag is dan ook… Wat is er met dit soort bedrijven aan de hand? Vertrouwen jullie je klanten niet meer? Bang voor piraterij? Want laat 1 ding duidelijk zijn, met het niet verlengen van licenties of het niet meer mogelijk maken om je gekochte content te spelen/te downloaden duw je juist de consument naar piraterij toe omdat jij jouw eerlijk gekochte content niet meer af kan spelen.

Zijn wij de afgelopen tijd zo verblind geraakt door het gemak van alles digitaal te hebben? Maakt het ons misschien niet meer uit om constant online te moeten zijn? (en waarom was men dan 9 jaar geleden zo kwaad toen Microsoft er ook maar naar hintte?)
Wat ik zelfs nog vreemder vind is waarom er geen consumenten organisaties zo boos om zijn geworden? Boeit het ze niet? Is de doelgroep misschien te klein? Durft men niet samen te werken met de andere organisaties in het buitenland om zo een vuist te maken?
Misschien is het wel tijd om met zijn allen te gaan klagen en een vuist te maken naar de providers van de content? Of zijn wij misschien toch allemaal te afhankelijk geworden van dit systeem en hebben wij niet goed genoeg de allerkleinste lettertjes gelezen?