“Dan zet ik het op Facebook”

Ik moet iets even kwijt, het is een irritatie die de laatste tijd bij mij steeds meer en meer bij mij naar boven komt en eerlijk is eerlijk, ik word er een beetje misselijk van want het is eigenlijk niets meer en minder dan chantage.

Het zit namelijk zo, tegenwoordig zitten we steeds meer en meer op Social Media en dat is natuurlijk allemaal goed en aardig, het is gezellig en we houden contact met vrienden die we jarenlang niet meer in het echt hebben gesproken maar zo in iedergeval niet meer kwijt raken. Echter via Social Media kunnen wij nu ook lekker klagen als wij vinden dat wij niet goed zijn behandeld of als wij ons gelijk niet krijgen, zelfs al zitten wij fout.

Had men voor het internet alleen de mogelijkheid tot een klachtenbrief of een (dure) advertentie te plaatsen, tegenwoordig kunnen wij het allemaal op het internet zetten, zelfs al klopt er niets van en dus hoor je steeds vaker “dan meld ik het gewoon op Facebook/Iens/Tripadvisor/Twitter”. De vraag is echter, wat denkt men hier mee te bereiken? Dat men alsnog door de knieen gaat? Dat je een financiële compensatie krijgt of bijvoorbeeld een gratis dineetje/kaartje voor de voorstelling of bijvoorbeeld een gratis reis dan wel dikke korting?

Deze irritatie komt inderdaad niet zomaar maar wordt mede ingevallen door een nieuwsbericht in het AD vandaag. Het zit namelijk zo, een passagier met specifieke medische eisen had een reis geboekt bij de KLM. De KLM blijkt niet aan die eisen te kunnen voldoen en heeft dat ook aan de klant doorgegeven. Als reden hiervoor geeft men onder andere veiligheidsrisico’s en bepaalde internationale regels voor aan. De passagier gaat hier tegen in met het bericht dat een andere maatschappij hier echter geen problemen mee heeft en vindt het vreemd dat de KLM hier wel opeens een probleem van maakt. De reden waarom KLM hier een probleem van maakt is omdat zij met hun eigen apparatuur niet de benodigde hoeveelheid lucht kunnen garanderen en wegens veiligheidsredenen geen toestemming kunnen geven voor de eigen apparatuur van de passagier.

Een zeer plausibele verklaring overigens, je wilt tenslotte niet verantwoordelijk zijn voor als er iets fout gaat. Men kan wel zeggen dat het slechts een kleine container is die mee gaat als men het zelf meeneemt maar vergeet niet dat het dan in de cabine wordt meegedragen en dat moet ook weer niet de bedoeling zijn toch? Het is tenslotte een voorwerp wat onder druk staat en een gevaar kan opleveren als er iets fout gaat, het is tenslotte wel pure zuurstof die er in zit wat nog altijd voor een flinke brand kan zorgen.

Ik snap best dat die meneer graag op vakantie wilt gaan maar is zijn eigen geluk nu echt belangrijker dan de veiligheid van anderen? En goed, natuurlijk kan je een andere maatschappij er bij halen als voorbeeld waar het wel bij mogelijk is maar van alle maatschappijen haal je dan wel er een charter maatschappij bij die niet in de buurt komt van de KLM. Ik hoop dan ook dat de KLM ondanks de berichtgeving in de media gewoon voet bij stuk blijft houden met betrekking tot deze situatie. Het zou belachelijk zijn om opeens beleid te veranderen omdat het nu in het nieuws is gekomen. Denk aan de veiligheid van anderen zou ik zeggen als je dat als argument gebruikt hebt. Opeens hem tegemoet komen zorgt er namelijk voor dat je je reputatie op het gebied van veiligheid op het spel zet.

Toch is dit niet een uniek geval, het is wel vaker gebeurd dat mensen via sociale media een probleem zo groots uitmeten dat diverse mensen het “zo erg” vinden dat ze het gaan delen en daardoor als resultaat krijgen dat normale media het oppikken (misschien eerst in iets kleins als Editie NL en Hart van Nederland) en daarna in de wat grotere nieuwsbulletins om uiteindelijk er voor te zorgen dat ze misschien toch hun zin krijgen.

Het wordt tijd dat bedrijven zich niet zo onder druk laten zetten door mensen die een klacht hebben en niet kregen wat ze wilden. Wat is er gebeurd met een poging het gewoon op te lossen en wanneer je niet je gewenste oplossing krijgt het gewoon desnoods via een consumentenorganisatie of de rechter oplost, waarom een bedrijf aan de schandpaal nagelen alleen maar omdat jij je zin niet krijgt… Is chantage en de schandpaal nu echt het enige wat je als oplossing ziet? Hoe zou je het vinden als zo een bedrijf je aan de schandpaal zou nagelen? Dat bijvoorbeeld bij de ingang van iedere AH de foto hangt van mensen die een keer hebben gejat van die winkel? Of bij bioscopen de foto van iedere insluiper en filmpiraat hangt?

Het begint in vedergeval een beetje vermoeiend te worden dat mensen social media zo misbruiken.