Easy met Easyjet?

Gaan prijsvechters te ver?

 

Vliegen is verhoudingsgewijs misschien wel de goedkoopste en snelste manier om je te verplaatsen maar het kan ook een aardig prijzige aangelegenheid zijn, dit hangt natuurlijk allemaal af van de luchtvaartmaatschappij je neemt. Je hebt namelijk de topklasse zoals KLM, Emirates, Singapore, BA, United en vele anderen maar je hebt natuurlijk ook de budgetklasse, de prijsvechters zoals bijvoorbeeld Corendon, Easyjet en de beruchte Ryanair. Ik noem Ryanair een beruchte puur en alleen omdat als het aan de directeur zou liggen mensen niet alleen zouden moeten betalen voor toiletgebruik maar hij zou ze het liefst ook nog even staand vervoeren zodat het nog meer ruimte scheelt op een vliegtuig en dat je het bijna kan zien als een bus, metro en tram.

 

Misschien wel het grootste verschil tussen de topmaatschappijen en de prijsvechters is naast natuurlijk de prijzen ook dat je eigenlijk voor alles moet betalen. Van bagage tot aan een drankje en een broodje aan boord, alles kost geld. Er wordt alles aan gedaan om aan alles wat je nodig hebt op reis te verdienen want zelfs een drankje krijg je niet gratis en dat zou je makkelijk kunnen verdragen als je iets op het vliegveld mee mocht nemen om tijdens de vlucht op te drinken maar helaas is dat niet toegestaan. Vaak vertrek je ook nog eens zeer vroeg of laat op de dag, net als bij de charters maar dan gewoon als normale passagier zou je bijna kunnen zeggen alleen dan met minder comfort.

 

Maar ik schrijf dit niet om te klagen over het verschil in comfort. Ik schrijf dit omdat ik vandaag voor de zoveelste keer weer een bepaald probleem las wat betrekking heeft tot een prijsvechter en dat zag ik op de website van de Telegraaf.

Easyjet vond het namelijk nodig om een 14 jarig meisje op weg naar Bilbao achter te laten op London Stansted omdat ze (jawel, je leest het goed) twee tassen bij zich had en geen credit card had (want tja, 14) om voor de extra bagage te betalen. Het meisje werd op de luchthaven door de maatschappij helemaal alleen achter gelaten, ze mocht niet contant betalen voor de tassen en kon pas dankzij een paar vriendelijke mensen haar familie bereiken om ze op de hoogte te brengen van de situatie.

 

Het enige wat Easyjet kon zeggen hierop was dat ze misschien anders hadden moeten reageren en boden hun excuses aan maar ja, wel een verpeste reis van een klant en weer slechte media. Niet dat ze zich daar druk om hoeven te maken want mensen blijven met ze reizen vanwege hun lage prijzen maar het is toch te schandalig voor woorden dat ze er mee weg kunnen blijven komen? Wanneer wordt er eens een keer ingegrepen tegen dit soort praktijken? En waarom alleen credit cards accepteren? Want zijn die niet verhoudingsgewijs duurder dan bankkaarten die iedereen wel heeft? Ik vind het in iedergeval een vreemde situatie en maakt alleen maar voor mij nog meer duidelijk dat ik daar ver omheen zal blijven lopen qua vliegreizen, ik houd het wel bij KLM en United voor reizen naar het westen en voor Azie moet ik het nog wel zien.

Krijg je waar je voor betaald? Misschien maar moet budget nu echt ongastvrij betekenen? Moet er nu echt zo klantonvriendelijk worden omgegaan met mensen zonder ook maar een klein beetje verder te denken?


Tagged: , ,