Het verlangen naar Shenmue III

Tijdens de persconferentie van Sony op de E3 kondigde Yu Suzuki aan dat hij een Kickstarter opstartte voor Shenmue III voor de PC en PS4. Voor deze Kickstarter was hij op zoek naar 2 miljoen dollar om het spel uiteindelijk te realiseren en binnen 9 uur had hij dit ook al binnengehaald. Echter, veel gamers vragen zich waarschijnlijk af waarom er zelfs mannen hebben gehuild toen dit werd aangekondigd en dus nemen we even een stap terug voor de wat jongere gamers onder ons en leggen we uit waarom Shenmue eigenlijk een serie is waar veel gamers van hebben genoten en waarom ze er zo naar uit kijken.

Lang, heel lang geleden was er een console van Sega (ja, Sega heeft spelcomputers gemaakt) genaamd de Dreamcast. De Dreamcast was een console die zijn tijd ver vooruit was en die helaas door zeer matige marketing niet zoveel in de spotlight heeft gestaan als ze misschien wel had verdiend maar in haar zeer korte leven heeft ze een paar pareltjes gekregen en komen er nog steeds spellen voor uit. In dat opzicht is het toch wel een ster ook al wordt ze officieel niet meer ondersteund.
In 2000 kwam het westen de openwereld RPG Shenmue uit op de Dreamcast en de wereld werd eigenlijk op zijn kop gezet. Het spel bood namelijk niet alleen een open wereld, het bood ook een realistische dag en nacht cyclus waarbij in de nacht de winkels bijvoorbeeld ook daadwerkelijk dicht waren en sommige gebieden ook bijvoorbeeld gevaarlijker waren in de nacht dan overdag en hadden karakters ook hun eigen dag en nacht schema waardoor je echt het gevoel had in een levende wereld te lopen, een gevoel dat werd versterkt door het feit dat de stemmen van alle karakters waren ingesproken. En het bracht ons de Quick Time Events waarbij het spel voor altijd zijn stempel op de gamesindustrie drukte.

QTE’s en natuurlijk ook de open wereld zou de standaard worden voor veel spellen en hoewel QTE’s al snel daarna toch wel steeds meer werden gehaat omdat ze soms zo frustrerend waren heeft Shenmue toch de basis gelegd voor heel veel openwereld action/RPG’s. Denk bijvoorbeeld aan Yakuza wat toch wel heel veel weg heeft van Shenmue want niet alleen komt de gameplay in veel aspecten overeen ook de vele tientallen minigames die er in zitten zorgen er voor dat Shenmue een duidelijke invloed heeft gehad want beide titels bieden vergelijkbare quests al draait Shenmue nu eenmaal voornamelijk om de speurtocht naar de moordenaar van Ryo (de hoofdrolspeler) zijn vader . Shenmue draaide dan ook voor een groot gedeelte om de interactie met anderen, je moest contact zoeken met mensen, klusjes voor ze uitvoeren om zo hun hulp te verdienen. Het draaide om respect voor anderen, iets wat in Japan overigens nog belangrijker is dan bij ons (wat jammer is).

Het spel was ook een van de eerste titels waarbij het weer plotseling kon omslaan en ook dat zorgde weer voor andere dialogen en gesprekken waardoor je misschien wel weer een stuk verder kon komen afhankelijk van die dialogen. Je kan dus zeggen dat veel moderne titels eigenlijk hun oorsprong hebben gevonden in de Shenmue reeks qua features.

Shenmue ging naast de voor die tijd nieuwe revolutionaire gameplay de boeken in als een van de duurste spellen ooit op dat moment (namelijk $47 miljoen dollar) wat eigenlijk nauwelijks uit de kosten kwam en wat doe je als studio dan? Je maakt natuurlijk een vervolg dat nog groter en uitgebreider is. Helaas werd het daarna stil rond de serie, het was namelijk niet het gewenste succes en een vervolg zou misschien wel te duur worden. Voor bijna 14 jaar hoorden we dan ook bijna niets meer dan geruchten over het spel…

Tot de nacht van 15 op 16 juni toen Sony de Playstation persconferentie voor de E3 gaf. Totaal onverwacht kwam Yu Suzuki op het podium waar hij een Kickstarter project onthulde voor het derde deel van twee miljoen dollar, een doel wat overigens al binnen 9 uur werd behaald, een record en hoewel die teller langzaam maar zeker steeds nieuwe doelen weet te behalen komt natuurlijk ook de vraag naar voren of het eigenlijk wel het magistrale gevoel van de eerste twee delen op de Dreamcast zal weten te evenaren.

En toch… toch waren de spellen voor Westerse begrippen eigenlijk helemaal niet zo interessant, ze boden namelijk iets wat aan de ene kant revolutionair te noemen was maar aan de andere kant zat er misschien te weinig actie in voor de gemiddelde gamer of bood het juist te veel diepgang en waren ze er misschien wel al te snel weer op uitgekeken juist omdat het spel erg lang was. Het was iets nieuw en misschien waren we er nog niet klaar voor. Financiaal gezien waren de spellen namelijk een grote flop en werd het tweede deel niet eens in het Engels ingesproken op de Dreamcast (wel op de Xbox overigens). Echter het spel kreeg al snel een heuze cult status en de Dreamcast versie’s gaan dan ook voor grof geld over de toonbanken en misschien doordat het tweede deel zomaar eindigde is de vraag om het derde deel zo hoog want eerlijk is eerlijk, in deze tijd zijn veel aspecten van de Shenmue titels alweer gewoongoed, het is pure nostalgie dat we nog steeds om het spel vragen.