Review: Batman: Arkham Knight


maxresdefault
I’m Batman, een spreuk die je vast wel vaker te horen hebt gekregen en hoewel niemand van ons daadwerkelijk Batman is geeft de Arkham serie je toch wel steeds het gevoel alsof je daadwerkelijk Batman bent.

Batman: Arkham Knight is alweer het vierde deel in de serie en helaas voor de fans ook het laatste deel aldus Rocksteady en hoewel dat natuurlijk niet betekent dat we nooit meer in de huid van Batman zullen kruipen is dit wel absoluut de laatste in de Arkham serie wat misschien wel droevig nieuws is voor de fans maar dat dat misschien ook wel ons klaarstoomt voor nieuwe avonturen want net als in de diverse comic universums hoeft een einde nog niet te betekenen dat het daadwerkelijk is afgelopen.

885578_10153461559069695_6797765922511304725_o

Beginnen bij het begin

Al is het eigenlijk bij het einde van Arkham City want The Joker is dood, verslagen en verdwenen, je krijgt zelf de eer om de oven van het crematorium aan te zetten en dat kan je zo snel of rustig doen als je wilt, na afloop krijg je al gelijk het gevoel dat het een diepe impact heeft gehad op Batman, het is de eerste keer dat er daadwerkelijk door zijn toedoen iemand is overleden en hoewel het een schurk was was het wel een schurk waar hij diep van binnen een connectie mee had, ze waren namelijk elkaars exacte tegenpolen en dat creeert toch een soort van band. Lang heeft Batman overigens niet om te rouwen want Scarecrow heeft een list bedacht om heel Gotham de stad te doen verlaten en zo de stad eigenlijk alleen voor de criminelen op te eisen. Uiteraard aan Batman om de stad te bevrijden van de criminelen en weer veilig te maken voor de burgers.

Het klinkt een beetje als een standaard Batman verhaal maar je zal al snel er achter komen dat er veel meer bij komt kijken want voor je het weet zit je tot over je oren in het avontuur vast en kom je er achter dat niet alleen het een van de grootste avonturen is waar Batman ooit in heeft gezeten maar ook dat Gotham nog nooit eerder zo groots in een spel was verwerkt.

10999638_10153461560499695_8154678539530750556_o

Gigantische vrijheid

Want de wereld in Arkham Knight is groots, niet alleen vecht je de vijand in gebouwen en kunnen we net als in Arkham City van gebouw naar gebouw to bewegen/zweven/slingeren maar hebben we dit keer ook de Batmobiel tot onze beschikking. Dit iconische voertuig van Batman geeft ons de mogelijkheid om razendsnel door de stad te bewegen en gelijkertijd ook nog eens de vele vijanden uit te schakelen die door de stand heen bewegen. Dit zijn niet alleen groepjes “thugs” maar ook gewapende drones, voor beide groepen heeft Batman overigens ook verschillende wapens en worden voor de thugs non-leathal ammunitie gebruikt en voor de drones kan je naast je vulcan machinegun ook raketten gebruiken om zo ze uit te schakelen.

Hoewel de stad groots is met genoeg mogelijkheden om van gebouw naar gebouw te zweven en je te verplaatsen met de grappling hook moge eigenlijk wel duidelijk zijn dat door de aanwezigheid van de drones het spel het het liefste heeft dat je hiervoor de Batmobiel gebruikt en verschillende challenges en gevechten willen dan ook dat je de Batmobiel gebruikt om verder te komen. Deze gigantische vrijheid is dan ook gedeeltelijk maar schijn omdat je toch keer op keer je Batmobiel in moet en helaas zitten er ook soms momenten in die je verplicht moet uitvoeren in de Batmobiel om daadwerkelijk verder te komen. Dit zou geen probleem zijn als de besturing prima was maar dat is helaas niet het geval.

11032697_10153461560264695_7320849370657446511_o

Soms wat lomp

Want de besturing van de Batmobiel daar schort toch wel degelijk wat aan, helemaal wanneer je de knoppen niet zelf aan past en gelijk in het spel springt zonder je daar gelijk in te verdiepen. Het zit namelijk zo, het spel heeft voor bijvoorbeeld gas geven keurig de standaard trigger die men ook wel in andere spellen gewend is in gebruik, de rechter trigger (R2) maar wil je gaan remmen dan moet je op vierkantje drukken. De linkertrigger stuurt je namelijk naar de battlemodus van de Batmobiel waarin het voertuig verandert in een krachtige tank om zo gevechten aan te gaan met de drones en de thugs. Deze battlemodus geeft je overigens ook de mogelijkheid om wat preciezer te bewegen met het voertuig bij bepaalde punten in het spel maar wanneer je de besturing nog niet hebt aangepast zal je dus soms als gemiddelde gamer ongewenst in die battlemodus terecht komen waarna bijvoorbeeld een van de races in de Riddler challenges in de soep kan lopen.

885997_10153461560004695_1718957827220945335_o

Verder weet ook Batman soms wat van de lomperigheid van Geralt uit The Witcher over te nemen al moet eerlijk gezegd worden dat het niet zo erg is en je al snel door de stad aan het rennen en gliden bent, toch blijft de besturing van de Batmobiel je bij en moet eerlijk gezegd ook het feit dat de standaard besturing feitelijk vanaf het begin al moet worden aangepast zeker worden gezien als een minpunt waar je niet om heen kan, er is namelijk geen gamer denk ik die de standaard besturing van het voertuig prettig zal vinden wanneer ze andere racegames wel eens hebben gespeeld en daardoor nu dus ook steeds de besturing door elkaar halen. Het is jammer dat de besturing van de een zo ongelooflijk goed is uitgewerkt dat het andere onderdeel (de Batmobiel) eigenlijk zo veel tegenvalt en dan te bedenken dat je een zeer groot gedeelte van het spel er gebruik van moet maken.

11722351_10153461559549695_5037652012990125554_o

Is het echt een spel of een animatiefilm?

Tegenwoordig gaan we met spellen steeds meer en meer de fotorealistische kant op, kijk bijvoorbeeld naar wat de Unreal Engine 4 voor elkaar weet te krijgen. Nu is het zo dat uiteraard Arkham Knight niet gebaseerd is op de Unreal Engine 4 maar op de 3.5 versie er van. Deze engine heeft al meerdere keren de monden open weten doen gaan van verbazing maar nog niet eerder kwam een spel zo dichtbij de Samaritan demo als Arkham Knight en misschien zelfs wel verder. Dat een 7 jaar oude engine nog steeds de monden weet doen open gaan is een prestatie op zich en doet je dan ook wel denken aan wat men met genoeg tijd met Unreal Engine 4 voor elkaar weet te krijgen. Maar het draait natuurlijk om meer dan alleen de technische kant en het mooie van Arkham Knight is dat zoals we bij meerdere spellen deze generatie kunnen gaan verwachten dat de grens tussen cut-scenes en gameplay volledig verdwenen is. Het gaat zelfs zo goed in elkaar over dat je je af en toe afvraagt waarom het niet verder gaat om er dan achter te komen dat je de besturing weer moet overnemen. Er is geen verschil tussen die momenten en de sfeer die wij kennen van de Arkham titels is prima overgebracht, Gotham is nog steeds een zeer duistere stad echter dit keer is het ondanks het feit dat de burgers vertrokken zijn nog steeds een zeer levendige stad waarbij je overal waar je kijkt nog steeds mensen tegenkomt, mensen die eigenlijk geen keuze hadden om te blijven en er het beste van proberen te maken. Toch geeft het je nog steeds een gevoel dat je het niet alleen doet om de stad te redden van de misdadigers maar ook voor het beschermen van de burgers die er nog steeds leven, de rampzalige besturing van de Batmobiel doet je aan de andere kant gelukkig het gevoel geven dat mocht je iemand raken de kans groot is dat het eerder thugs zijn dan onschuldige burgers waardoor je het toch niet zo rampzalig aan voelt als je als Batman zijnde iemand raakt.

11010944_10153461559459695_802810277128701675_o

Prima cast

Zoals we gewend zijn van de Arkham titels heeft Rocksteady weer een prima cast samengesteld en dat is namelijk grotendeels de cast uit de animatie series en de vorige Arkham titels waardoor je je dus als Batman fan gelijk op je plaats voelt midden in het spel, de sfeer is namelijk gelijkwaardig daaraan en je krijgt ook niet het gevoel dat men de cast niet belangrijk vindt maar dat ze de serie ook op een hoog niveau wilt eindigen als waar men het mee begon. Je krijgt dus ook gewoon Kevin Conroy als Batman en Mark Hamill die zijn magistrale rol als de Joker weer opnieuw op zich heeft genomen. Naast de duistere sfeer die de stad grafisch biedt moet gezegd worden dat het spel dus ook op audio gebied de sfeer van Batman prima weet over te brengen.

11058634_10153461558934695_4535712004788866250_o

Conclusie

Batman: Arkham Knight is een prima superhelden spel wat meer dan ooit toont dat goede spellen die gebaseerd zijn op superhelden niet altijd de LEGO spellen hoeven te zijn, toch begint de strategie van Rocksteady een beetje scheuren te tonen en dat ligt niet aan Batman zelf maar dat ligt voornamelijk aan de Batmobiel die je zo vaak wordt opgedwongen terwijl die besturing zo ontzettend tegenvalt, zo erg zelfs dat het daadwerkelijk punten heeft gekost, gameplay is tenslotte erg belangrijk en de Batmobiel werkt gewoon soms tegen je lijkt het wel. Het haalt je in iedergeval uit de soepele speel ervaring die Batman biedt en doordat de Batmobiel zo vaak naar voren wordt gebracht krijg je sporadisch het gevoel alsof de Batmobiel de hoofdrolspeler is en dat moet niet de bedoeling zijn geweest. (natuurlijk een beetje overdreven maar je moet hem wel erg vaak gebruiken)

886010_10153461559404695_8689531687713161614_o

Verhaaltechnisch gezien is echter Arkham Knight weer van de bovenste plank met diverse plottwisten die je geregeld een “WTF” gevoel geven. Heerlijk gewoon hoe ze dat hier weer voor elkaar hebben gekregen, net wanneer je dacht dat ze je meer een herhaling zouden geven van Arkham City weten ze weer te verbazen met een ijzersterk verhaal wat misschien van te voren door de die-hard fans al een beetje werd gespoilerd maar nog steeds je weet te verrassen. Veel ontwikkelaars kunnen hier een voorbeeld aan nemen.

Waar de gameplay gedeeltelijk dus tegenvalt en het verhaal juist weer heel sterk te noemen is kan je zeggen dat waar de graphics een kleine rol zouden moeten spelen het spel daar gelukkig ook uitstekend vanaf komt. Het spel ziet er namelijk geweldig uit en had dan ook absoluut niet zo mooi op de vorige generatie er uit kunnen zien. De speelwereld is ontzettend groot en gedetailleerd waarbij de cutscenes en de speelwereld zelf geen verschil kennen wat op zich een uitstekende prestatie mag worden genoemd.

Na The Witcher 3 dachten velen dat er op dit moment geen beter spel op de markt meer zou kunnen komen dit jaar en dan komt opeens Arkham Knight tevoorschijn dat weer alles omver weet te blazen in veel aspecten. Wanneer je ziet wat Arkham Knight neer zet begin je je daadwerkelijk af te vragen waar de grenzen liggen deze generatie. (Ik wil hier overigens niet mee suggereren dat Arkham Knight beter is dan The Witcher 3 maar bedoel het meer in algemene zin omdat het twee totaal verschillende genres zijn waarin de spellen zitten).

Het spel is in iedergeval een must-have voor iedere Batman fan en elke liefhebber van het action adventure genre al is het niet het beste spel van deze generatie tot nu toe, daarvoor is het toch niet goed genoeg.

Cijfer: 8.0

11224197_10153461560554695_8744256317894921796_o