Preview: Crackdown 3

Ik schrijf niet vaak previews, in fact, ik denk dat dit mijn eerste preview ooit is maar Crackdown is een franchise die mij zo positief verraste dat ik hier altijd een zwak voor heb gehouden en waar ik zo veel van ben gaan houden (af en toe hoor ik nog steeds de orbs in mijn oren) maar Crackdown 3 krijgt toch echt de eer om mijn eerste preview ooit te krijgen want wat men heeft beloofd en laten zien heeft mij toch wel doen juichen in mijn stoel.

Crackdown3FirstLook

Maar wat is Crackdown?

In 2007 bracht Microsoft de relatief onbekende titel Crackdown naar de Xbox 360. Hoewel het spel in eerste instantie voornamelijk een verkoophit werd vanwege de Halo 3 beta bleek al snel dat het spel ook daadwerkelijk erg vermakelijk was en zeker niet zomaar een excuus om de Beta bij te leveren want het spel kreeg al heel snel een grote groep volgers. Vanwege o.a. de grote openwereld die een grote speeltuin was en de zeer verslavende orbs jacht bracht. Een vervolg kon dan ook niet uitblijven en in 2010 kwam dan ook het vervolg, helaas zonder medewerking van franchise bedenker David Jones (ook wel de bedenker van een spelletje genaamd Grand Theft Auto en Lemmings) en dat viel ook wel te merken, niet alleen had het veel lagere verkoopcijfers maar ook de reacties waren een stuk minder. Na dit tweede deel werd het dan ook stil echter de hoop bleef bestaan bij de fans dat er alsnog een derde deel zou komen.

CD_998

Tijdens de E3 van 2014 kondigde Microsoft eindelijk het langverwachte vervolg aan en konden fans zich in hun handen gaan wrijven voor een vervolg maar het bleef stil. In aanloop naar de E3 van dit jaar maakte Microsoft al bekend dat Crackdown de E3 zou overslaan omdat ze zich voornamelijk wilden richten daar op spellen die dit jaar nog uit zouden komen maar het spel zou wel worden getoond op de Gamescom en eerlijk is eerlijk, Microsoft heeft woord gehouden en heeft met pre-alpha beelden nu al de fans laten smullen van wat er allemaal te verwachten valt.

Crackdown-3-Destructible-Environments

Meer kracht is toch echt gelijk met groter!

De speelwereld zal namelijk voor het derde deel een stuk groter worden. Het is nog niet bekend of we weer terug zullen keren naar Pacific City, de stad waar de eerste twee delen afspeelden maar wat men liet zien toonde heel veel herkenbare winkels en logo’s dus dezelfde wereld is in ieder geval bevestigd. Ook hoorden we de bekende voice over weer van de Director van The Agency die ons weer toesprak waar bij flink wat fans weer wat kippenvel bezorgde.

Bij de beelden die werden getoond stond overduidelijk in beeld dat we naar pre-alpha beelden zaten te kijken. Bij veel beelden waren dan ook de textures nog niet aanwezig keken we ook over de schouders mee van de designers en programmeurs die aan het spel zaten te werken.

Het meest opmerkelijke wat ons echter werd getoond tijdens de persconferentie en later vrij gegeven videos was niet zozeer de gameplay van de singleplayer maar juist de multiplayer. Multiplayer was altijd al een onderdeel van de spellen met een drop-in drop-out mogelijkheid maar in Crackdown 3 heeft men besloten om dit alles in overdrive te zetten. Er is nog geen limiet aan spelers vrijgegeven echter wat men wel heeft laten zien is dat in de multiplayer de volledige stad vernietigbaar is. Nu is de Xbox One niet het krachtigste beestje (al scheelt het niet veel) maar wel heeft Microsoft bekend gemaakt dat Crackdown 3 gebruik gaat maken van de cloud servers, dit betekent dus ook dat je de multiplayer online moet spelen (wat je toch al doet want het spel schijnt geen splitscreen te hebben).

crackdown-3-pre-alpha-footage

De stad die je grotendeels met de grond gelijk kan maken is overigens niet de stad die je in de single player voor je krijgt en ook zal de stad na iedere sessie weer een reset krijgen. De stad zal dus niet blijvend vernietigd blijven en heeft dus ook geen invloed op je single player ervaring (je kan volgens de berichten niet eens je karakter uit de single player mee kunnen nemen maar moet voor de multiplayer een nieuw karakter aanmaken).

Wat wel grappig is van het spel is dat een meter in beeld aangeeft hoeveel kracht hij van de cloud gebruikt (al is de kans groot dat dit alleen in de developpers build wordt getoond). Zodra het eerste gebouw neer gaat schijnt het spel namelijk over te schakelen op de cloud servers die al snel flink worden gebruikt waarbij je je al snel afvraagt hoe men dat gaat regelen wanneer er miljoenen spelers tegelijkertijd het spel zullen gaan spelen (al speelt natuurlijk niet iedereen de multiplayer, persoonlijk speelde ik die van Crackdown nooit hoewel ik wel heel erg graag die vernietiging een keer wil gaan zien van Crackdown 3).



Crackdown-3-gif-2

Toch de kracht weten te behouden van het eerste deel.

De single player van het spel overigens biedt het vertrouwde wat we van de franchise kennen. Het bekende agility orbs systeem, de krachten die je kan verbeteren door middel gebruik te maken van je wapens, explosieven en natuurlijk je voertuigen die mee evolueren met hoe ver je bent gevorderd daarin. Verder zal de stad een flink stuk groter zijn. Echter ook hier weer een kanttekening, de vraag blijft namelijk hoe ver men durft te gaan.

2015-08-05_55c189b3d7b66_ScreenShot2015-08-04at8.56.37PM-620x400

Hoge verwachtingen!

Het is nog even wachten eer het spel uitkomt, zomer 2016 volgens de geruchten maar omdat de beelden pre-alpha waren is de kans zelfs groot dat het eind 2016 zal gaan worden en dat is in principe niet eens zo heel erg want Crackdown verdient wel een holiday release.

Update: Microsoft heeft bekend gemaakt dat zomer 2016 de multiplayer uit zal komen van het spel. Voor de singleplayer heeft men nog geen datum bekend gemaakt.

Door de jaren heen is Crackdown gegroeid van underdog die een succes werd naar een spel dat eigenlijk faalde als Halo 2 qua storyline om uiteindelijk als een feniks uit de as omhoog te stijgen zoals men tot nu toe heeft laten zien waardoor het spel misschien wel eindelijk zijn potentie van deel 1 zal weten waar te maken. Het duurt nog even tot het spel uitkomt maar wie weet, misschien heb je nog wel orbs in deel 1 en 2 te vangen, de kans is namelijk ontzettend groot dat beide delen zullen worden ondersteund door Xbox Ones backwards compatibility.

Crackdown-xbox-one-600x300

Tot slot heb ik natuurlijk nog de twee video’s waar ik het eerder over had.

17 minuten aan gameplay

 

En uiteraard de trailer van de Gamescom: