Halo, terug en vooruitblik

Let op: dit artikel gaat niet over de verhaallijn van Halo, dit komt in een later artikel!

Het zal je vast wel opvallen, ik heb de Halo Wars titel evenals de Spartan Assault serie buiten beschouwing gelaten, niet dat ze niet belangrijk zijn geweest maar ik wilde focussen op de pilaren van de franchise. Halo Wars en Spartan Assault vallen in het universum maar zijn totaal anders qua gameplay.

bungie-logo-640x280Er was eens een studio genaamd Bungie. Bungie was een kleine studio die gespecialiseerd was in het produceren van spellen voor Mac OS waarbij ze een paar geslaagde titels wisten te creëren in het FPS en RTS genre namelijk Marathon en Myth (dat later ook een port kreeg naar de PC). Voor hun volgende titel wilde Bungie iets vernieuwds doen, iets waarbij ze de setting van Marathon konden combineren met de strategie van Myth. Het spel dat onder verschillende namen in ontwikkeling was werd uiteindelijk tijdens MacWorld 99 onthuld als Halo. Halo was natuurlijk nog niet de Halo zoals wij die kenden maar de karakters en de sfeer zat er al goed in echter was het een strategie spel.

Toen echter in 2000 Microsoft Bungie opkocht vlak na de bekendmaking van het Xbox project werd al duidelijk dat Halo een spel zou worden voor Microsoft’s Xbox en dat het spel niet langer een strategiespel zou worden maar een first person shooter, iets wat toendertijd best riskant was want first person shooters waren niet erg populair om consoles vanwege de besturing die niet erg handig was.

halo1

Halo: Combat Evolved

Het opkopen van Bungie bleek een briljante zet te zijn van Microsoft want met Halo als launchtitel voor de Xbox had Microsoft daadwerkelijk goud in handen. Niet alleen was nog nooit eerder een FPS titel zo goed speelbaar, ook de recensies en de verkoopcijfers waren ontzettend goed. Halo: Combat Evolved was een grote hit wereldwijd en zette niet alleen het FPS genre in 1x op de (console)kaart, ook de Xbox en Bungie werden in 1 klap wereldwijd beroemd. Bungie werd dan ook gelijk aan het werk gezet om een vervolg te maken op deze hit titel die zeer populair werd, dit kwam mede door de lokale lan mogelijkheden die de Xbox bezitte (het was de eerste console met een netwerkpoort ingebouwd) maar ook de splitscreen functie werd flink gebruikt en zorgden bij veel gamers voor avonden gevuld met speelplezier.

halo2

Halo 2

In 2004 kwam Bungie met de gedoodverfde opvolger Halo 2. Met een lancering van $125 miljoen op de eerste dag werd het de grootste medialaunch ooit, nog nooit eerder had een spel waar dan ook zo veel geld opgebracht op de eerste dag en kreeg meerdere records toegewezen. Niet slecht voor een console waar maar 25 miljoen exemplaren in totaal van zouden worden verkocht.

Het spel bracht misschien wel een teleurstellende single player campaign (het einde was wel erg plotselling en een beetje een anti-climax) maar bracht niet alleen al het sterke van de multiplayer van de eerste Halo titel met zich mee (door middel van de lokale lan en split screen mogelijkheden) maar werkte ook samen met Xbox Live, Microsofts eigen online dienst waardoor je in 1x met miljoenen andere gamers wereldwijd kon spelen online. Het spel werd als een gek verkocht en door velen geroemd om de soepele gameplay en natuurlijk de online speelmogelijkheden die voor jarenlang garant stond voor een positie bovenaan in de top 10 lijst van meestgespeelde titel online op Xbox Live (tot aan de lancering van Gears of War bleef dit zo, een kleine 2 jaar na dato dus).

De gameplay van het spel was een stuk diverser, niet alleen kregen we de mogelijkheid om bepaalde wapens in beide handen te hanteren (wat later voor de Needler in de volgende titels weer gedeeltelijk werd teruggedraaid) maar we mochten ook met de Elites spelen voor de verandering wat een volledig nieuwe gameplay met zich meebracht evenals nieuwe vijanden (en gelukkig minder Flood).

Hoewel Halo 2 dus wel een groot succes mag worden genoemd en het zelfs de best verkochte Halo titel was op de originele Xbox zullen de fans van de storyline zeggen dat dit toch wel de zwakste titel was qua campaign. De multiplayer daarentegen zou jarenlang geliefd blijven bij de fans en zelfs bij Bungie bleef dit deel jarenlang nog geliefd, zo geliefd zelfs dat in de week dat Microsoft Xbox Live afsloot voor de originele Xbox ze de fans die Halo 2 nog speelden nog een afscheidscadeautje gaven met diverse bonussen die konden worden verdiend voor de toen aankomende Halo Reach titel maar ook diverse leuke afscheidsberichten in beeld lieten zien, op 14 april, de dag dat het offline zou gaan was er zelfs nog een groots community event. Sommige gamers kwamen er achter dat wanneer ze de verbinding open lieten staan ze gewoon konden doorgaan met gamen en hoewel het aantal Xboxen dat online was langzaam verminderde waren een paar spelers twee weken na dato nog steeds aan het spelen, iets wat door Bungie alleen maar werd toegejuigd omdat ze de matchmaking servers gewoon online lieten (en zelfs Microsoft juigde het alleen maar toe dat ze door bleven gaan, niemand dwong ze offline). Halo 2 was voor velen een mijlpaal in de serie maar op een gegeven moment moest men wel verder gaan en dat gebeurde in 2006 met Halo 3 toen dat met een spectaculaire trailer werd aangekondigd, een waar ik nog steeds kippenvel van krijg.

halo3

Halo 3

Halo 3 zou de afsluiting worden van de serie en bracht ons terug naar de Aarde, bijna momenten na het einde van Halo 2 maar nu voor het eerst op de Xbox 360 waardoor er nog meer mogelijk was in het spel. Met de toevoeging van nieuwe vijanden, voertuigen, wapens en zelfs een nieuwe item klasse Equipment. Ook was er voor het eerst een veelgevraagde functionaliteit aan het spel toegevoegd namelijk The Forge. The Forge was de officiele map editor waarbij gamers hun volledige creativiteit los konden laten op de mappen waarbij de meest bijzondere creaties uiteindelijk tevoorschijn kwamen in het spel. De lancering van Halo 3 brak overigens ook weer alle records voor de franchise namelijk ruim $170 miljoen dollar op de eerste dag. 

Het bijzondere van Halo 3 was misschien wel dat het volledige spel door fans en critici uitstekend werd ontvangen, de single player campaign maakte namelijk alles goed na het teleurstellende einde van Halo 2 en de multiplayer was eigenlijk alles waar de fans op hoopten.

De multiplayer zorgde voor veel afwisseling door Forge (wat soms de meest briljante creaties liet zien) en doordat Bungie bij de lancering van nieuwe DLC de vorige DLC steeds gratis maakte zorgde dit er voor dat deze toch constant levendig bleef, je werd niet gedwongen om DLC aan te schaffen om levendige servers te vinden, het was

halo3odst

Halo 3: ODST

Halo 3 kreeg na het succes ook een spin-off namelijk Halo 3: ODST (in eerste instantie Halo 3: Recon genoemd). In het spel speelden we overigens niet met een Spartan maar met een Orbital Drop Shock Trooper (vreemd genoeg noemde ik het constant Orbital Drop Shot Trooper). Het spel was in eerste instantie bedoeld als een relatief kleine uitbreiding maar werd uiteindelijk zo groot dat het zelfs een eigen retail launch kreeg. Wanneer je het spel kocht kreeg je op een aparte disc de volledige Halo 3 multiplayer zodat je kon genieten van die volledige multiplayer ervaring plus een nieuwe modus namelijk Firfight wat je misschien het beste kan vergelijken met de Horde modus uit Gears of War namelijk zo lang mogelijk zien te overleven tegen hordes van vijanden terwijl je punten scoort door kills te maken. De Campaign aan de andere kant was iets totaal anders dan wat we tot nu toe gewend waren. Waar je in Halo 3 met de Master Chief aankomt wanneer de aanval van de Covenant in volle gang is ben je in Halo 3: ODST vanaf het begin van de aanval aanwezig, gaandeweg zal je dan ook zien dat de gevechten heviger en heviger worden. Omdat we niet meer met een Spartan spelen moest je een stuk slimmer je aanvallen plannen, ook je gezondheid keerde niet zo snel meer terug tot volle sterkte en je schild is ook niet zo krachtig als die van de Master Chief. Een hunter head on aanvallen was al niet zo slim wanneer je met de Master Chief speelde maar nu is het gekkenwerk. Heerlijke maar pittige strategische gevechten dus.

Halo-Reach-640x360

Halo: Reach

En toen kwam Reach… Halo: Reach is Bungie’s zwanenzang met betrekking tot de Halo franchise en volgens velen ook de beste uit de franchise. Met Halo: Reach gaan we terug naar misschien wel een van de belangrijkste momenten van de oorlog tussen de mensheid en de Covenant namelijk het gevecht om Reach. Reach is een planeet die niet alleen erg strategisch gelegen is maar ook een belangrijke planeet voor de mensheid was op het gebied van de geheime dienst en onderzoek. Reach had een van de grootste basissen van de UNSC en hier werden de Spartans ontwikkeld en getraind. Het spel geeft je de mogelijkheid om zoveel mogelijk proberen te voorkomen dat de Covenant de geheimen van de mensheid weten te ontravelen en dat de geheime missie van de Master Chief door kan gaan, iets wat alleen maar kan gebeuren als Noble Team, het team Spartans waar je mee werkt in het spel, weet te slagen in hun missie.

Door de toevoeging van o.a. Jetpacks kreeg niet alleen de single player van het spel een nieuwe boost omdat je nu ook meer in de hoogte kon gebeuren, iets wat in de multiplayer onderdeel was van de nieuwe perks die je kon gebruiken. De perks of Armor Abilities gaven je voor een bepaalde tijd een bepaalde gave, denk hierbij aan de jetpack, extra snelheid, tijdelijk onzichtbaarheid en tijdelijke onkwetsbaarheid (waarbij je dan niet kan bewegen). Het gooide de multiplayer volledig ondersteboven en dat werd door velen erg positief opgevat (al wist niet iedereen de veranderingen te waarderen).

Het afscheid van Bungie werd overduidelijk door de fans gewaardeerd want niet alleen wist het spel het record van Halo 3 weer te verbreken met een launchdag van $200 miljoen maar ook nog eens werd duidelijk dat Bungie overduidelijk goed waren in hun werk waarbij ze keer op keer zich wisten te verbeteren in vele aspecten met ieder nieuwe titel, het was alsof Bungie op hun hoogtepunt wilde stoppen met de serie en de fans nog 1x wilden verwennen met een goede shooter. Het is dan ook een van de best ontvangen Halo titels en er wordt nu dan ook flink gesmeekt voor backwards compatibility of DLC voor de Master Chief Collection zodat de campaign ook kan worden gespeeld op de Xbox One.

343industries

Bungie stopte met Halo omdat ze ook wel eens weer iets anders wilden maken dan alleen maar Halo, mede daarom hadden ze zich ten tijde van de launch van Halo 3 uitgekocht bij Microsoft en maakten ze na Reach bekend dat ze een spel gingen maken voor Activision (wat later Destiny werd) maar ondertussen had Microsoft een nieuwe studio geopend puur voor de Halo franchise, deze studio die onder de leiding staat van Frankie O’Connor richt zich puur en alleen op de Halo franchise en heeft de toepasselijke titel 343 Industries (343 is uiteraard die vervelende Guilty Spark, de “concierge” van de eerste Halo ring).

De eerste titel die 343 Industries maakte was de Anniversary Edition, ter ere van de 10e verjaardag van de eerste Halo titel. Waar het spel nog zwaar leunde op de multiplayer van Halo: Reach was het spel volledig opgepoetst qua graphics, geluid en resolutie en bood het zelfs de mogelijkheid om het spel op 3D televisies in 3D te spelen. Mocht je overigens in een nostalgische bui zijn dan kan je er altijd nog voor kiezen om het spel in de graphics van de originele Halo: Combat Evolved te spelen met de originele soundtrack. Deze omschakeling gebeurde overigens met de simpele druk op de knop wat sommige gamers maar al te graag deden. Hoewel de Anniversary Edition leuk was zaten de fans te snakken naar een vervolg van het avontuur van de Master Chief want hoe zou het nu gaan aflopen met hem en Cortana?

halo4

Halo 4

In 2011 kwam het verlossende woord tijdens de E3, met Kerst 2012 zouden we een nieuw avontuur van de Master Chief kunnen gaan verwachten en dit keer van de hand van 343 Industries die met een nieuwe engine alles uit de kast zouden gaan halen om de gamers te inspireren, te motiveren maar vooral te overtuigen dat deze tweede trilogie, de zogeheten Reclaimer Saga ze nog dieper in het universum zou gaan trekken dat Halo heet. Hoewel het spel zeker volgens velen erg tof was waren ook veel gamers een beetje teleurgesteld. Het spel was namelijk bij de single player campaign erg kort te noemen. Ook de multiplayer was niet zo populair te noemen omdat het eigenlijk grotendeels die van Halo: Reach was. Ja Forge was nog groter en ingrijpender maar om een of andere reden waren fans een beetje teleurgesteld in het spel, het was niet zo indrukwekkend als men hoopte en hoewel het verhaal erg tof was leek er toch iets te ontbreken aan het spel…

halo-master-chief-640x360

Master Chief Collection

Een nieuwe generatie consoles, een nieuwe Xbox, daar moet gewoon een Halo voor uitkomen en dat gebeurde gelukkig ook. Eind 2014 werd The Master Chief Collection uitgebracht. Met HD Remasters van alle spellen naar 1080p en 60fps werden de spellen omgetoverd voor de huidige generatie en Halo 2 kreeg zelfs een Anniversary Edition make-over waarbij daadwerkelijk alles was aangepakt. Ook werden de cut scenes aangepakt waarbij ze niet alleen een stuk beter er uit kregen te zien maar ook werden de cut scenes van alle spellen lichtjes aangepast om zo de toekomstige strijd in Halo 5 tussen de Master Chief en Spartan Loke duidelijker te maken. De collectie werd in eerste instantie lovend ontvangen echter al snel bleken er problemen te zijn met het matchmaking systeem van de multiplayer, deze waren zo substantioneel dat Microsoft zich genoodzaakt zag om de remaster van Halo 3: ODST gratis te geven aan alle kopers van de collectie uit dank voor hun geduld. Hoewel het misschien kon worden gezien als een sigaar uit eigen doos werd het gebaar door velen wel gewaardeerd. Vanaf het moment dat de matchmaking was gerepareerd werd het spel een stuk populairder op het gebied van de multiplayer, mede omdat de collectie met alle multiplayer maps uit alle Halo games was gelanceerd en je dus flink wat variatie kreeg qua locaties waar je kon spelen (misschien wel iets te veel?).

halo-5-guardians-featured-640x360

Halo 5: Guardians

Halo vijf komt eindelijk in oktober dit jaar uit en de verwachtingen zijn hooggespannen want hoewel we al redelijk wat van de multiplayer hebben gezien is nog niet veel duidelijk over de single player campaign qua verhaal. Wel is duidelijk dat we deze volledige campaign in co-op kunnen spelen en zullen moeten gaan kiezen uit twee teams, Jameson Locke en de Master Chief.

De twee teams bevatten spartans die voornamelijk de lezers van de boeken bekend zullen voorkomen, de Master Chief krijgt namelijk in zijn team Linda, Kelly en Frederic, drie Spartans die samen met John (de Master Chief) in het Spartan training programma hebben gezeten en waar hij meerdere missie’s mee heeft uitgevoerd. Locke zijn team (genaamd Fireteam Osiris) zal bestaan uit Vale, Tanaka en voor fans van ODST een bekende namelijk Buck.
Beide teams moeten samenwerken om de missies te voltooien. Locke is aan het jagen op Master Chief die oders heeft genegeerd nadat hij Cortana in Halo 4 heeft verloren terwijl de Master Chief bezig is met zijn eigen missie tegen de Prometheans en zijn speurtocht naar een van de Guardians, geleid door een geestachtige verschijning die hij bovenalles lijkt te vertrouwen (zou Cortana dan toch nog in leven zijn?).

Qua multiplayer gaat het spel weer voor een groot gedeelte op de schop, Microsoft wilt namelijk weer een grote speler worden in de eSports wereld, zo een grote speler zelfs dat ze zelf een Halo toernooi gaan organiseren met als hoofdprijs ruim 1 miljoen dollar. Om dit o.a. te kunnen realiseren heeft Halo 5 o.a. een nieuwe multiplayer modus gekregen genaamd Warzones waar twee teams van twaalf spelers tegen elkaar zullen strijden met als doel om de zogeheten Core te vernietigen. Hierbij moet je niet alleen rekening houden met je menselijke tegenspelers maar je moet ook rekening houden met de diverse Covenant die regelmatig binnen zullen vallen. Gelukkig kan je door middel van punten die je krijgt toegang krijgen tot bijvoorbeeld nieuwe wapens en natuurlijk voertuigen.

Uiteraard zullen de oude vertrouwde game modes ook terugkeren echter

Hoge verwachtingen

De belangrijkste Halo titels hebben door de jaren heen een flinke reputatie opgebouwd, de cijfers die ze bij de recensies hebben gekregen zijn dik in orde en dus liggen de verwachtingen hoog voor Halo 5: Guardians. De eerste beelden geven goede indrukken van wat er komen gaat en ook de vele viddocs die 343 Industries naar buiten brengt zorgen er voor dat het spel de hoge verwachtingen waar lijkt te maken. 

Op 27 oktober zullen we het definitief weten wat 343 Industries voor ogen had met Halo 5. De langere single player campaign, de drop-in drop-out co-op, de multiplayer die grootser dan ooit lijkt te worden… Ik kan niet meer wachten :D.

Cortana